Goed verhaal van Theo. Enige kanttekeningen.
Het verhaal vd Trumpetgearhead is juist maar daarbij geldt dat dat m.i. iets meer op gaat voor de amerikaanse markt dan de europese. (veel groter en divers aanbod).
Ten tweede raadt die, beetje impliciet, aan alleen instrumenten
in very good condition te kopen. Dat is natuurlijk altijd goed, alleen, dat moet je wel kunnen constateren.
Daarbij maakt het groot verschil of je een toeter kunt proberen of dat je hem ongezien en dus ook onbespeeld uit de US laat komen of zo. De in een eerdere post genoemde polijsttruc heb ik van een grote (en zeer betrouwbare) internethandelaar, Randy Cole.
Overigens zijn dan de ventielen niet helemaal geruineerd, ze hebben alleen 10 jaar meer slijtage a.h.w. Juist op ebay.com of de craigslists komt de meeste ellende voor. Onlangs nog een als puntgaaf aangprezen Conn 80A die zo mooi was dat ik er zelf bijna op ging bieden terwijl ik al een heel erg mooie 80A heb. Ben daar een thread over begonnen op TH: Too beautiful to be believed, dacht ik was de naam. Is een drama geworden, de koper publiceerde een hele lijst gebreken: niks waard dat ding.
Of 2e hands instrumenten wel of niet als voldoende te kwalificeren ventielen hebben is een kwestie van opinie. De verzamelaars op TH brengen tamelijk standaard hun aankopen direct door naar Charlie Melk, Dr. Valve enz voor o.a. een valve-job.Daar horen zeker ook de door Theo genoemde 12B's, 22B's, enz bij.
Kost geld dus zal ook wel weer ergens goed voor zijn. (e.e.a. na te lezen in b.v. trumpetcandy en vergelijkbare threads.). Ik ken een (heel) grote verzamelaar die min of meer permanent een of meer toeters bij Adams heeft liggen voor ventielrevisie.
Nog zo'n probleem, als je b.v.een Conn 22B gaat kopen loop je het risico dat als je te weinig kennis hebt de verkeerde toeter koopt (dit geldt voor veel UMI-instrumenten).
Die hebben er namelijk geen probleem in gezien het typenr. van de legendarische 22B later opnieuw te gebruiken voor een soort chineesje, weet wat je koopt.
(Zo is er ook een fake-Committee.)
Omdat jij over een goede trompet beschikt maar juist problemen hebt met het mechaniek, daarom raadde ik je aan een nieuwe te kopen of, inderdaad, een bijna nieuwe. Twintig jaar geleden had ik een oude duitse piano die geweldig klonk maar een totaal versleten mechaniek had. Pennetjes eruit en zo. Elke week zat ik er aan te sleutelen tot ik het zat was. De piano weggegeven aan een studentenhuis en een nieuwe Kawaivleugel gekocht. Waarom Kawai? Het was de enige in zijn prijsklasse die een Rennermechaniek had, zo zat was ik het. Enige reden. Doet het sinds 1993 perfect. Nooit spijt van gehad.
Kortom: nieuw is beter!
P.S. Het verhaal over de Yamaha's is overdreven, Theo's verhaal geldt misschien voor sommige toeters (de 6310Z) en misschien ook alleen voor een bepaalde productieperiode.