Kom, het is een vrij dagje en ik wil eens een parallelletje trekken.
Biostabil2000. Werd met veel blabla uiteindelijk toch als oplichterij gezien.
Yomanda: mensonterend levensgevaarlijk, dodelijke vrouw. Word en werd als oplichterij gezien.
Diverse afrikaanse gebedsgenezers die op eenzelfde wijze werkten, ook oplichterij.
Op wat minder bedreigend vlak: meneer Rensink. Werd als oplichting gezien.
Dan ga ik eens kijken naar meneer Monette en meneer Harrelson.
Die mensen ontwikkelden allemaal theorieen, waardoor hun mondstukken en trompetten het allebeste zouden zijn. En uiteraard waren die theorieen meteen ook de reden voor de prijs, die niet mals is.
( Even een kleine uitstap: filosofen krijgen vaak ook dik betaald voor het spuien van filosofieen dus misschien is Monette wel meer een dik betaalde filosoof dan een trompetbouwer ).
De trompetten echter zijn en blijven stukken dood metaal, gebogen tot een trompetvorm.
De mens erachter maakt het tot wat het is. En net als met Rensink, Yomanda of Biostabil2000: als je het gelooft is dat prima. Ik denk voor mezelf: a fool and his money are soon to be parted.
Kun je bij Monette spreken van oplichterij: absoluut ja. Maar nogmaals: we hebben het recht op eigen domheid, en als het werkt voor iemand, leven en laten leven. Het is net als bij placebo's. Ergens waar men in gelooft wordt al snel een waarheid.
Hans en Ruli: het is leuk als jullie met bronnen gaan gooien, maar wel even namen erbij, dat maakt het verifieerbaar. Tenzij je enige bron Monette zelf is, want dan ben je er gewoon ingetrapt