trompet.nl > forum > Toon onderwerp - een ventiel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 19:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 20:55 

Klopt, dat heet dan ook niet het Wilhelmus, maar het 'Signaal Wilhelmus'.
Iedereen kijkt dan vreemd op, en dan moest je naderhand inderdaad echt uitleggen dat dit ook een Wilhelmus was. Ik heb het geloof ik ook een keer of 2 gespeeld in mijn diensttijd.

Bij het Jachthoorn en Trompetterkorps "Gemert" waar ik al ruim 25 jaar bij speel, hadden we een jaar of 8 geleden ook es/des trompetten. Deze zijn inmiddels allemaal vervangen door Es Cornetten. Dan kun je je leerlingen bij wijze van spreken ook een keertje 'Lang zal hij leven' laten spelen thuis, als opa of oma een keertje op bezoek komt.

De Bastrompetten met 1 ventiel zijn nu vervangen door 'Marching Baritons'. Dit zijn gewone baritons, maar dan met de beker naar voren, hetzelfde idee als een trompet.

Deze instrumenten met 1 ventiel waren van het merk ' Sonore'. Waar ze gemaakt werden weet ik niet, maar we hadden ze toen besteld bij v.d. Glas in Heerenveen.

De Jachthoorns (Es) hebben we nog steeds.

Feniks Hades
GR 66SZ
Bob Reeves 43S

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2010 21:18 

Sonore was een handelsmerk van Van der Glas. De instrumenten waren 'stencils' Op horn-u-copia las ik dat een bepaalde Sonore bugel sterke overeenkomsten met een bugel van Verreijt uit Utrecht vertoonde. De verreijt was wel 25 jaar ouder, dus wellicht is het ontwerp overgenomen door een andere fabriek (Kessels?Schenkelaars?) Speculaties voor wat het waard is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur