trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Rik Mol op Van Laar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rik Mol op Van Laar
BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 12:29 

marnix schreef:
Zonder een veroordeling te willen uitspreken over mensen met een andere mening.

Ik kan me van mijn studietijd nog levendig herinneren dat de algehele mening was:
Musicals, Defensieorkesten. Daar moest je niet zijn. Want dat was te min.
Dat was niet klassiek genoeg. Ik was te goed voor dat soort dingen.
En je moest niet vele jaren studeren, om dan uiteindelijk marsen te spelen bij een defensie orkest, of 100 keer dezelfde show bij een musical te doen.

Uiteindelijk heb ik wat musicals gedaan, en ben bij defensie beland. En ik weet nog goed hoezeer ik moest omschakelen. Want een mars spelen is 1 ding. Maar al lopende een mars spelen, een heel ander ding. En dan al lopende een mars GOED spelen... TJa. En het werd lastiger, want dan moest je een mars spelen, in een bepaalde vorm lopen op een taptoeveld in Kaapstad, waar gaten inzaten.
Dat is toch echt een vak apart.
En wat is precies het grote verschil tussen de 1000 ste mozart-mis zitten weggapen of de 1000ste beediging?

Ook in de muziek is het niet zo dat je altijd maar kan doen wat leuk is. Soms moet je ook gewoon werken voor je geld.

Ik persoonlijk heb nooit spijt gehad van het feit dat ik voor het all roundere werk van defensie heb gekozen. Ik hoef me nooit zorgen te maken of ik van de volgende snabbel het einde van de maand ga halen. En net als bij ander werk: je hebt er pokkedingen tussen, maar ook pareltjes.

Ik vind dat Rik Mol het waanzinnig goed aanpakt. Laat het 'goedkoop' zijn. Is niet belangrijk. Hij heeft er lol in, en over een paar jaar, gaat hij met die plaat de boeken in als de nieuwe Marty. Ik weet zeker dat hij het zo laagdrempelig maakt, dat er weer veel kleine kinderen betoverd worden door zijn spel, en dat ook willen kunnen.
Net als Kyteman, geeft hij de trompet weer een nieuwe impuls. En daar kan ik niks kwaads in zien.

Natuurlijk zijn het dikwijls jongensdromen,Marnix. Dit moet je niet doen en dat
moet je laten. Dat gaat natuurlijk niet altijd op. Er moet ook nog eens brood op de plank. Daarbij is het in het geheel niet verkeerd om een vaste baan
bij defensie te hebben.
Natuurlijk doet die Rick het fantastisch goed en wil ik dat you tube filmpje
toch het liefst zo ver mogelijk van me afschuiven.
Maar wat een verrassing!
Ook ik heb lopend marsen gespeeld tijdens mijn dienstplicht bij de KM. Op
hobbelige wegen met kinderhoofdjes.Uitkijken,dat je de lippen niet kapot stootte.
Onder leiding van Majoor Schuhmacher,een zeer beminnelijke man,die naar ik later heb vernomen overgegaan is als kapelmeester bij Philips.
Ik herinner me daarvan nog de Colonel Bogey Mars en de Triomfmars uit
Aida. Verder het Wilhelmus bij de Vlaggenparade onder barre omstandigheden soms. Het water uit de klep vormde in no time een ijspegel.
Nog een paar concerten licht klassieke muziek.
Gewoon een heel mooie tijd.

http://www.antoni-art.nl

Laatst bijgewerkt door Antoni Hopmann op 19 jul 2012 12:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 12:38 

Citaat:
Natuurlijk doet die Rick het fantastisch goed en wil ik dat you tube fimpje
toch het liefst zo ver mogelijk van me afschuiven.

dat is ongeveer het gevoel dat ik er ook bij heb idd:)
Helemaal niks om je voor te schamen maar ik kan er toch op een of andere manier niet (nuchter) naar kijken/luisteren...
Och ja...
Als ik terug denk aan mijn strapatsen uit het verleden dan mag ik eigenlijk ook helemaal niet oordelen hahahaha:)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 15:57 

Tja, ieder zijn ding.

Ik zou het er niet voor over hebben: er zijn maanden dat ik me "zorgen moet maken of ik van de volgende snabbel het einde van de maand ga halen" (quote Marnix) en daar schaam ik me ook niet voor. Voor mij zou de zekerheid (ook maar betrekkelijk, zie recent verleden) van een baan bij defensie niet opwegen tegen de vrijheid die ik nu heb, te doen wat ik belangrijk, leuk of nuttig vind. Of een combinatie daarvan.

Er is niets tegen defensieorkesten, er is niets tegen Ryan Ricks, en er is niets tegen Kyteman. Ik geef echter mijn mening op deze pagina's, omdat dat de insteek is op een forum als dit. Over defensieorkesten en Kyteman heb ik een mening, die ik al vaak geventileerd heb, nogmaals omdat ik denk dat dat de hele bedoeling is van deze internetpagina.

Het verschil tussen Ryan Ricks en Kyteman is naar mijn mening dat Kyteman het allemaal naar mijn gevoel erg serieus bedoelt en gewoon zijn vak in muzikaalinhoudelijke zin nog niet zo goed verstaat: zowel als trompettist als als componist en arrangeur. Ik herhaal: mijn mening. Rik speelt als Ryan Ricks gewoon pretentieloos simpele liedjes, maar doet dat met een klank, stijl en opvatting waar Colin nog heel veel meters voor moet maken.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 17:33 
Moderator

Niet om lullig te zijn roel, en ook niet om oude discussies verder op te rakelen: maar nu praat je een stuk genuanceerder, dan ik je wel eens heb zien doen.

Tuurlijk is het een smaak kwestie. En ik kan me meer dan goed voorstellen dat mensen er niet van gecharmeerd zijn. Het is niet zo dat ik alleen maar naar dit soort dingen luister, want dan zou ik denk ik ook last krijgen van hersenverweking.

De vrijheid die jij noemt, heeft voor mij (en ik denk velen met mij) de keerzijde van onzekerheid. En ik wil graag zeker zijn dat ik mijn BMW rijden kan. Dat mijn kat het beste voer kan geven, en een pensionnetje voor als ik op vakantie ga.
Maar jij kunt die vrijheid goed aan. Ik zou dat als onvrijheid ervaren.

Wederom, zoveel mensen...... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2012 20:54 

Ik heb ook misschien wel makkelijk praten. Als ik minder werk had zou de vlag er misschien ook anders bij hangen, maar vooralsnog heb ik als freelancer aan opdrachten geen gebrek.

Tja, genuanceerdheid, ik geloof niet dat ik ooit iets anders dan mijn mening verkondigd heb, en het spijt me als ik dat er niet goed bij vermeld heb. Ik ben dus zelf van mening dat bovenstaande post van mij niet genuanceerder is dan alle andere uitspraken die ik over defensie en Kyteman gedaan heb. Zogezegd: ik blijf bij mijn mening, daar is niets aan veranderd.

Maar laten we inderdaad geen oude koeien uit de sloot halen, ik hoop dat het eraan ligt dat je me nu beter begrijpt, of het nu aan mijn schrijfstijl, of aan jouw adrenalinegehalte ligt...

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2012 09:10 

Na deze hele discussie werd ik ook nieuwsgierig en heb het filmpje van Rik ook maar eens gestart.
Ik moet zeggen mooie sound en goed gespeeld, vraag me er wel bij af welk electronisch effect apparatuur er ook heeft aan meegedragen.
Ik ben zelf ook wel eens geschrokken van mijn eigen sound wanneer er een technicus tijdens mijn spelen aan het expirimenteren ging met diverse geluidseffecten, echo galm ect.
Voor de rest zijn wij hier op trompet.nl waarschijnlijk niet de doelgroep waar hij op mikt, de groep er buiten is ook vele malen groter en er is wel een markt voor wat hij doet.
Wat dat betreft doet hij het goed, hij houd zijn eigen broek op en zit iig niet in de bijstand met een goede opleiding.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2012 09:10 

er ging iets mis

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 09:39 

Luciën schreef:
Tja, vrouwen kunnen op een heleboel manieren aantrekkelijk zijn. Trompetten ook.

Groene Amsterdammer kopen van deze maand. Alleen voor de voorplaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur