trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vreemde instrumenten...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 17:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 23:42 

NJFO-Thomas schreef:
Ik ben sowieso een voorstander van met trompettisten in de kroeg. Ik zeg doen!

Daar vinden wel altijd de mooiste discussies plaats.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 okt 2009 10:34 

Het voeren van een discussie op dit panel over het verschil tussen de gelijkzwevende en de harmonische stemming staat volgens mij helemaal los van hoe ik als muzikant zou functioneren. Het is helemaal niet zo dat ik alleen maar met de fysische kant van muziek bezig ben maar kennis hiervan ondersteunt bij mij wel de zuiverheid van de toonvorming. Ik maak per dag ongeveer twee uur muziek waarvan één uur op ventielinstrumenten en één uur op snaarinstrumenten. Ik heb geen conservatorium maar ik denk dat ik mezelf een goede amateur mag noemen. Ik speel voornamelijk jazz. Ik ben constructeur van mijn vak vanwaar mijn belangstelling om ook de muziek en muziekinstrumenten met een technisch oog te bekijken.

Ik heb geen absoluut gehoor maar wel een goed relatief gehoor en ik hoor het verschil tussen tonen die 0,2 % ofte wel 1/30 van een halve toonsafstand van elkaar verschillen. Omdat de verschillen tussen beide stemmingen maar gering zijn moet je de berekeningen tot vier cijfers achter de komma uitvoeren om de verschillen goed te kunnen zien. Voor het uitvoeren van de berekeningen heb je geen computer nodig maar alleen een rekenmachientje waarop je iets tot een bepaalde macht kunt verheffen. Ik vind dat ik exact moet zijn als ik zeg hoe veel een toon te hoog of te laag is en daarom geeft ik de afwijking in procenten of in een gedeelte van een halve toonsafstand.

Op de website van de bassist Philip Baumgarten staat een basles van mij over stemmen waarin ik nog wat dieper op de verschillen tussen de gelijkzwevende en de harmonische stemming in ga als hier op dit trompetpanel zinnig is. Welke stemming er nu werkelijk in de praktijk door orkesten gebruikt wordt kun je volgens mij alleen maar te weten komen door frequentiemetingen. Het beoordelen van de stemming op basis van hoe zuiver het klinkt voor de muzikant of voor de toehoorder is een zeer subjectieve benadering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 okt 2009 10:47 

Adriaan Kragten schreef:
Welke stemming er nu werkelijk in de praktijk door orkesten gebruikt wordt kun je volgens mij alleen maar te weten komen door frequentiemetingen.

En dan is het nog de vraag of alle instrumenten daadwerkelijk op dezelfde stemming afgestemd zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iedereen precies op dezelfde stemming staat. Desondanks kan een orkest als totaal wel gestemd klinken. Dat laatste heeft volgens mij te maken met wat ik in het topic over Adams bugels al vertelde dat een sectie vaak beter klinkt als het niet perfect stemt. Je hoort dan namelijk dat er meerdere muzikanten in een sectie zitten i.p.v. eentje.

Je kunt dat heel goed simuleren met een software synthesizer. Als je een geluid opbouwt met 4 dezelfde klanken/patches dan klinkt het niet bepaald vet. Verstem je elk timbre iets, dan hoor je ineens een heel vet geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 okt 2009 11:50 

31 oktober, aanstaande zaterdag,

dan vier ik toch mijn verjaardag, en zij die willen mogen ook even langs komen,
al dan niet voor deze discussie. ik ben 's avonds te vinden in de karoussel, aan de spoorstraat 44 in hilversum

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2010 13:30 
Moderator

Uhm,...
Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2010 14:36 

lijkt me een zaktrompet :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2010 23:36 

trompet-smurf schreef:
lijkt me een zaktrompet :wink:

Aha, daar komt het Duitse woord "blasen" vandaan 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 nov 2010 08:22 

De "stemming" zit er lekker in :lol:

mondstukken:
VB 3C
Bob Reeves 42ES

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur