trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Dopjes onder de ventielen...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dopjes onder de ventielen...
BerichtGeplaatst: 06 nov 2003 10:08 

Hallo mede blazers,

Ik heb een poosje op een trompet van een vriend gespeeld. Het betrof hier een King. Nu heb ik gehoord dat bij sommige King's en Constellations er naar believen meer of minder dopjes aan de onderkant van de ventielen draaien. Het geluid zou hier door kunnen veranderen (zwaarder of lichter worden). Hoe in vredesnaam werkt dit, want de luchtstroom wordt toch niet beinvloed hierdoor? Of heeft het meer met de massa van het ventielhuis te maken?

Ik hoop dat iemand dit weet

Ton

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2003 15:16 

Een opmerking ten aanzien van dit onderwerp:
1. er is nauwelijks en luchtstoom door een trompet
2. de luchtkolom in de trompet trilt
de lucht kolom trilt, dus trilt de trompet in principe ook, 'losse' onderdelen als ventieldoppen en pompen oefenen hier invloed op uit. het al dan niet losdraaien van ventieldoppen heeft dus invloed op het geluid (niet alleen bij King en Constellation). Zo kan het ook voor komen dat het omdraaien van de 2e ventielbuis een beter geluid tot gevolg heeft, immers de buis wordt uit een plaat gedraaid en de 'richting' daarvan is van invloed op het trillen van de luchtkolom. Het steunknopje wordt naderhand aangelast en zo wordt de voorkant van het buisje vastgesteld, volkomen willekeurig dus...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2003 10:11 
Moderator

Ik heb vroeger ooit eens op een schilke cxl gespeeld, en een tunable bell.
Deze trompet was erg licht, en had vrij weinig kern in de klank, en ondat het geen stabiel instrument was was de klank ook niet echt te projecteren.
Zelf heb ik toen van die heavy bottomcaps aan gebracht, om de klank iets kernachtiger te maken, en ik kan je aanraden om dat ook alleen maar te doen als dit functioneel is .

Gianni schreef: Het steunknopje wordt naderhand aangelast en zo wordt de voorkant van het buisje vastgesteld, volkomen willekeurig dus...

Dat geloof ik niet, vraag anders maar eens aan Ad van Zon waarom er op die beroemde Thein trompetten bijna overal plakkaatjes koper zitten, zal toch ook wel niet willekeurig zijn?????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2003 20:41 

Bij mijn stomvi heb ik lichte en verzwaarde doppen er automatisch bij gekregen. Het verschil merk je wel, het geluid wordt inderdaad wat kernachtiger. Maar dat is natuurlijk niet altijd de bedoeling, afhankelijk van het soort muziek en het soort ensemble. In kamerachtige muziek zal ik zeker de zware niet gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2003 11:46 

ik schreef: het steunknopje wordt naderhand aangelast..

het gold in ieder geval wel voor mijn Yamaha, het omdraaien van het tweede ventielbuisje had een positief resultaat voor de weerstand...
hoe het met Thein zit zal ik s navragen, ik denk dat daar idd wel meer aandacht aan wordt besteed dan bij yamaha, en zeker de speciale modellen voor mensen als ad van zon....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2003 21:36 

De zwaardere doppen onder de ventielen hebben invloed op de trillingen van de lucht binnen het instrument. Doordat de lucht binnen het instrument trilt, doet het instrument dat zelf ook. Door zwaardere doppen aan te brengen onder de ventielen kun je deze trillingen (en dus de klank) beïnvloeden. Het is van tevoren niet te voorspellen op welke wijze deze veranderingen de klank beïnvloeden. Het ene instrument zal meer boventonen tegenhouden (dus donkerder worden), het andere zal juist meer boventonen produceren (dus helderder worden). Het kan ook nog zijn dat de klank doodslaat. Daarnaast wordt ook de intonatie beïnvloed dus het kan geheel verkeerd uitwerken. Je zal het op je eigen instrument uit moeten proberen om te weten of het werkt.

Er zijn overigens meerdere methoden om de resonantie van het instrument te sturen. Bekend is natuurlijk de zware beplating (Monette, Taylor, Courtois Evolution), dikke leadpijp (Taylor, Selmer TT concept) of een zware ring om die om de beker geschoven wordt (tegenwoordig weer in gebruik genomen door AMR).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2003 07:29 

Zelfs het vervangen van de nylon geleidertjes in mijn ventielen voor messing exemplaren had invloed op mijn klank.
Ik heb (daarna) ook de aluminium bovengedeeltes van mijn ventielen (Schilke X4) vervangen door messing (= extra massa), en ook dat heeft een merkbaar effect. Beide ingrepen maakten het geluid wat "voller", maar met name het aanspreken werd door de registers heen veel homogener.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2003 10:11 
Moderator

Maar komen we toch weer op het punt uit dat ik het een raar idee vind om een trompet te kopen die je moet verbeteren dmv verzwaren.
Dan zeg ik koop een trompet die wel voldoet, en waar je geen hulpmiddelen aan hoeft toe te voegen.......

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur