Het zijn 2 verschillende trompetten. Hub maakt de eerste versie ook niet meer.
De eerste heeft Hub gemaakt met het oog op jazzsolisten, dus een wat donkerder klank.
De nieuwe is veel allrounder, hij is helderder met een leadmondstuk, maar toch ook weer mooi mellow met een wat groter mondstuk. De contrasten zijn groter.
Daarbij is de beker groter (7 i.p.v. de 5) en kun je dus een heel vet geluid krijgen zonder er nu veel lucht erin te hoeven pompen. Ik kon met een B7 nooit overweg, deze Oiram is geen enkel probleem.
Het hoge register zit er erg makkelijk op, de noten kikken er erg gemakkelijk in. Ik heb zelf nog nooit zo makkelijk hoog kunnen spelen als op deze toeter.
Hub heeft met deze toeter dus weer een 'winner" in zijn arsenaal. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers. Het is een mooie broer (of zus) van de Oiram bugel, meer nog dan dan oude die ik toch ook erg prettig vond spelen.
Sorry als ik wat enthousiast klink, dat heeft er mee te maken dat ik ook enthousiast ben over deze trompet...
P.S. vergulden maakt voor de klank en speelbaarheid niets tot nauwelijks iets uit.