trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ventielen.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 05:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ventielhuis
BerichtGeplaatst: 01 nov 2003 08:09 

De kans dat een nieuw ventielhuis grotere afwijkingen(boring - massa - materiaal) heeft dan het originele is groter dan 1 of twee aanpassingen(steuntjes bv.) op het oude ventielhuis.

Het blijft een probeersel natuurlijk. Want je moet wel op de juiste plek iets kunnen verstevigen.

Profiel  

Berichttitel: knijpen
BerichtGeplaatst: 01 nov 2003 12:00 

Marnix! Ik heb er nog even over deze kwestie nagedacht en zie voor jou drie mogelijkheden om uit deze impasse te geraken. 1): gewoon je toeter anders vasthouden. Surf naar google.com en tik "trager talks" in. Hij laat zien hoe het anders kan. 2): Het ventielhuis laten verstevigen door er eenvoudig materiaal op te laten zetten. Voor grote karakterveranderingen hoef je niet bang te zijn; het ventielhuis is reeds een behooorlijk massief geval wat je tevens goed vasthoud dus vibreert dat deel van je toeter zowiezo niet groots mee. Ik bedoel, materiaal op de beker zetten heeft veel meer impact, logisch. (zie ook www.brassimport.nl en klik Doc Severinsen aan). 3) Andere toeter. Maar deze mogelijkheid vervalt want toevallig ken ik de toeter in kwestie en het zou toch zonde zijn om die te vervangen, die Benge is echt wat voor jou.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2003 12:22 
Moderator

thanks Theo, ja ik moet nog maar eens wat afwegingen maken,
Trouwens iedereen bedankt voor het meedenken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 nov 2003 13:09 

Suggestie: Copper insulating? Dus....Wat ik bedoel: Je ventielhuis laten voorzien van een extra laag koper, door middel van de wondere wereld van chemie. Net als ze dat bij de Callet met de hele trompet doen. Je zou dan je trompet wel uit elkaar moeten laten halen, zodat ze alleen het ventielhuis kunnen behandelen. Zorgen dat de binnenkant van het ventielhuis niet bereikbaar is tijdens het proces lijkt me ook handig.
Wat voor Benge is het eigenlijk? In de States kun je denk ik best nog aan eenzelfde trompet komen. Of die dan ook zo lekker speelt blijft afwachten, maar dat zal bij zo'n grote reparatie ook zo zijn, lijkt me.

Succes ermee, Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 nov 2003 09:13 

Copper plating is voor de binnenkant van de pijp (die met de lucht in aanraking komt) niet voor het glijgedeelte van de ventielen: koper is veel te zacht om lang mee te gaan als glijlager.
Ik heb een Conn "Victor" die ook een aanlopend derde ventiel had (geen monel ventielen, en het koper komt ook door het chroom heen) bij gebruik van "Fast" olie: die is te schraal, als je instrument veel speling gaat vertonen: momenteel gebruik ik La Tromba in dat ding (iets vetter), en hij doet het weer als een tierelier. Mogelijk geeft dat jou ook wat uitstel
(als je ventielhuis te zacht is/wordt, lijkt me het einde in zicht :cry: )

Profiel  

Berichttitel: dislectie
BerichtGeplaatst: 03 nov 2003 15:16 

Beste mensen, dwalen we niet een beetje af? Het probleem van de toeter van Marnix zit aan de buitenkant, dus niet de binnenkant. Nu weet ik, als gewezen laboratorium technicus, dat binnenkant en buitenkant in bepaalde gevallen gelijk zijn, maar dat is weer een heeeeel ander verhaal;! Dus heren: gaarne weer het huisje bij het schuurtje houden.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 nov 2003 22:23 

Maar waaom knijp je dan zo hard????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2003 15:59 
Moderator

:?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur