erikveldkamp schreef:
Als ik mensen zoals Ryan Kisor weer zie spelen op een Schilke, of een Bryan Lynch op een Yamaha terwijl ze een behoorlijke tijd op een Monette hebben gespeeld die met alle service speciaal voor hun op maat gemaakt is, dan zegt mij dat genoeg over de kwaliteit die andere merken leveren. Als Monette echt zoveel meer kwaliteit zou leveren voor die 130 uur extra die ze aan een instrument besteden, dan zouden deze mensen niet overstappen op een "inferieur" instrument. Blijkbaar zijn die andere merken niet minder in kwaliteit.
Ik kon zelf de meerwaarde ook niet ontdekken. Mijn acclimatisering periode duurde zo'n 3 weken, maar ik heb ook na een half jaar niet kunnen ontdekken dat mijn Monette meer in tune speelde dan een Yamaha 9335 of mijn B4. Daarbij vond ik mijn Bach Mt.V veel rijker van klank en beter mengen in een sectie. Ik kon hem ook voor veel meer muziekstijlen inzetten.
De noten klikten er erg goed in bij mijn B993 maar dat is ook logisch: als de noten op de goede plek zitten dan zorgt dat extra gewicht ervoor dat ze de noten, als een soort magneet in de kern trekken. Als je een Getzen Edwards of mijn Oiram pakt dan heb je datzelfde gevoel. Zij noemen het alleen niet "constant pitch center".
Ik kon het niet laten toch even te reageren...
Zoals Cees ook al zei is de Yamaha van Brian voor hem aangepast.
Hoewel hij nu op een (veel zwaardere) Xeno speelt, en niet meer op z'n prototype 8310Z. Misschien dat hij binnenkort toch weer Monette speelt?
Ik weet van Brian Lynch persoonlijk dat hij de Monette meestal niet bij zich heeft om dat hij vaak op doorreis is, dat het een zwaar instrument is (lichtste model, gna) en dat voor de meeste dingen die Brian doet (veel latin en hoog) de Yamaha zich beter leent.
Dus niet, zoals Erik suggereert (?), omdat hij het een minder goed instrument vindt, of zo. Hij heeft z'n Monette een keer meegenomen, en ik was aangenaam verrast.
En over het constant pitch verhaal:
Ik heb net een hele mooie 1975 Selmer piccolo op de kop getikt.
Mijn Monette B2L mondstuk "slot" goed met de Bb mondpijp, en minder goed met de A mondpijpen (originele Selmer en Blackburn). Ga nu een AP2L proberen te krijgen, dus een Monette piccolo mondstuk specifiek voor A stemming.
Beetje dure gok waarschijnlijk, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Als je ergens afwijkingen in stemming op merkt, moet het wel een piccolo zijn