trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Monette trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 20:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 109  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2010 12:56 

Citaat:
Van de andere kant kan het natuurlijk altijd beter: ik denk dat het een gelijktijdig proces is. Maar om te zeggen: ik leer me eerst een standaard trompetgeluid aan en werk, als ik technisch alles onder de knie heb, aan een eigen sound, dat zou bij mij niet werken denk ik.

Volgens mij bestaat het uit 4 gedeeltes (en ook in die volgorde):
1) mechanische kenmerken, zoals gebit en kaakstand
2) technische kenmerken, spieren,keel en ademhaling
3) klankvorming
4) muziek maken

Het grappige is dat 1,2 en 3 bij veel mensen onbewust is.
DIt zou het - uiteindelijk - eigenlijk ook moeten zijn, zodat je je helemaal op muziek maken kunt richten.

Ik ben op dit moment (3 december 2009 begonnen) op een zeer bewuste manier bezig met een totale embouchure reset op basis van dit "model".
Alles gebaseerd op Bach 1C met natte lippen op m'n Schilke (meestal met Silent brass erin).
En ik was - vooraf - op zoek naar een bepaald geluid en het is er al.
Ben nu anderhalve maand verder en geloof zelf nog niet hoe ik nu speel, en ik ben nog maar net begonnen :)
In de eerste week kon ik geen noot spelen, maar heb net m'n eerste hoge C al weer gebonden.

Ik denk dat de (zware) Monette trompetten je inderdaad dwingen op een bepaalde manier te spelen, anders speelt het veel te zwaar.
Grappig genoeg is dat wel -een- goede manier van spelen.

Verder:
Citaat:
Let wel, een toptrompettist trapt daar niet in.

Hoe denk je dat een toptrompettist dat geworden is? Niet door een verkeerde techniek :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2010 13:16 

Waar gaat dit over?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2010 13:20 

my 2 cents bij de voorgaande discussie over Monette trompetten en hun klank, en de vereiste techniek ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2010 13:24 

delano schreef:
Ok Ruli, ik zal proberen redelijk te antwoorden op jouw niet helemaal redelijke post.
Ik speel niet op een Yamaha om de uitstraling. De Y. is een heel gewone trompet, niks bijzonders. Dat komt omdat ik vind dat de uitstraling van mij moet komen en niet van mijn trompet. Overigens bedoel ik hiermee dat ik de Monettes (dan vooral degene zonder blik) erg mooi kan vinden, het is een modern design. Moderner nog dan de Oiram die ik eigenlijk de mooiste vind in het klassieke (zeg maar Besson-) design. Daarbij komt dat D.M. kokketeert met allerlei beroemdheden rond zijn toeters hetgeen ook bijdraagt aan de uitstraling.
Ernstiger is dat Monette volgens mij handig (en schaamteloos) misbruik maakt van de onzekerheid van sommige trompettisten. Onzekerheid of ze wel een goed geluid hebben, of ze wel op de juiste manier blazen, of bepaalde manco's in het spel niet terug te voeren zijn op het instrument enz. Let wel, een toptrompettist trapt daar niet in. Ik geloof ook zonder meer de uiteenzetting van Erik hier dat in the kern van de pitch spelen of hoe je het noemen wil op elk goed mondstuk en bij elk goed instrument kan.
Monette posteert zich door zijn marketing en door de prijs als de absolute toptrompet: als je Monette speelt dan leer je na een aclimatiseringsperiode op de juiste manier blazen en andere BS.
Verder: een zware sound uit een 1s/7? Juist niet, ik vind het sizzelen en de ringggg van de Callicchio juist zo mooi: daar zou ik mijn Yammie eventueel voor aan de kant doen.
Marsalis: misschien is W.M. heel gelukkig met zijn Monette-sound, mij verbaast het dat hij op zo'n beetje de meest gangbare proftrompet een wereldgeluid had dat hij zelfs niet bij benadering uit zijn Monette weet te halen en ja ikweet het, dat is heel subjectief.

...ik wilde niet onredelijk overkomen hoor, ik gaf alleen wat reakties op jouw post.
Jij zegt dat je niet om de uitstraling op een Yamaha speelt, zou ik dat daarom wel moeten doen op mijn instrument?

Dave is waarschijnlijk heel blij met "artiesten", net zoals Hub van Laar dat is en ook Yamaha vernoemd zelfs zijn modellen naar zijn artiesten, daar is toch niets nieuws aan?

Of Dave inspeelt op de onzekerheid van zijn klanten kan ik mij niet voorstellen. Als je er niet heel zeker van bent dat je (zijn) trompet wil spelen dan begin je er toch niet eens aan?

Over het Pitch Center verhaal, het gaat erom dat je noot recht in de kern kan raken zonder daar extra spanning voor hoeft te leveren om de noot op te drijven. Waarschijnlijk heb jij dat nog niet in de gaten omdat dat, zoals Erik dat zegt, in je spiergeheugen zit. De acclimatiseringsperiode van Dave is vlgs mij om van dat geheugen af te komen. Maar ik geef je gelijk dat je op elk willekeurig mondstuk de noten in de kern kunt spelen. Het kost je alleen wat meer moeite... spanning.

Ik begon over de 1S/7 omdat jij zei dat je die beter kon kopen, samen met oa een Ack Flugel en nog iets, dan een Monette, P3 in mijn geval.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2010 13:34 

Citaat:
De acclimatiseringsperiode van Dave is vlgs mij om van dat geheugen af te komen.

Volgens mij zou het bij trompetspelen niet best zijn om je spiergeheugen kwijt te raken...

Zou het niet gewoon simpelweg om ontspannen gaan?
Zodat je beter/meer ontspannen en gelijkmatiger gaat ademhalen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 12:28 

Overigens kan Adam Rapa het niet alleen op een Monette:

http://www.bestbrass.jp/en/trumpet/trumpet.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 12:50 

Op TH kwam ik een post tegen waarin uitstekend verwoord wordt wat ik enkele posts hierboven (met antwoord van Roel) probeerde te zeggen:

I really wanted my Monette mouthpieces to be my answer, but I ultimately couldn't get the sound to ring like I needed. I played them for about 10 years.

First I played the standard line, and then when the Prana line was released I bought a couple of them right away. I will never forget the first notes on my old Prana B1-5M. The sound and feel sent shivers down my spine. Very good mouthpiece!

Once I was finally able to actually sit next to some really fine orchestral players, I realized that they had the brilliant, pure, ringing sound that I wanted, and they were all using Bach or Bach-style mouthpieces on off-the-shelf trumpets.

I decided to sell my Monettes and learn to play really well on a conventional mouthpiece. At that point, IF I felt like it, I would allow myself to revisit Monettes.

I am of the opinion that most people should do the same. Learn to get a truly professional sound(pure, brilliant, ringing, resonant) on conventional equipment, and THEN, if you feel like messing around with Monette stuff, have at it.

Groeten, delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 13:12 

delano schreef:
...I really wanted my Monette mouthpieces to be my answer, but I ultimately couldn't get the sound to ring like I needed. I played them for about 10 years.

...vreemde zaak, hij wilde perse op een Monettemondstuk spelen, heeft het 10 jaar geprobeerd en kwam er toen pas achter dat Monette niks voor hem is.... ik vond "mijn" jaar acclimatiseringsperiode al lang.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 109  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur