Ik heb al een jaartje of 10, 11 een van Laar. Ik had wel vaker een andere trompet van medebandleden en zo in handen gehad, van Bach via Callichio en Yamaha tot Schilke enz. Allemaal best fijne instrumenten, maar voor mij niet lekker genoeg om mijn van Laar voor in te ruilen.
Inmiddels jaren plezier aan deze trompet beleefd, en eigenlijk nog steeds...... totdat ik laatst even een Oiram van een collega mocht proberen. Misschien had ik dat beter niet kunnen doen

Jezus wat een apparaat!
Gisteren ben ik daarom naar Hub gegaan, en ik heb ik de nieuwe en de oude Oiram naast elkaar gebrobeerd, de BF en de CF, een B4.1 en een paar exemplaren waar nog geen type op stond.
Van de normale modellen sprongen voor mij de BF en CF er uit: de BF had een mooie volle warme klank, de CF was iets scherper maar ook iets meer open.
De Oirams waren echter toch mijn favorieten, waarbij de nieuwe toch wezenlijk verschilt van de oude. Hij is iets lichter, veelzijdiger, wendbaarder dan de oude. Maar ook het oude Oiram model speelde heerlijk. Enfin, ik ben er dus voor gevallen, voor deze ruil ik mijn oude v.Laar graag in.
Het test-exemplaar was nog in raw brass, en er moest hier en daar nog wat aan gebeuren.
In februari 2010 is een serie klaar, dan kan ik verschillende finishes gaan proberen.
Pffff.... was de winter al maar voorbij......