Laat ik een voorbeeld nemen.
Op dit moment staat een Schilke B7 te koop
http://cgi.ebay.nl/Schilke-B7-Trompete- ... 56385b3d4a
Betreft een powerseller met 100% feedback score.
In advertentie wordt vermeld dat de trompet opnieuw is verzilverd.
Tevens wordt het serienummer vermeld. Geen bouwjaar.
Na wat zoeken op het internet denk ik dat het instrument van 1976 is.
Slechts twee foto's. Waar moet je precies op letten met foto's?
Verkoper lijkt betrouwbaar. Prijs lijkt mij aan de wat hoge kant.
Is waarschijnlijk meer dan instrument in 1976 heeft gekost. Maar dat heb je al snel met een instrument van deze leeftijd.
Instrument ziet er verder gelikt uit.
Maar wat ik niet kan beoordelen is hoe het instrument speelt.
Staat van onderdelen kan ik ook niet beoordelen. Niet bekend of en welke reparaties zijn uitgevoerd.
Was 1976 een goed bouwjaar of maakt dat in het geval Schilke niet uit.
Voor zowel Bach als Martin Committee lees ik dat je bepaalde bouwjaren moet mijden.
Het aantal eigenaren dat het instrument heeft gehad, is niet bekend.
Als ik de voorwaarden van de verkoper erbij neem dan lees ik:
1. Der Kunde, Verbraucher im Sinne von § 13 BGB ist, ist berechtigt, innerhalb von einem Monat nach Erhalt der Ware ohne Angabe von Gründen ein Rückgaberecht auszuüben.
Dies gilt nur innerhalb der Bundesrepublik Deutschland und nur für Produkte, die per Versand bestellt wurden.
Mocht het instrument niet bevallen, dan kan ik geen gebruik maken van het recht het instrument zonder opgaaf van reden terug te sturen.
Dit zou een reden kunnen zijn, niet op de koop in te gaan.
Hebben jullie al eens een instrument teruggestuurd? Ik neem aan dat de financiele afhandeling sterk afhankelijk is van de verkoper.
Als jullie een instrument te koop aanbieden, bied je de koper dan ook de mogelijkheid het instrument retour te zenden.
Hoe zit het met belasting en invoerrechten? Als instrument uit EU land komt hoef je geen omzetbelasting en invoerrechten te betalen. Komt het uit VS, dan zou je wel 19% (klopt dit?) omzetbelasting en 3,2% invoerrechten moeten betalen.
Ik lees op de website van de douane dat je douanerechten (zoals invoerrecht) berekent over de waarde van de goederen inclusief vervoers- en verzekeringskosten.
En dat de omzetbelasting wordt berekend over de waarde van de goederen inclusief vervoers- en verzekeringskosten en incl de douanerechten.
Hebben jullie ook daadwerkelijk omzetbelasting en invoerrechten moeten betalen?
Sommige verkopers willen het instrument om deze reden nog wel eens een lagere waarde geven.