camel schreef:
Heb je hier een bronvermelding van? Want eerlijk gezegd klinkt het me nogal bezopen in de oren...

Eerlijk gezegd heb ik geen bronvermelding over blaasinstrumenten. Het is me ooit een keer verteld door iemand die ik toevallig tegenkwam toen ik bij Adams enkele trompetten (nieuwe en oude) aan het uitproberen was.
Maar ik werk veel met vacuumpompen (hoogvacuum). Het vacuumvat is van RVS. Om de optimale druk te bereiken moeten de pompen een week aanstaan, want water dat aan het metaal hecht moet 'uitgassen'. Het water zit aan het oppervlak van het metaal door adsorptie (
wikipedia). Als het vat maar voor korte tijd (een uur of zo) geopend is gaat het pompen daarna veel sneller (een paar uur), want er zit dan geen water aan het metaal. Een bekende techniek om het uitgassen te versnellen is 'uitstoken', dat wil zeggen het vacuumvat verwarmen tot zo'n 200 grd C.
Bij trompetten werkt het waarschijnlijk net zo, en dit laagje water kan de klank beïnvloeden, net zoals een andere lak de klank beïnvloedt.
@ Peter Amersfoort
Corrosie is niet wat ik bedoel. Dit is gewoon roesten. Dat is (als het goed is) niet aan de hand, en mocht het zo zijn dan is dit duidelijk zichtbaar want het metaal krijgt een ander kleur.