trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar R1
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van Laar R1
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010 15:39 

Gisteren ben ik bij van Laar geweest en heb een trompet besteld. Je kan je wel voorstellen dat ik al vanaf gisterenmiddag met een big smile rond loop. Na een drie maanden eerdere oefensessie was ik er van overtuigd dat het de B4 ging worden, maar de R1 heeft het toch gewonnen. Het verschil is dat de B4 wat breder en warmer is dan de R1, maar na een opname en het oor van Hub was het verschil te verwaarlozen. De R1 wordt meer ingezet voor bigbands en reikt verder. Ook speelde deze lichter en makkelijk in de hoogte. Hub heeft aangegeven dat het belangrijkste is dat je makkelijk speelt en dat de klank voornamelijk in je hoofd zit. Dus vandaar de R1.

Ook is het super dat je kan aangeven wat je zelf wilt. Ik heb gekozen voor de opgeschuurde vergulde versie, maar dan ook helemaal, dus ook de beker en de ventieldoppen. De duimhaak heb ik laten vervallen en bovenop komt eenzelfde ring als op de pomp. Smaken verschillen, maar ik vind dat net even mooier.

Over twee maanden mag ik uit zes stuks de beste uitkiezen en maakt hij deze voor mij in orde. Stel dat het toch niet is wat ik ervan verwacht (wat me onwaarschijnlijk lijkt) of veel commentaar krijg over de klank, kan ik heb nog omruilen voor een B4 en dan zelfs in mijn gekozen uitvoering.

Al met al, ben ik super blij met mijn aankomende speeltje en zal een foto plaatsen als ik hem heb.

ps. Ik kan niets vinden over de R1. Heeft iemand daar wel eens op gespeeld en wat was jullie ervaring.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010 16:20 

Het is een vrij nieuwe serie vandaar.

De R1 die ik een tijdje geleden gespeeld heb leek erg op mijn CF en die gebruik ik ook voor alles. Ook voor klassiek en ook voor lead in een bigband. Geweldige toeter!

NB mijn CF is een ouder model, de nieuwe CF klinkt nog wat helderder, meer richting Calichio. Mijn CF doet me meer denken aan een oude Bach NY ML37 die ik wel eens gehad heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 08:38 

Het viel mij op dat de B1 heel makkelijk in de hoogte speelt.
Dus hij is voor klassiek en Leadwerk heel erg geschikt ;)

Is de R1 de vernieuwde B1?

VanLaar heeft echt goede service, en het voelt erg persoonlijk, maakt niet uit welke je uitkiest. Je keuze is niet gehaast en dat maakt het zo prettig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 08:44 

jeroenransijn schreef:
Is de R1 de vernieuwde B1?

Nee, de R serie is een serie naast de B serie, zowel voor trompet als bugel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 08:49 

Aantal maanden levertijd maken het inderdaad geen gehaaste keuzen... Maar niet alleen Hub van laar is erg persoonlijk Andy Taylor ook verscheidenen gesprekken mee gehad (was toenvallig toch in engeland) en mail contact en ook heel betrokken. Maar zo ook Miel van Adams die wil ook graag zijn product verkopen maar zonder druk te zetten en staat open voor alle ideeen en reacties op zijn instrumenten.

De R1 speelt inderdaad erg makkelijk in de hoogte en scherp. Mooie trompetten van Hub van Laar had er bijna 1 gekocht. (voor mij de keus B4 of Oiram 2 gezien de lucht die ik kwijt moet). Maar met de R1 kun je veel kanten op afhankelijk van je mondstuk kun je zoals hier boven al geschreven is lead spelen, klassiek en zelf mellow jazz (voor dat laatste had ik een V cup mondstuk nodig haast een bugel mondstuk maar het is mogelijk).

Heb je wel eens op een Taylor VR gespeeld? In vergelijking met de R1 hoe vond je die?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 09:19 

Ja, ik heb diverse Taylors gespeeld en de VR destijds uitgebreid getest net zoals enkele van mijn collega's.

We waren niet enthousiast om maar eens een understatement te gebruiken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 09:20 

Had niet anders van je verwacht maar het gaat me meer om de verschillen die je hier in ervaarde tussen de R1 en de VR.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010 09:34 

Ik heb daarover al zoveel bericht hier, maar ja daar komt ie dan nog een keer:

De VR deed me aan een stalen pijp denken, er zat totaal geen leven in. Het geluid "zingt" voor geen meter. Daarbij als je een beetje gas gaf, speelde je de hele bigband eruit, maar je hoort jezelf nog steeds niet goed omdat je te weinig feedback krijgt.

Daarbij vond het het geluid veel te compact, net een snijbrander. Het mengde ook voor geen meter met de rest van de sectie.

De R1 lijkt erg veel op mijn CF, die gebruik ik voor alles, voornamelijk voor lead maar ook als ik klassiek moet spelen. Is erg kneedbaar dus, speelt lekker open en heeft een mooie sizzle als dat nodig is in een hoog tutti.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur