Nee, dat doen er wel meer. Hub en Adams hebben ook zo'n machine.
Wat ik er alleen maar mee aan wil geven is dat Monette ondanks dat ze op de duizendste millimeter nauwkeurig honen (volgens het filmpje) ze ook gewoon klanten blijven behouden die problemen hebben met de ventielen. Dat is denk ik inherent aan handwerk. Ik heb daar in het verleden ook wel last van gehad bij mijn ventielen (van Hub's toeters), de laatste jaren heb ik daar geen last meer van.
Soms ligt het aan de ventielen zelf, soms zit er teveel druk van de buitenkant op de ventielen door steunen, soms ligt het aan de bespeler omdat hij de ventielen niet recht genoeg indrukt, etc.
In ieder geval is op het filmpje goed te zien dat ze de trompetten ook niet 1 voor 1 maken, maar gewoon in series tegelijk, op 2.33 ligt de tafel ook vol met half afgemaakte trompetten, of 3.27 ligt de tafel vol met ventielhuizen, etc. Het feit dat hij zegt dat ze geen mallen gebruiken waar ze de toeters in solderen (zoals in bepaalde fabrieken) is ook niet opmerkelijk, want dat doen ze bij geen enkele (kleine) instrumentenbouwer waar ik geweest ben.
De manier waarop zij bekers maken is zoveel makkelijker en sneller dan de manier waarop Hub (en anderen) dat doen. Daar gaat ook niet veel tijd in zitten. Dus ik begrijp nog steeds niet waar ze die 150 uur vandaan halen. Ik denk dat ze heel veel schaften...