delano schreef:
Daarbij maakt het groot verschil of je een toeter kunt proberen of dat je hem ongezien en dus ook onbespeeld uit de US laat komen of zo. De in een eerdere post genoemde polijsttruc heb ik van een grote (en zeer betrouwbare) internethandelaar, Randy Cole.
Nou, dan ben ik daar mooi tussendoor gerold

De enige overzeese aankoop, de 12B is cosmetisch niet de mooiste maar de ventielen zijn zoo goed dat ik ze moet smeren met rode spacefiller.... En dat voor een ding uit 1952! Maar daar gaat 't eigenlijk niet om. Want je kan tweedehands kwaliteitsinstrumenten ook in Nederland kopen. Niet alleen bij particulieren maar ook bij bijvoorbeeld VanLaar, Adams of Brassimport en die verkopen je dan een betrouwbaar instrument. Ik kan me niet voorstellen dat zij je erinnaaien met afgeslepen ventielen.
Maar ik denk dat 't wel losloopt. De meeste van mijn tweedehandsjes heb ik ongezien bij particulierern laten opsturen en zoals gemeld, de ventielen zijn -tot nu toe?- nooit een issue geweest.
delano schreef:
P.S. Het verhaal over de Yamaha's is overdreven, Theo's verhaal geldt misschien voor sommige toeters (de 6310Z) en misschien ook alleen voor een bepaalde productieperiode.
Was dat maar waar. Alle Yamaha's van yellow brass gaan eraan. Vroeg of laat.
De enige 100% gave Yamaha die ik in handen heb gehad was mijn 8310Z. Die was nieuw. Ik zou bijvoorbeeld maar 's een kritische blik werpen op de stembuis van je eigen werkpaard