trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe lak / verf ik een trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 16:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 22:57 

mijn vorige trompet heb ik met aceton en heel fijn schuurpapier onder handen genomen. Maar ik waarschuw je voor mijn fout: neem een trompet waarvan de lak niet al te onverwoestbaar is...het heeft me heel wat dagdelen en gevloek gekost :lol:

Waarschijnlijk niet de meest makkelijke manier, maar het heeft wel een gaaf effect 8) .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 23:03 

toet'n!! schreef:
mijn vorige trompet heb ik met aceton en heel fijn schuurpapier onder handen genomen. Maar ik waarschuw je voor mijn fout: neem een trompet waarvan de lak niet al te onverwoestbaar is...het heeft me heel wat dagdelen en gevloek gekost :lol:

dus als het kan een waar de lak al eraf komt? of in ieder geval een oudere.

en zo duur is het nou ook weer niet... 2 of 3 instrumenten per jaar, en dan allemaal onder 100 euro per stuk aanschaffen, en de verf nog. (bugel heb ik 30 voor betaald)
het is alleen voor de vakantie, en de motiefjes enzo duren wel wat langer om te maken. ik wil echt dat het iets moois wordt.

is er nog iemand die tips heeft voor het over zilver heen lakken? goed idee / slecht idee? ect.

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoe lak / verf ik een trompet
BerichtGeplaatst: 10 dec 2009 07:17 

TDG schreef:
- hoe verwijder ik zilver?
- hoe verwijder ik lak? welke gaat het makelijkst?
- wat moet ik nog meer doen voordat ik kan beginnen met verven/spuiten?

Ik heb meerdere trompetten ontlakt, zilver gaat erg lastig. De gelakte trompet kan met verfafbijt, eerst even waterproof schuren, en dan de verfafbijt erop, goed in laten trekken, en schoonmaken. (indien nodig, dit proces meerdere malen herhalen)

Daarna goed ontvetten en je trompet is klaar om te spuiten.

TDG schreef:
het verven zelf:
- wat voor verf / lak kan ik het best gebruiken?
- waar haal ik stickers o.i.d. die ik kan uitknippen en op de trompet kan plakken zodat delen onbespoten blijven? wat voor soort materiaal moet dat zijn?

Stefan

Volgens mij kan je gewoon een spuitbus halen bij de bouwmarkt, Om "motiefjes" te maken, kan je het beste booklon gebruiken. Booklon kan je kopen bij de Bruna, Primera of andere boekwinkels. Dit is een soort kaftpapier/plakplastic voor boeken. Dit kun je gemakkelijk knippen en is eenvoudig meerdere malen te gebruiken, is makkelijk aan te brengen en eenvoudig te verwijderen.

TDG schreef:
en daarna:
- moet er nog een beschermende laag overheen, wat werkt het beste?

Hoe meer lagen je erop spuit, hoe moeilijker de trompet bespeelbaar is. Als je een hoogglans lak gebruikt hoef je er geen blanke lak overheen te spuiten. Voor een mooi en langer resultaat is het natuurlijk wel aan te raden. Voor het speelgemak niet....

TDG schreef:
?

en tenslotte:
- zonder de trompet, hoeveel zou het kosten om 1 trompet te doen aan geld? (2 kleuren met leuke motiefjes erop),

Een trompet heb je op marktplaat voor 30 euro. Er staat bijvoorbeeld een jupiter op, die man wil er 30 euro voor hebben, hier is de lak al bijna van af.

Een spuitbus kost gemiddeld 10 euro, dit maal 2 of 3 afhankelijk hoeveel kleuren je wil.

Waterproof schuurpapier kost 1,79 voor 3 vellen, en verfafbijt is afhankelijk welke je gebruikt...

* Gamma Super Afbijt: gel in een blik. Goedkoop, maar goed geschikt voor onderdelen met gewone verflagen (geen coatings)
* Hema Verfafbijts voor Metaal: gel in een blik. Goedkoop, 24u intrekken, maar vaak niet agressief genoeg voor coatings
* Restoleum: soort schuim in een spuitbus. Goed, maar duur.
* Innotec: spuitbus. Goed, maar duur.
* Albastine, Epifanes,...

Kortom voor een kleine honderd euro en een heleboel werk en geduld ben je klaar...

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2009 11:02 

kijk, daar heb ik iets aan!
dat is precies wat ik wilde weten.

Ik ga eerst mijn verzilverde bugel doen, die heb ik hier toch al rondliggen. daarna zie ik wel wat ik op marktplaats nog kan vinden enzo. wanneer ik alles gevonden heb zal ik hier een 'work in progress' topicje van maken, mocht het zover komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2009 19:36 

nog een tip: Alles wat NIET gespoten moet worden secuur afplakken en de stempompen ingesmeren met vaseline zodat overtollige lak gemakkelijk later verwijderd kan worden...

zie link:

http://www.fanfaredevolharding.nl/wordpress/?p=1530

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur