trompet.nl > forum > Toon onderwerp - en weer één: op zoek naar een nieuwe toeter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 22:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 12:59 

@Theo

Bedankt! Moet zeggen dat je eerdere reactie me aardig raakte, maar deze maakt alles weer goed.
Neem de input mee :D

En misschien dan toch eens een ander mondstuk proberen...

Als alles goed gaat verhuis ik in september naar het Brabantse land en dus zal ik dan sowieso aan een andere leraar moeten (omgeving Weert / Someren). Mijn huidige leraar is de eerste die mij overigens het fenomeen ademsteun en houding heeft uitgelegd (de 1e 1,5 jaar had ik er nog nooit van gehoord) Probleem is denk met name dat we maar 40min in de 2 weken hebben en dat we dan ook nog wat willen spelen. Krijg wel de nodige opmerkingen naar mijn kiezen (denk aan je houding, goed ademhalen van tevoren, voorbereiden e.d.) :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 13:13 

Op marktplaats zie ik een mooie Bach New York met 7 beker (limited edition). Dat vind ik toch wel een bijzondere toeter en zo te zien valt hij ook aardig in jouw budget.

Misschien kan een goede onderhoudsbeurt bij een goede reparateur nog iets voor jouw oude Bach doen.

Profiel  

Berichttitel: juist daarom!
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 13:32 

saniejjj schreef:

En misschien dan toch eens een ander mondstuk proberen...

Als je qua binnen diameter in de buurt blijft van je 5C kan je zonder gevaar aan 't experimenteren gaan. Warburton en Reeves zijn niet de goedkoopste mondstukken en lastig tweedehands te vinden.
Daarom, als je nou deze toeter koopt: http://www.vanlaartrumpets.nl/occasions/nl/120/conn
houd je zoveel geld over dat je je helemaal te buiten kan gaan :D!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: beetje gek!
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 13:41 

richaar-cdl schreef:
Op marktplaats zie ik een mooie Bach New York met 7 beker (limited edition). Dat vind ik toch wel een bijzondere toeter en zo te zien valt hij ook aardig in jouw budget.

Misschien kan een goede onderhoudsbeurt bij een goede reparateur nog iets voor jouw oude Bach doen.

De Bach waar jij naar refereerd is binnen 24 uur €450,- duurder geworden. Opmerkelijk!

Saniejjj woont op een steenworp afstand van 's Lands bekendste koperblaasinstrumentenreparateur (goed scrabble woord!), ik mag aannemen dat ze al 's bij Haagweg 17 is langsgewipt?
Zeker sinds Heiko Ebner daar is gaan werken een niet te missen hot-spot.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 13:50 

Lucht! Het belangrijkste in de hoogte is dat je genoeg lucht geeft. Geknijpte noten heb je niks aan, blazen door dat ding.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 14:48 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 15:11 

Goed verhaal van Theo. Enige kanttekeningen.
Het verhaal vd Trumpetgearhead is juist maar daarbij geldt dat dat m.i. iets meer op gaat voor de amerikaanse markt dan de europese. (veel groter en divers aanbod).
Ten tweede raadt die, beetje impliciet, aan alleen instrumenten in very good condition te kopen. Dat is natuurlijk altijd goed, alleen, dat moet je wel kunnen constateren.
Daarbij maakt het groot verschil of je een toeter kunt proberen of dat je hem ongezien en dus ook onbespeeld uit de US laat komen of zo. De in een eerdere post genoemde polijsttruc heb ik van een grote (en zeer betrouwbare) internethandelaar, Randy Cole.
Overigens zijn dan de ventielen niet helemaal geruineerd, ze hebben alleen 10 jaar meer slijtage a.h.w. Juist op ebay.com of de craigslists komt de meeste ellende voor. Onlangs nog een als puntgaaf aangprezen Conn 80A die zo mooi was dat ik er zelf bijna op ging bieden terwijl ik al een heel erg mooie 80A heb. Ben daar een thread over begonnen op TH: Too beautiful to be believed, dacht ik was de naam. Is een drama geworden, de koper publiceerde een hele lijst gebreken: niks waard dat ding.
Of 2e hands instrumenten wel of niet als voldoende te kwalificeren ventielen hebben is een kwestie van opinie. De verzamelaars op TH brengen tamelijk standaard hun aankopen direct door naar Charlie Melk, Dr. Valve enz voor o.a. een valve-job.Daar horen zeker ook de door Theo genoemde 12B's, 22B's, enz bij.
Kost geld dus zal ook wel weer ergens goed voor zijn. (e.e.a. na te lezen in b.v. trumpetcandy en vergelijkbare threads.). Ik ken een (heel) grote verzamelaar die min of meer permanent een of meer toeters bij Adams heeft liggen voor ventielrevisie.
Nog zo'n probleem, als je b.v.een Conn 22B gaat kopen loop je het risico dat als je te weinig kennis hebt de verkeerde toeter koopt (dit geldt voor veel UMI-instrumenten).
Die hebben er namelijk geen probleem in gezien het typenr. van de legendarische 22B later opnieuw te gebruiken voor een soort chineesje, weet wat je koopt.
(Zo is er ook een fake-Committee.)
Omdat jij over een goede trompet beschikt maar juist problemen hebt met het mechaniek, daarom raadde ik je aan een nieuwe te kopen of, inderdaad, een bijna nieuwe. Twintig jaar geleden had ik een oude duitse piano die geweldig klonk maar een totaal versleten mechaniek had. Pennetjes eruit en zo. Elke week zat ik er aan te sleutelen tot ik het zat was. De piano weggegeven aan een studentenhuis en een nieuwe Kawaivleugel gekocht. Waarom Kawai? Het was de enige in zijn prijsklasse die een Rennermechaniek had, zo zat was ik het. Enige reden. Doet het sinds 1993 perfect. Nooit spijt van gehad.
Kortom: nieuw is beter! :lol:
P.S. Het verhaal over de Yamaha's is overdreven, Theo's verhaal geldt misschien voor sommige toeters (de 6310Z) en misschien ook alleen voor een bepaalde productieperiode.

Laatst bijgewerkt door delano op 10 jan 2011 15:15, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2011 15:14 

erikveldkamp schreef:
NJFO-Thomas schreef:
Lucht! Het belangrijkste in de hoogte is dat je genoeg lucht geeft. Geknijpte noten heb je niks aan, blazen door dat ding.

Het belangrijkste in de hoogte is dat je mondspieren het aankunnen om de aanspanning vol te houden. Als de spieren niet genoeg getraind zijn dan ga je knijpen. En dat moet je langzaam opbouwen, nooit forceren.

Als je goed getrainde mondspieren hebt kun je met pianissimo ook een G3 spelen. Er moet wel een constante luchtstroom zijn (dus ademsteun) maar dat hoeft niet om VEEL lucht te gaan.

Tja, die discussie is hier natuurlijk al vele malen gevoerd. In theorie heeft Erik hier gelijk, mijn ervaring is echter dat het advies dat Erik hier geeft zeer gevaarlijk kan zijn voor trompettisten in een bepaalde fase van hun ontwikkeling. Relatief beginnende spelers kunnen door deze benadering zichzelf opsluiten, onnodige spanning opbouwen en daardoor het spoor volledig bijster raken. Ik sluit me om die reden graag bij de tip van Thomas aan: denk in lucht, en niet in lipspanning.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur