trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Monette trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 109  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 13:47 

erikveldkamp schreef:
Toen Adam Rapa bij Hub was klonk hij beter op de Oiram volgens Hub.... :wink:

Wist niet dat AR ook bij HvL was langsgeweest. Jammer dat Hub daar niets van heeft opgenomen. Of zit dit in zijn private collectie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 13:53 

waarom moet het een bewezen feit zijn en moeten de groten der aarde op iets spelen om je te overtuigen. Het wordt hier veel meer opgeblazen dan volgens mij nodig is . .
(bovendien zijn er toch al heel wat trompettisten met een heel behoorlijke reputatie die op Monette spelen maar dat terzijde).

Als Erik hier meld dat ie op een Best Brass trompet heeft gespeeld van 500 dollar die fantastisch speelt dan komt er toch ook geen reactie dat dat pas een aangenomen, bewezen feit en reden tot aankoop is als Peter Masseurs er op speelt . . . .

Zoals Roel enkele pagina's terug al melde, merk ik ook een enorm verschil tussen de Monette (copy) mondstukken en bijv Bob Reeves of Curry. Dat ik daarmee gelijk het center pitch verhaal als evangelie ga volgen of rondspreiden: nee. Dat ik niet op een Bob Reeves fatsoenlijk zou kunnen spelen: ja (dat heb ik hiervoor immers jaren gedaan).

Blijft over dat het gewoon een kwestie van keuze is met welk materiaal je het best uit de voeten kunt (zowel wat betreft klankbeeld/-kleur als speelgemak ed) en wat je daar (persoonlijk) voor over hebt. Maw kun je op BR goed weg en heb je geen extra dollars over voor Monette, dan niet . . . . Maar kies je voor BR dan laat je bijv. GR liggen en dat zijn toch ook erg goede mondstukken. . . . maar op dat moment niet jouw keus.

Ik ben het dan ook niet met Delano eens wanneer hij zegt dat je wel een mening over een instrument (en zijn prijs kunt hebben) zonder hem ooit bespeeld te hebben. De enige uitspraak die je in dat geval zou kunnen doen is dat je geen 10.000 dollar (of meer) aan de/een trompet dan zou willen uitgeven.

Naar mijn mening gaat het te ver als mensen zonder ervaring met Monette (of een ander merk) toch inhoudelijk deelnemen aan discussies (er zijn er zelfs die instrumenten en hun bouwers finaal afkraken zonder ook maar 1 noot op het instrument gespeeld te hebben).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 15:31 

Naar aanleiding van alle aanvallen niet alleen op mij maar op iedereen die niet direkt idolaat is van Monette het volgende. Dit gaat dus NIET over de Monettes maar over de zindelijkheid van redeneren!.

Ten eerste: ik sluit me aan bij dit citaat van TH:

Posted: Tue Jan 05, 2010 7:56 pm Post subject:

I very seldom read Monette discussions anymore since anyone owning a Monette takes immediate offense when any dares to say anything other than high praise about the instruments. (see how upset they got when someone quoted the cat story )

Then they start bashing the posters until the thread gets yanked.

However, as in the post I point out, the Monette defenders hardly every provide any real information.

Ten tweede: Theo jij durft wel. Noem mij eens een post hier waar een trompetbouwer finaal afgekraakt wordt door iemand die er geen noot op gespeeld heeft. (behalve misschien de Chinese in zijn algemeenheid).
Misschien goed om je geheugen op te frissen: je eigen posts (ja, meerdere) van 11 januari 2008, enige citaten:
"Om met minder spanning in je lijf te spelen heb je zeker geen Monette nodig; dit kan op elke trompet. "
"Klank is persoonlijk dus daar kun je niet veel over zeggen hoewel ik over het algemeen de profs die op Monette spelen qua klank(kleur) niet echt geweldig vind (te "doods") "
"Je kunt je ook afvragen of 'ie echt 315 dollar verstuurd maw hoe eerlijk is die prijs?? Betaal je voor zijn idee of is het mondstuk zelf zoveel waard? Of heeft íe al zoveel verdient aan de verkoop van een trompet, dat ruim 200 euro er ook nog wel af kan. Maar dat is misschien te negatief gedacht . . . . "
En dan nog even de laatste klapper:
"Misschien is zijn theorie achter zijn instrumenten wel helemaal oke en ben ik gelijk verkocht als ik op een van zijn exemplaren speel . . . . "

Ten derde. Om de hand in eigen boezem te kunnen steken heb ik al mijn bijdragen aan deze discussie nog eens nagelezen:
11 juni 2009: over de mooie klank van een C-trompet i.h.a. (ja, ja p21voor het eerst!)
4 jan. 2010 over prijzen van trp i.h.a. en Don Miles
18 jan geniale marketing van M.
19 jan over prijs vd M en wat je daar allemaal voor kunt kopen (dat heet substitutie in de marketing en is een volkomen valide aangelegenheid)
20 jan iets over het geluid zoals ik dat gehoord had op filmpjes
dan loopt het uit de hand met de 1e wat rauwe aanval van Ruli (21 jan e.v.)
Dus; waar heb ik me inhoudelijk over de Monettes uitgelaten behalve dan dat ik meermalen ook gezegd heb dat ze er fantastisch uitzien (daar hoef je er niet voor op gespeeld hebben) en dat ik ervan overtuigd ben dat het topklasse-instrumenten zijn?

Ten vierde. Erger is het volkomen ontbreken van inhoudelijke contra-argumenten als deskundigen (dus gasten die er op gespeeld hebben EN kennis van zaken hebben) iets over Monette zeggen.
Tim Wendt heeft een uitgebreide post op TH over de (on)bruikbaarheid van de Monettes geschreven (in professionele secties, niet over solistisch gebruik). Doet dat ter zake? 5 jan 2010 http://www.trumpetherald.com/forum/view ... sc&start=0
Hans Brassimport schrijft hier op 23 dec 2009 dat het geluid van de M's RUK is, commentaar? Smaken verschillen.
Erik schrijft meermalen over de onbruikbaarheid van de M's (weer in secties) en dat het perfect pitch verhaal of hoe dat mag heten BS is. Waar blijven Ruli en LJ en anderen om hem eens de oren te wassen?

Laatst bijgewerkt door delano op 05 feb 2010 17:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 16:48 

Ik ben het volledig met je eens dat dit gaat over de manier van redeneren.

Als je je aangevallen voelt heb je denk ik mijn reactie niet begrepen.

Ook het verhaal van TH dat je geen kritiek op Monette zou kunnen/mogen hebben begrijp ik als reactie niet. Ik heb geen Monette; behalve wat copieen van mondstukken waarbij ik dezelfde ervaring als Roel heb namelijk een duidelijk verschil merken tov andere merken en wel dusdanig dat dat voor mij persoonlijk betekend dat ik er op speel en ook nog wel geneigd ben eens een keer het org. aan te schaffen . . .

Buiten dat nogmaals dus geen Monette bezitter en ik heb ook nooit het merk aangeprezen oid. Ik verdedig hier ook niet het hele center pitch verhaal of wat er ook maar in een Monette gebouwd mag zijn.

En ook ik heb wel opnames met/op een Monette gehoord die ik toch echt wel heel mooi vind . . .

Mijn reactie uit 2008 die je terughaald geeft (ik sta daar nog steeds achter) -vooral in de laatste zin - precies aan waar het volgens mij om draait en waarom ik nu ook reageerde: inderdaad een bepaald oordeel of voorstelling in je hoofd hebben die wel eens heel anders kan zijn als je het in het echt een keer uitgeprobeerd hebt.

en inderdaad, om op een meer ontspannen manier te spelen heb je geen Monette nodig, maar als je erachter komt dat een bepaald tye/merk spullen je daarbij wel goed helpen, kan dat een keus zijn. Ik heb zojuist in mijn 1e reactie nog geschreven dat ik op andere merken ook langere tijd goed uit de voeten kon en nog steeds kan . . .

Dat er profs zijn die uit ervaring (en met kennis)weten dat een M niet werkt in bijv een BB- of klassieke sectie en op basis daarvan een oordeel vellen vind ik prima (ik zal de laatste zijn die dat aanvecht).

Andere kant van het verhaal is dat ik het niet terecht vind dat als een bepaald concept in een instrument (of het nou Monette of een ander merk is) niet ervaren/herkend wordt, dat dat dan een argument/reden mag zijn om het hele concept als kul te verklaren. Dat is volgens mij de trigger voor iemand als Ruli om te reageren.

Zo heb ik enige tijd geleden bij Hans een prototype van zijn Feniks-lijn uitgeprobeert. Daar zit (als ik de berichtgeving goed heb gevolgd) ook een heel concept/idee van Hans achter. Voor mij echter werkte dat niet en ik heb een ander instrument uitgekozen. Dan ga ik toch ook niet van een Feniks zeggen dat het hele verhaal erachter flauwe kul is en dat de prijs die je er voor moet betalen daarom niet gerechtvaardigd is . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 17:10 

erikveldkamp schreef:
....Toen Adam Rapa bij Hub was klonk hij beter op de Oiram volgens Hub.... :wink:

... dat vind IK nu eens BS .... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 17:12 

tssssss.. (antwoord op Theo)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 17:20 

delano schreef:
...Ten vierde. Erger is het volkomen ontbreken van inhoudelijke contra-argumenten als deskundigen (dus gasten die er op gespeeld hebben EN kennis van zaken hebben) iets over Monette zeggen.

Manny Laureano beschouw ik als ervaringsdeskundige(solotrompettist CSO), hij was ooit een van de mensen die op Trumpetmaster vragen op het forum beantwoorde.... dat duurde echter niet zo lang want hij werd constant aangevallen door mensen die Monette instrumenten te duur vinden en zich niet voor kunnen stellen dat het Monette-verhaal voor sommige mensen WEL werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 17:24 

erikveldkamp schreef:
Hij maakt mooie toeters die goed spelen, maar niet beter dan andere topmerken. Toen Adam Rapa bij Hub was klonk hij beter op de Oiram volgens Hub.... :wink:

Gelukkig staat die :wink: erbij.

Citaat:
I very seldom read Monette discussions anymore since anyone owning a Monette takes immediate offense when any dares to say anything other than high praise about the instruments. (see how upset they got when someone quoted the cat story )

Dit geldt IMO net zo hard voor discussies die niet over Monette gaan..... Maar ook ik word er wel eens moe van. Het lijkt wel of iedere discussie over Monette uitdraait op modder gooien.....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 109  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur