Ik vraag me toch sterk af of het NFO dat goed zou kunnen.
Frits Damrow is een geniale klassieke trompettist, maar of hij zou kunnen swingen zoals Jan Oosthof, durf ik dan openlijk te betwijfelen.
Echter, de HAFA-wereld ontkomt er niet aan om jazz arrangementen te spelen. Dat gaat er steeds meer bijhoren. Ik denk dat de opleiding HAFA directie dus ook daar meer op zou moeten focussen dan vroeger. Een dirigent moet vele malen veelzijdiger zijn dan pakweg 20 jaar geleden. Ook denk ik dat dit veel creativiteit van de arrangeur zal vragen. Simpelweg omschrijven van bigband naar fanfare is er dan gewoon niet bij.
Hell, ik merk het al in de simpele lespraktijk, dat je er eigenlijk met een klassieke opleiding alleen niet echt komt. Veel leerlingen willen toch ook veel jazz spelen. Sta je daar met je goeie gedrag en je klassieke papiertje toch maar mooi met je mond vol tanden...

Tot op zeer basale hoogte kan ik het wel uitleggen, maar als het echt op de details aankomt, merk ik toch wat tekortkomingen.
Naja die ga ik gelukkig bijspijkeren, maar ik kan me voorstelle ndat dat voor veel dirigenten en docenten toch wel een behoorlijk obstakel zal zijn.