marnix schreef:
Zonder een veroordeling te willen uitspreken over mensen met een andere mening.
Ik kan me van mijn studietijd nog levendig herinneren dat de algehele mening was:
Musicals, Defensieorkesten. Daar moest je niet zijn. Want dat was te min.
Dat was niet klassiek genoeg. Ik was te goed voor dat soort dingen.
En je moest niet vele jaren studeren, om dan uiteindelijk marsen te spelen bij een defensie orkest, of 100 keer dezelfde show bij een musical te doen.
Uiteindelijk heb ik wat musicals gedaan, en ben bij defensie beland. En ik weet nog goed hoezeer ik moest omschakelen. Want een mars spelen is 1 ding. Maar al lopende een mars spelen, een heel ander ding. En dan al lopende een mars GOED spelen... TJa. En het werd lastiger, want dan moest je een mars spelen, in een bepaalde vorm lopen op een taptoeveld in Kaapstad, waar gaten inzaten.
Dat is toch echt een vak apart.
En wat is precies het grote verschil tussen de 1000 ste mozart-mis zitten weggapen of de 1000ste beediging?
Ook in de muziek is het niet zo dat je altijd maar kan doen wat leuk is. Soms moet je ook gewoon werken voor je geld.
Ik persoonlijk heb nooit spijt gehad van het feit dat ik voor het all roundere werk van defensie heb gekozen. Ik hoef me nooit zorgen te maken of ik van de volgende snabbel het einde van de maand ga halen. En net als bij ander werk: je hebt er pokkedingen tussen, maar ook pareltjes.
Ik vind dat Rik Mol het waanzinnig goed aanpakt. Laat het 'goedkoop' zijn. Is niet belangrijk. Hij heeft er lol in, en over een paar jaar, gaat hij met die plaat de boeken in als de nieuwe Marty. Ik weet zeker dat hij het zo laagdrempelig maakt, dat er weer veel kleine kinderen betoverd worden door zijn spel, en dat ook willen kunnen.
Net als Kyteman, geeft hij de trompet weer een nieuwe impuls. En daar kan ik niks kwaads in zien.
Natuurlijk zijn het dikwijls jongensdromen,Marnix. Dit moet je niet doen en dat
moet je laten. Dat gaat natuurlijk niet altijd op. Er moet ook nog eens brood op de plank. Daarbij is het in het geheel niet verkeerd om een vaste baan
bij defensie te hebben.
Natuurlijk doet die Rick het fantastisch goed en wil ik dat you tube filmpje
toch het liefst zo ver mogelijk van me afschuiven.
Maar wat een verrassing!
Ook ik heb lopend marsen gespeeld tijdens mijn dienstplicht bij de KM. Op
hobbelige wegen met kinderhoofdjes.Uitkijken,dat je de lippen niet kapot stootte.
Onder leiding van Majoor Schuhmacher,een zeer beminnelijke man,die naar ik later heb vernomen overgegaan is als kapelmeester bij Philips.
Ik herinner me daarvan nog de Colonel Bogey Mars en de Triomfmars uit
Aida. Verder het Wilhelmus bij de Vlaggenparade onder barre omstandigheden soms. Het water uit de klep vormde in no time een ijspegel.
Nog een paar concerten licht klassieke muziek.
Gewoon een heel mooie tijd.