camel schreef:
even los van brassbands, waar iedereen op die afgrijselijke besson meuk moet zien te overleven, zijn er in het symfonische repertoire, maar ook in harmonie en fanfare orkesten vaak hele leuke en mooie cornetpartijen geschreven.
Getzen maakt hele mooie en bruikbare cornetten (vroeger DEG ook, weet niet of dat nog bestaat)
Schilke maakt hele erge mooie cornetten
Kanstul, idem.
Daar zou ik dan eerder naar kijken dan naar Bach. Een cornet is voor mij toch iets anders dan een trompet die in cornet-vorm gerold is. Maar inderdaad, er zijn best mensen die op een Bach cornet huiveringwekkend mooie dingen kunnen doen.
En toch vind ik de schilke nog redelijk veel tegen de trompet aanleunen qua klank, maar dat zal natuurlijk ook heel fel afhangen van wie er op speelt en welk mondstuk er gebruikt wordt. Het grote voordeel vande schilkes is dan wel weer het speelgemak.
Ik heb zelf ook eens op zo'n ml37 gespeeld en bij mij leek de klank meer op een trompet dan op een cornetklank. ook het speelgemak viel mij een beetje tegen.
Ikzelf speel op een yamaha cornet en ben daar zeer tevreden over, mooie klank, goede stemming (in tegenstelling met de besson instrumenten) en spreekt fijn aan.