trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Inspelen nieuwe trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 19:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2011 10:33 

camel schreef:
Heb je hier een bronvermelding van? Want eerlijk gezegd klinkt het me nogal bezopen in de oren... :oops:

Eerlijk gezegd heb ik geen bronvermelding over blaasinstrumenten. Het is me ooit een keer verteld door iemand die ik toevallig tegenkwam toen ik bij Adams enkele trompetten (nieuwe en oude) aan het uitproberen was.

Maar ik werk veel met vacuumpompen (hoogvacuum). Het vacuumvat is van RVS. Om de optimale druk te bereiken moeten de pompen een week aanstaan, want water dat aan het metaal hecht moet 'uitgassen'. Het water zit aan het oppervlak van het metaal door adsorptie (wikipedia). Als het vat maar voor korte tijd (een uur of zo) geopend is gaat het pompen daarna veel sneller (een paar uur), want er zit dan geen water aan het metaal. Een bekende techniek om het uitgassen te versnellen is 'uitstoken', dat wil zeggen het vacuumvat verwarmen tot zo'n 200 grd C.

Bij trompetten werkt het waarschijnlijk net zo, en dit laagje water kan de klank beïnvloeden, net zoals een andere lak de klank beïnvloedt.

@ Peter Amersfoort
Corrosie is niet wat ik bedoel. Dit is gewoon roesten. Dat is (als het goed is) niet aan de hand, en mocht het zo zijn dan is dit duidelijk zichtbaar want het metaal krijgt een ander kleur.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2011 13:25 

Jamaar,

een trompet is toch niet van RVS? En staat toch ook niet aan dergelijke druk bloot. Om nog maar te zwijgen van 200 graden celcius?

Ik blijf het vergezocht vinden eerlijk gezegd.

Overigens: een trompet inspelen, om maar even ontopic verder te gaan is imho overdreven.
Je zult moeten wennen aan een andere manier van aanspreken wellicht. En de ventielen zullen ook even wat beweging nodig hebben om naar jouw hand te gaan staan.
Maar veel meer dan dat moet het niet wezen, anders is er toch iets mis...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2011 01:24 

[/quote]@ Peter Amersfoort
Corrosie is niet wat ik bedoel. Dit is gewoon roesten. Dat is (als het goed is) niet aan de hand, en mocht het zo zijn dan is dit duidelijk zichtbaar want het metaal krijgt een ander kleur.[/quote]

Dat klopt, maar ik dacht door over het absorberen. En dat kan dus niet!

Leg wat mij betreft een stuk metaal van bijv. 1 kg. (om het even welke metaalsoort het is) in een emmer water. Laat dit gerust een maandje staan.
Na die maand haal je het stuk metaal er uit. Als dat metaal ineens zwaarder geworden is vreet ik mijn schoenen op.

Profiel  

Berichttitel: Buon apetite!
BerichtGeplaatst: 21 jan 2011 09:19 

Peter Amersfoort schreef:
[. Als dat metaal ineens zwaarder geworden is vreet ik mijn schoenen op.

Is het oxide van het metaal lichter, zwaarder of weegt 't 't zelfde als de zuivere vorm?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2011 14:18 

Corrosie/roesten is niets meer dan een chemische reactie tussen een metaal, zuurstof en waterstof. Wanneer metaal is gaan roesten is heeft het nieuwe samenstelling waarin zuurstof is opgenomen. Zodoende is er een extra stof bijgekomen wat de materie verzwaard.

De massadichtheid van corrosie is daarentegen kleiner dan die van metaal. Dit komt doordat de corrosie een mix is van zuurstof en metaal. Zuurstof is lichter dan metaal, dus de dichtheid van metaal is hoger dan die van metaaloxide. Dit komt erop neer dat 1 kubieke meter metaal zwaarder is dan 1 kubieke beter metaaloxide.

Doordat de het volume bij corrosie toegenomen is wordt de massa groter (ondanks een lager massadichtheid). Deze hoeveelheid is echter minimaal, zeker wanneer we het over de schaal van een trompet hebben. Je trompet blijft dus in principe hetzelfde gewicht hebben.

Peter Amersfoort schreef:
Citaat:
Als dat metaal ineens zwaarder geworden is vreet ik mijn schoenen op

Wellicht dat de onderstaande site uitkomst biedt aan je mogelijke probleem ;)
http://fashionisstupid.com/2010/07/15/attack-of-the-disgusting-edible-shoes-part-2/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2011 14:21 

Citaat:
een trompet is toch niet van RVS? En staat toch ook niet aan dergelijke druk bloot. Om nog maar te zwijgen van 200 graden celcius?

Nee een trompet is niet van RVS, maar bij andere metalen (zoals messing, koper, zilver) werkt het vergelijkbaar. De verlaagde druk en verhoogde temperatuur zorgen er nu net voor dat het water weer uitgast. Bij een trompet in normale omstandigheden is dit niet het geval, en blijft het water dus op het metaal.

Citaat:
Dat klopt, maar ik dacht door over het absorberen. En dat kan dus niet!

Niet absorberen, maar adsorberen (http://en.wikipedia.org/wiki/Adsorption). Daarbij vormt het water een dun (enkele moleculen) laagje op het metaalopeervlak.

Of dit laagje inderdaad een merkbaar effect heeft is speculatie. Maar het zou wel verklaren waarom nieuwe instrumenten nog 'groeien' in klank, iets waar ik van overtuigd toen ik in de winkel verschillende nieuwe en oude instrumenten heb vergeleken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2011 14:28 

Poefel, wij kunnen elkaar de hand schudden 8)

Het lijkt mij ook dat de massatoename niet merkbaar zal zijn bij het spelen. Wat eventueel wel merkbaar zou kunnen zijn is de verandering van het metaal oppervlak. Bij het optreden van corrosie wordt deze ruwer, wat ongetwijfeld effect heeft op luchtstroom in een trompet en het afgeven van trillingen door de beker (als deze verroest is aan de buitenkant).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2011 12:21 

Ik denk ook niet dat uitermate subtiele veranderingen in het materiaal zoals adsorbtie van water en het verminderen van interne spanningen een meetbare invloed hebben op de klank van een instrument.

Wat is zeker weet is dat de bespeler ingespeeld moet raken op het instrument. Het duurt dus even voordat de bespeler het geluid uit het instrument haalt dat het dichtst bij zijn of haar klankbeeld licht.

Dus in mijn ogen moet de trompet niet insgespeeld raken maar de bespeler. (uitzondering vormt natuurlijk het ventielhuis en de ventielen welke weldegenlijk op elkaar inslijten in de eerste weken/maanden)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur