trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke Trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 02:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 19:40 

Het ging geloof over een trompet, niet over een koffer. Je koopt voor een paar tientjes al een leuke koffer of gigbag als dat het probleem is.

Verder zou ik gewoon kijken op Marktplaats voor een gebruikte trompet van de bekende merken. Als je daarvoor een oude, maar nog in goede staat verkerende Bach kunt kopen is dat mooi. Maar je ziet ook genoeg leuke 2de hands Yamaha's of Jupiters voorbijkomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 09:35 

En zo is het maar net. Met dien verstande dat de grote merken Conn, King, Holton, Martin en in mindere mate Bach, allemaal hun naam, min of meer voor commerciele doeleinden, zo ergens tussen 1970 en 1980 te grabbel hebben gegooid. Zo is de vintage Conn 22B nog altijd een zeer goede (en gewilde) toeter maar heeft het de latere eigenaren van de naam Conn niet belemmerd een totaal oninteressante studenttrompet ook maar als 22B op de markt te zetten. Dat heet nou verwarring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 15:24 

Met een budget van uiterlijk 650 euro zou ik absoluut voor een gebruikte trompet gaan.
Voor dat bedrag kun je echt wel een goede trompet kopen.
Maar of je nou een nieuwe of een 2e hands trompet koopt, het belangrijkste is dat
je je laat adviseren door een (onafhankelijke) deskundige.
Vraag aan een goede trompettist of hij/zij met je meegaat om de trompet te beoordelen,
(voor een lekker flesje wijn gaan die lui heel ver weet je...). :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 20:08 

Mike gaat niets van enige informatie geven die je als deskundig moet ervaren, want dat is die niet. Maar ik had zo'n 3 jaar geleden ook het zelfde budget en ben uiteindelijk op die Jupiter uitgekomen. (Toch voor de nieuwe bling bling gegaan:-)
Ik durf te stellen dat je voor dat geld (€545,-) echt geen spijt gaat krijgen.
Een goede no nonsens toeter zonder rare fratsen of andere dingen die afleiden.
Voor een gemiddelde amateur is dit een uitermate geschikte toeter.
Daar zullen er vast meer van zijn maar die ken ik niet dus van mij krijg je geen soort van vergelijkings test of iets dergelijks, maar de Jupiter 606CM uit Taiwan is voor mij op dit moment echt ruim voldoende. Er zullen plentie deskundige zijn die er de neus voor ophalen en komen met klankleur, speelgemak, boring, en weet ik veel wat voor goede adviezen.
Allemaal goed bedoeld maar laat ik zeggen dat ik daar (nog ) niet aan toe ben.
Ik moest een allround toeter die zuiver blijft in het normale register zonder rare uitschieters qua stemming (ja die toeters bestaan, dat weet ik dan weer wel ;-)
Dit is echt een prima ding, en voordat mij kwaliteit boven die van m'n toeter uit gaat komen heb ik wel weer een nieuw budget:-) Het is zeker geen toeter voor het leven, niet dattie stuk zal gaan of iets. maar waarschijnlijk ben ik over 10 jaar zover dat ik een 1600i waard ben;-)
Wil je hem komen beluisteren kom dan Zaterdag a.s. naar Hoofddorp dan kan je deze horen tijdens Big Band Blast en de Windmill Big Band.
Maar je mag ook bij mij thuis langs komen;-) [Het bier staat koud]

(P.s. ik gebruik hem icm de JK 10½CW)
Nou dat dus. Ik zou zeggen succes met zoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 21:21 

@ Mellomike
Ik heb niet beweerd dat je voor 5 á 700 honderd euro geen goede beginnerstrompet zou kunnen kopen.
Ik geloof je graag als jij zegt dat dat je blij bent met de trompet die je nieuw kocht voor minder dan 600 euro.
Wat ik wél beweer is dat je de keuze aanmerkelijk vergroot als je naast de keuze om een nieuwe
trompet aan te schaffen óók de 2e hands markt overweegt.
Sterker nog, ik ben van mening dat er in die prijsklasse betere trompetten te koop zijn dan bij nieuwe trompetten.
Een trompet die ooit 2000 euro of meer heeft gekost kan na jaren worden verkocht voor 500 euro.
Begrijp me goed, ik beweer helemaal niet dat een trompet van 2000 euro per definitie beter is
dan ééntje van 500 of 600 euro, maar de kans is aanmerkelijk groter, nietwaar?
Als het glimmen belangrijker voor je is dan de klank ben je beter af met een nieuwe,
maar als dat niet het geval is, gebruik dan je oren zo goed mogelijk.
In de kleine 40 jaar jaar dat ik trompet speel heb ik maar 2 keer een nieuwe trompet gekocht
(en 25 jaar geleden een nieuwe bugel waar ik nog steeds op speel),
voor de rest heb ik alleen maar hardstikke goeie 2e hands instrumenten bespeeld.
Maar het belangrijkste van mijn bijdrage was;
Neem een onafhankelijke deskundige mee bij aanschaf van een instrument.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010 07:00 

wat mellomike zegt is ook waar. ik ben mischien nog niet echt toe aan zo'n proffesionele trompet van 2000 euro. Maar als ik zo'n goede kan vinden tweedehands is dat ook mooi. Maar als ik uiteindelijk uitkom bij een nieuwe jupiter waar ik tien jaar mee voor kan is het ook goed. De Amati die ik nu heb is mijn eerste trompet, ik speel nu zo'n 5 jaar op deze.
Maar ik ben gewoon aan wat anders toe.

Yamaha Xeno 8335RG
Vincent Bach 12 mondstuk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010 11:47 

@ Marcel:
Het was ook niet mijn bedoeling om jou tegenspreken.
Hoe durf ik 8O
Er zou best een betere 2de hand toeter bestaan voor dat geld dan deze Jupiter
maar ik zeg je, deze blijft me verbazen.
En wanneer LOLO snel een andere wil kan die met een gerust hart naar de winkel rijden en een Jupiter kopen [is mijn indruk]. Zeker en vast een stap voorwaards(mars).
Voor wat meer tijd en een fles wijn kan die naar Capelle rijden begrijp ik :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2010 13:17 

Mellomike schreef:
@ Marcel:
Het was ook niet mijn bedoeling om jou tegenspreken.
Hoe durf ik 8O
Er zou best een betere 2de hand toeter bestaan voor dat geld dan deze Jupiter
maar ik zeg je, deze blijft me verbazen.
En wanneer LOLO snel een andere wil kan die met een gerust hart naar de winkel rijden en een Jupiter kopen [is mijn indruk]. Zeker en vast een stap voorwaards(mars).
Voor wat meer tijd en een fles wijn kan die naar Capelle rijden begrijp ik :-)

Ik raakte zelf een paar jaar geleden op de Frankfurter Messe ook onder de indruk van
van de goede kwaliteit van de "goedkope" Jupiters, ik kan mij dus goed voorstellen dat je er blij mee bent.
Eveneens een paar jaar geleden maakte muziekzaak Hakkert in Rotterdam een doorstart
(helaas hebben ze het uiteindelijk toch niet gered), maar zij verkochten hun huismerktrompet;
"Prelude" voor 375 euro en die trompetten waren vergelijkbaar van kwaliteit met Jupiter,
(ik heb geen idee of die Prelude's thans nog ergens anders te koop zijn).
Ik ben het dus met je eens dat je voor pakweg 500 euro een prima beginnerstrompet kunt kopen,
maar tevens kun je voor veel meer geld ook narigheid kopen, nietwaar?
Daarom, neem bij eventuele aanschaf een kenner mee.
(Ik doelde niet zozeer op mijzelf hoor, al ben ik altijd bereid te helpen, maar neem bv je docent mee
of iemand van de muziekvereniging).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur