remco p schreef:
.....
Betreft die trompet:
Hoezo misschien liever iemand zonder trompet ervaring meenemen? Lijkt mij dat die er dan geen verstand/gehoor voor heeft etc...
Maar hij/zij kan dan ook niet zeggen dat 'ie goed/lekker speelt, terwijl dat voor jou helemaal niet hoeft te zijn. Daarbij hoeft niet iedere muziekliefhebber trompet te kunnen spelen

.
Toen ik mijn huidige trompet ging uitzoeken, heb ik half Nederland afgereden samen met mijn broer: iemand die redelijk muzikaal is, een beetje gitaar speelt en verder veel muziek luistert. Hij werd dus niet gehinderd door vooroordelen en merken kennis. Ik heb een hoop Kanstuls geprobeerd, Getzens, Cannonball, Jupiters, B&S etc.
Iedere keer was het er niet. Uiteindelijk ben ik bij (het helaas gesloten) Brassimport op een Romeo Adaci Eleganza uitgekomen. Nog nooit van gehoord maar de eerste toeter waarop ik meteen klonk zoals ik wilde. Mijn broer hoorde het na 2 maten al.
Ik heb het ding een paar weken mogen uitproberen en toen ook door medetrompettisten laten bespelen. Er waren er verschillende bij, die het niets vonden of die er geen mooi geluid uit konden krijgen.
Als ik een van hen mee had gevraagd, dan had ik die trompet misschien wel niet gehad, terwijl ik er tot op de dag van vandaag hartstikke blij mee ben.
Eric Bolvin heeft geloof ik niet echt een methode. Hij is een student van Claude Gordon (op het forum van trumpetherald.com zijn er aparte onderwerpen voor verschillende methoden/leraren). Het voordeel van het boekje van Eric voor mij, is dat het met kleine stapjes gaat, dat ik na iedere les het gevoel heb dat ik weer een stapje verder ben.
Voor $13,95 kun je je er geen buil aan vallen.
Als je een vraag hebt kun je gewoon een mailtje sturen en krijg je vlot antwoord.
Hij heeft er een aantal youtube filmpjes bij gemaakt, waardoor je ook kunt horen en zien wat hij bedoelt.
Ik heb oa. Fitness for Brass van Damrow geprobeerd, heb de James Stamp methode thuis liggen, heb een boel oefeningen van Veldkamp geprobeerd, maar tot nu toe is dit voor mij het meest duidelijk en heb ik het idee dat het me allemaal beter lukt.
Het forum van trumpetherald is ook best aardig om bij te houden. Als je uiteindelijk de zin en onzin uit elkaar kunt houden, kun je er best wat van opsteken.