trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
BerichtGeplaatst: 24 aug 2011 14:22 

Theo, bedankt voor je antwoord. Sorry dat het best een heeeele tijd geduurd heeft, dit antwoord ;-)

Die staccato oefeningen zijn gelijk een goede oefening voor toonladders met meer dan 4 kruizen en mollen merk ik ;-)

uithoudingsvermogen is ook te trainen met deze oefeningen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2011 20:19 

Niet alleen 't uithoudingsvermogen is met deze oefeningen te trainen, ook je bereik, vingervlugheid en aanzet. Oftewel, gewoon doen die oefeningen!

Ik doe ze dagelijks.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2011 19:13 

Oké, perfect. Ik ga ze eens proberen! Samen met die andere oefeningen ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2011 09:18 

Ik ben inmiddels zeer enthousiast geworden over de methode Tongue level & Air van Eric Bolvin. Via de link kom je bij een paar introductielessen. Gewoon iedere 2 weken een nieuwe les. Duurt een half uurtje en daarna nog meer dan voldoende 'embouchure' om nog een uurtje stukken te repeteren. Ik ben inmiddels bij les 14 en de oefeningen verplichten je gewoon met voldoende ademsteun (én met 'tongue arch' voor de efficiëntie) te spelen. Het lukt anders gewoon niet.
Wel voldoende rusten tussendoor.

Over de juiste trompet kiezen.....bij mij heeft het een hele tijd geduurd voor ik een instrument vond wat meteen het gevoel had wat ik wilde. Maar door gewoon heel veel verschillende uit te proberen en iemand mee te nemen die goed kan luisteren (hoeft geen trompettist te zijn, misschien zelfs liever niet) kom je de juiste tegen.

Mondstukken is ook weer een ander verhaal. Uiteindelijk denk ik dat je dat mondstuk moet nemen wat werkt. Groot, klein, diep, ondiep....je hebt topspelers die klassiek op een speldknop kunnen en lead jazz spelers op een badkuip.
Als je er van een fis onder de balk tot een g (of c) erboven, er goed uit kunt krijgen met het geluid dat jij wilt, dan moet je dat mondstuk hebben. Je moet het er natuurlijk wel een tijdje op uit kunnen houden, maar dat weet je pas als je er een aantal weken op hebt gespeeld.
Soms duurt het gewoon een tijd voor je hebt gevonden wat bij je past. Niets mis mee, toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2011 16:20 

Iemand nog ervaring met die Erik Bolvin methode?

Betreft die trompet:
Hoezo misschien liever iemand zonder trompet ervaring meenemen? Lijkt mij dat die er dan geen verstand/gehoor voor heeft etc...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2011 17:53 

remco p schreef:
.....
Betreft die trompet:
Hoezo misschien liever iemand zonder trompet ervaring meenemen? Lijkt mij dat die er dan geen verstand/gehoor voor heeft etc...

Maar hij/zij kan dan ook niet zeggen dat 'ie goed/lekker speelt, terwijl dat voor jou helemaal niet hoeft te zijn. Daarbij hoeft niet iedere muziekliefhebber trompet te kunnen spelen :wink: .
Toen ik mijn huidige trompet ging uitzoeken, heb ik half Nederland afgereden samen met mijn broer: iemand die redelijk muzikaal is, een beetje gitaar speelt en verder veel muziek luistert. Hij werd dus niet gehinderd door vooroordelen en merken kennis. Ik heb een hoop Kanstuls geprobeerd, Getzens, Cannonball, Jupiters, B&S etc.
Iedere keer was het er niet. Uiteindelijk ben ik bij (het helaas gesloten) Brassimport op een Romeo Adaci Eleganza uitgekomen. Nog nooit van gehoord maar de eerste toeter waarop ik meteen klonk zoals ik wilde. Mijn broer hoorde het na 2 maten al.
Ik heb het ding een paar weken mogen uitproberen en toen ook door medetrompettisten laten bespelen. Er waren er verschillende bij, die het niets vonden of die er geen mooi geluid uit konden krijgen.
Als ik een van hen mee had gevraagd, dan had ik die trompet misschien wel niet gehad, terwijl ik er tot op de dag van vandaag hartstikke blij mee ben.

Eric Bolvin heeft geloof ik niet echt een methode. Hij is een student van Claude Gordon (op het forum van trumpetherald.com zijn er aparte onderwerpen voor verschillende methoden/leraren). Het voordeel van het boekje van Eric voor mij, is dat het met kleine stapjes gaat, dat ik na iedere les het gevoel heb dat ik weer een stapje verder ben.
Voor $13,95 kun je je er geen buil aan vallen.
Als je een vraag hebt kun je gewoon een mailtje sturen en krijg je vlot antwoord.
Hij heeft er een aantal youtube filmpjes bij gemaakt, waardoor je ook kunt horen en zien wat hij bedoelt.
Ik heb oa. Fitness for Brass van Damrow geprobeerd, heb de James Stamp methode thuis liggen, heb een boel oefeningen van Veldkamp geprobeerd, maar tot nu toe is dit voor mij het meest duidelijk en heb ik het idee dat het me allemaal beter lukt.
Het forum van trumpetherald is ook best aardig om bij te houden. Als je uiteindelijk de zin en onzin uit elkaar kunt houden, kun je er best wat van opsteken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2011 17:24 

Een prima antwoord. Hou ik van :-) lekker direct en duidelijk :)

Enig idee waar de methode van Bolvin zich op baseert en op richt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2011 18:56 

Hier kun je wat voorbeelden van verschillende lessen samen met de instructies downloaden.
Op het titelblad staat eigenlijk al wat de bedoeling van het boek is:
Een beter geluid in álle registers, uithoudingsvermogen, precisie en bereik.
En dit uiteraard door middel van oefeningen.
In les 10 bijvoorbeeld speel je glissando's van fis naar cis. Hier zit maar één wat hij noemt partial tussen, ik weet er geen Nederlandse naam voor, en die moet je ook raken.
In les 15 speel je diezelfde glissando van de lage fis tot hoge ais en verder van lage c tot hoge e (als je dat redt) en dat zitten er behoorlijk wat meer partials tussen (c, g, c , e, hoge g, bes, c, d en e zoals iedereen weet). Met de intervallen en flexibiliteitstudies hetzelfde laken een pak. Ik ben nu zelf bij les 15 en het blijft voor mij tot nu toe nog steeds een uitdaging, vooral omdat ik na een week de oefeningen onder controle begin te krijgen en daardoor al weer zin krijg in de volgende stap. De stappen zijn voor mij dus precies klein genoeg om ze te snappen.

Uiteindelijk doen alle boeken en methodes natuurlijk ongeveer hetzelfde: jou door veel laten oefenen beter maken.
Tot nu toe slaagt dit boekje er bij mij zeer goed in.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur