trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waar op letten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 18:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 13:59 

Op marktplaats staat een nieuwe Jupiter 1600L XO Tribune-trompet te koop voor 700 euro.
Het is misschien boven je budget maar het is een werelddeal. Het is een ML trompet met,459" bore, beker uit 1 stuk en monelventielen. Dit zijn heel goede toeters. Bij de postorderbedrijven vragen ze er zo'n kleine 1200 euro voor dacht ik.

http://link.marktplaats.nl/314513324

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 14:42 

zou met deze persoonlijk al snel oppassen...
helemaal nieuw en dan voor de helft van het geld? doe wat je wilt verder maar mn gezond verstand zegt oppassen...

kan het ook helemaal mis hebben natuurlijk

Profiel  

Berichttitel: Huh?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 18:29 

Geer schreef:
maar mn gezond verstand zegt oppassen...

Hoezo dan? Als 't een nieuw instrument is wat valt er dan op te passen?
Als 't geen gestolen waar is wordt dit instrument gewoon onder de prijs verkocht, bij Vos fietsen in Zwanenburg doen ze niet anders.

Ik zou 'm zeker uitproberen. Jupiter is goed bezig de laatste tijd.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010 16:14 

Allen bedankt voor de reacties, tips en bijdragen tot dusver! Hieronder zal ik enkele belangrijke punten proberen uit te lichten om daar verder op in te haken. Mijn excuses voor het inkorten en geknip hier en daar, maar anders wordt het snel te onoverzichtelijk denk ik.

De Ronde Van schreef:
@ trompret,
Leuk dat je van plan bent om weer te gaan spelen.
Je schrijft dat je nog twijfelt tussen bugel of trompet.
Waarom denk je dat een trompetmondstuk te klein zou zijn voor jou?
Ik geloof dat eerlijk gezegd niet...

Je hebt helemaal gelijk, dat was onzin. Een vreemde gedachtekronkel die misschien deels zelfs wel een beetje voortkwam uit de vrees voor het onbekende. :oops:
Nu ben ik er echter wel over uit, want ik zou graag trompet willen gaan spelen. Een trompet spreekt me nu gewoon veel meer aan en het is een uitdaging om te gaan oefenen een 'nieuw' instrument te beheersen.

De Ronde Van schreef:
Wat jij, en iedere beginner, nodig hebt, is een goede docent.
Hij of Zij kan je tevens helpen met de aanschaf van een nieuw, danwel 2e hands instrument.
Wat heeft het voor zin om merken en typenummers te vergelijken als je nog niet in staat bent om te beoordelen of het écht om een goed instrument gaat?

Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in en dit besef ik me ook terdege, maar ik ben nogal beperkt qua mogelijkheden i.v.m. financiële beperkingen. Zelf beschik ik uit mijn bugel verleden nog over enkele muziekdiploma's en ik had gehoopt op eigen kracht ver te kunnen komen, maar ik realiseer me inmiddels wel dat trompet een heel andere techniek verreist en ben het ook helemaal met je eens dat je het vanaf het begin goed moet aanleren. Een muziekschool is echter nu geen optie, die zijn voor mij te duur op dit moment, wel ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om bijvoorbeeld met een ervaren trompettist de techniek aan te leren.

Delano schreef:
Mooi gesproken door de Ronde Van. Inderdaad zou ik voor trompet kiezen en niet voor de bugel. Zeker richting bigband e.d. is de trompet hoofdinstrument, de bugel een bij-instrument hoogstens. De mondstukken van een trompet zijn niet zonder meer kleiner dan die van de bugel, veelal wel wat ondieper maar dat hoeft niet perse.

Zoals gezegd ben ik er inmiddels ook over uit, het moet een trompet worden, want de muziek die ik wil gaan spelen is toch meer het terrein van de trompet en dat spreekt me gewoon meer aan. Die mondstuk twijfels zijn voorbij, dat is een kwestie van wennen en veel oefenen.

Delano schreef:
In beginsel heeft de Ronde Van ook helemaal gelijk als hij stelt dat merken en typenummers niet zo veel zeggen al is er een zekere consensus in de trompetwereld welke merke wat consistenter zijn dan andere. Zo heeft Bach de naam nogal van kwaliteit wisselende produkten af te leveren terwijl Yamaha de naam heeft van constante kwaliteit. Maar ja, dan nog moet je op en bepaalde toeter geblazen hebben om te weten of hij deugt. De Yamaha-ventielen zijn niet slecht. Vroeger waren er wat problemen met de Yammalone (zoiets was het toch?)ventielen die ook nog een korte periode door Schilke gebruikt zijn. Die waren, naar gezegd wordt, niet best. Monel-ventielen lopen op zich wel goed maar ikzelf heb het vermoeden dat ze nogal slijten. Maar ik ben niet deskundig op het gebied van materialen en zo, misschien kan iemand anders daar wat over zeggen.

Het maakt mij ook helemaal niet uit welk merk of type trompet ik ga spelen. Het maakt me ook helemaal niet uit hoe het er uit ziet, al ligt de halve lak er af. Waar het mij om gaat is dat ik een leuk instrument tot mijn beschikking heb waarmee ik het plezier weer kan hervinden. Een instrument met een goede klank, die je niet met tegenzin op pakt om te spelen. Daarom verdiep ik me de laatste tijd in de mogelijkheden die er zijn, want het beperkte budget dat ik gereserveerd heb kan ik me gewoon geen miskoop veroorloven, dus dan is het goed om te informeren hoe ervaren muzikanten tegen bepaalde instrumenten aankijken om je vooral geen troep te laten aansmeren.

Delano schreef:
Jupiter is Taiwanees en die proberen het echt goed te doen. Het zou mij niet verbazen als ze binnen enkele jaren topprodukten maken. Ik hoor nu al goede dingen over de XO-trompetten en iedereen is ook wel een beetje nieuwsgierig naar de nieuwe 1600i-trompet ( van Roger Ingram).
Ik heb een Jupiter bugel en daarvan zijn de ventielen uitstekend. Kortom je moet Jupiter niet vergelijken met de Chinese rimram, de Schillers, Staunbachs enz.

Mea culpa! Ik zal Jupiter nooit meer in één adem noemen met de Staunbachs etc.! :lol:

Delano schreef:
Op marktplaats staat een nieuwe Jupiter 1600L XO Tribune-trompet te koop voor 700 euro.
Het is misschien boven je budget maar het is een werelddeal.

Helaas is dat idd ver boven mijn budget. Het is niet voor niets dat ik me op gebruikte instrumenten oriënteer en zelfs dan zijn ze veelal nog buiten mijn bereik. :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010 16:51 

Delano schreef:
Het is misschien boven je budget maar het is een werelddeal.

Helaas is dat idd ver boven mijn budget. Het is niet voor niets dat ik me op gebruikte instrumenten oriënteer en zelfs dan zijn ze veelal nog buiten mijn bereik. :oops:[/quote]

Arnolds & Sons (o.a. verkrijgbaar bij brassimport.nl); nieuw vanaf 310 euro (gelakt). Laatst op een A&S van een collega trompettist gespeeld (hij gebruikt 'm voor de carnaval), speelt prima!

Succes met je zoektocht.

groet,

Arie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2010 21:09 

De zoektocht is voorlopig ten einde, het is een gebruikte doch prachtige Yamaha 4335 geworden. Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties en tips!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur