Ik heb vanavond mijn eerste concert lead gespeeld op de nieuwe Oiram bij het Glenn Miller orkest en dat ging erg makkelijk. Meestal ben ik wel redelijk vermoeid na zo'n concert, zeker als ik een tijdje niet gespeeld heb. Maar vanavond ging het allemaal erg makkelijk. Ik kreeg ook veel terug van mezelf (feedback) wat ook veel helpt, want dan ga je niet overblazen.
Het verschil met mijn CF is natuurlijk erg groot, de CF is compacter en heeft wat meer sizzle in het geluid. De Oiram klinkt veel breder en groter en heeft wat minder bite. Het is dus maar wat je zelf prettig vindt. De Oiram speelt wel veel makkelijker in de hoogte dan de CF.
Ik had ook het gevoel dat de Oiram makkelijker in het hoge register speelt dan de CF. Dat leek mij onwaarschijnlijk omdat ik dacht dat compactere, lichtgewicht instrumenten per definitie gemakkelijk in het hoog speelde en dat grotere, zwaardere instrumenten zoals de Oiram per definitie ongeschikt waren om lead te spelen. Weer wat geleerd!
Is het een algemeen gegeven of is dit nu juist het bijzondere aan de Oiram II?
Het is altijd een compromis, als een trompet zwaarder is dan zorgt dat er ook voor dat het hoog minder aanwezig is in het geluid.
Maar je kunt veel doen met een ander mondstuk. Als ik meer hoog in mijn geluid wil zet ik mijn Yamaha Bobby Shew Lead erop. Als ik een donkerder geluid wil dan zet ik er een groter mondstuk erop. Dat doet meer (qua geluid) dan de hele trompet op zich.
Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08 Berichten: 212 Woonplaats: Sint-Michielsgestel
erikveldkamp schreef:
Als ik meer hoog in mijn geluid wil zet ik mijn Yamaha Bobby Shew Lead erop. Als ik een donkerder geluid wil dan zet ik er een groter mondstuk erop. Dat doet meer (qua geluid) dan de hele trompet op zich.
Bedoel je met een groter mondstuk dan de diameter of de diepte (of wellicht beide)?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen