trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The Chicken - Pastorius
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 02:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 21:51 

erikveldkamp schreef:
Het NFO kan dit soort muziek ook niet vertolken (op nivo), tenzij ze goede lichte muziek jongens gaan inhuren. De Jazzorchestra of the Concertgebouw of Dutch Jazz Orchestra kunnen ook geen klassieke muziek vertolken (op nivo). Ieder zijn vak.

Ik snap wel dat het leuk is om dit soort muziek te spelen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed klinkt. Zoals ik al zei, meestal wordt het één grote logge bende en iedereen timed de zestienden te vroeg of te laat. Misschien timen de 1e stemmen de noten wel redelijk goed, maar dan zitten er nog een batterij aan 2e en 3e stemmen die er dan toch weer één grote brij van maken... :wink:

Ik snap je ook wel, maar ik voelde me gewoon aangevallen,
vraag: is er muziek voor?
antwoord: fanfareorkesten maken van lichte muziek een dikke brij. (globaal)

Maar mocht het zo zijn dat het niet goed getimed of te dik is word, kan er altijd nog op gerepeteerd worden/uitgedunt worden.

Alex bedankt! ik hoop dat je het vind, desnods voor harmonieorkest, het is snel omgezet aangezien de meeste partijen overeen komen

Groet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:17 

Ik vraag me toch sterk af of het NFO dat goed zou kunnen.
Frits Damrow is een geniale klassieke trompettist, maar of hij zou kunnen swingen zoals Jan Oosthof, durf ik dan openlijk te betwijfelen.

Echter, de HAFA-wereld ontkomt er niet aan om jazz arrangementen te spelen. Dat gaat er steeds meer bijhoren. Ik denk dat de opleiding HAFA directie dus ook daar meer op zou moeten focussen dan vroeger. Een dirigent moet vele malen veelzijdiger zijn dan pakweg 20 jaar geleden. Ook denk ik dat dit veel creativiteit van de arrangeur zal vragen. Simpelweg omschrijven van bigband naar fanfare is er dan gewoon niet bij.

Hell, ik merk het al in de simpele lespraktijk, dat je er eigenlijk met een klassieke opleiding alleen niet echt komt. Veel leerlingen willen toch ook veel jazz spelen. Sta je daar met je goeie gedrag en je klassieke papiertje toch maar mooi met je mond vol tanden...
:wink: Tot op zeer basale hoogte kan ik het wel uitleggen, maar als het echt op de details aankomt, merk ik toch wat tekortkomingen.

Naja die ga ik gelukkig bijspijkeren, maar ik kan me voorstelle ndat dat voor veel dirigenten en docenten toch wel een behoorlijk obstakel zal zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:29 

camel schreef:

Echter, de HAFA-wereld ontkomt er niet aan om jazz arrangementen te spelen. Dat gaat er steeds meer bijhoren.

Dat doen ze zichzelf aan. En als je je het jezelf aandoet zou je ook de moeite kunnen nemen om je er eens echt in te gaan verdiepen hoe je swing, pop of latin nu eigenlijk moet spelen. Het wordt volgens mij danig onderschat.

Nodig biv. eens iemand uit de jazzwereld uit die verstand van zaken heeft en laat die een tijdje het orkest onder handen nemen om hun did bij te brengen. Als je dan als orkest dit soort muziek veel beter uit kunt voeren dan heb je er ook veel meer plezier in lijkt me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:45 

erikveldkamp schreef:
camel schreef:

Echter, de HAFA-wereld ontkomt er niet aan om jazz arrangementen te spelen. Dat gaat er steeds meer bijhoren.

Dat doen ze zichzelf aan. En als je je het jezelf aandoet zou je ook de moeite kunnen nemen om je er eens echt in te gaan verdiepen hoe je swing, pop of latin nu eigenlijk moet spelen. Het wordt volgens mij danig onderschat.

Nodig biv. eens iemand uit de jazzwereld uit die verstand van zaken heeft en laat die een tijdje het orkest onder handen nemen om hun did bij te brengen. Als je dan als orkest dit soort muziek veel beter uit kunt voeren dan heb je er ook veel meer plezier in lijkt me.

Naja, ze doen het zichzelf aan, het is een door de bonden ingegeven en geinitieerde ontwikkeling, en ik denk ook dat dat goed is.
Maar inderdaad wat extra lessen, of gast directies zouden best welkom zijn in die wereld. Maar goed, dan zit je weer met de geldkwestie. En verenigingen hebben al zo weinig geld. Ik denk eerder dat je dat bij de opleiding al aan moet pakken. Dat is voor nu te laat, maar ik denk dat de volgende generatie HAFA dirigenten, er groot voordeel van zouden hebben als ze niet alleen maar de klassieke stukken zouden leren, maar ook de jazz stukken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:52 

Dit is wat ik gevonden heb:
http://accordimusic.net/detail.php?kat=2&artnr=4009771

Is in elk geval een goed arrangement!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 22:55 

Als je toch al een combo hebt is het veel makkelijker om een bigband partituur om te schrijven naar fanfare (+ combo).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 12:53 

erikveldkamp schreef:
Als je toch al een combo hebt is het veel makkelijker om een bigband partituur om te schrijven naar fanfare (+ combo).

Daar zit wel iets in, aangezien de meeste partijen toch wel bij sax trb en tpt zullen zitten,
ik zal eerst naar de Link van Alex kijken, dat is geinstrumenteert voor harmonie orkest+meerstemmig bugel

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur