trompet.nl > forum > Toon onderwerp - amerikaanse aanpak van de trompetmarkt
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: amerikaanse aanpak van de trompetmarkt
BerichtGeplaatst: 05 mei 2009 10:29 

Het is altijd interessant om te zien hoe amerikaanse bedrijven de markt bewerken.
Grote trompetbouwers mikken op kostenverlaging met instandhouding van de verkoopprijzen (Bach, Conn enz.), anderen op niches in de bovenkant van de markt (Monette, Harrelson), weer anderen op een soort ambachtelijke (beetje europese) produktie (Callicchoi, Lawler e.d.). De vraag is of die laatsten het gaan redden tegen de prijzen die ze rekenen, een top Lawler heb je tussen de 1900 en 2300 DOLLAR!
In Europa gedijt dat segment veel beter: "onze" Hub, Taylor, Eclipse, Straub, Schagerl, Adaci (Hans!) enz.
Sommige Amerikanen pakken dat heel anders aan, Flip Oakes laat zijn Wild Thing bij Kanstul bouwen en doet dan de finetuning, Tony Scodwell koopt de onderdelen bij Kanstul en sleutelt dan wat in elkaar. Schijnen allebei overigens (zeer) goede instrumenten te zijn.
Echter, het 2000 dollar plus segment schijnt een beetje vol te zijn, vermoedelijk ook door Yamaha, daarom wordt er nu gemikt op het 1500 dollar segment.
Eerst was er de Sonare trompet, gebouwd bij B&S met een Blackburn leadpipe (wordt erg geprezen!), te koop vanaf 1600 dollar dacht ik, nu is er een nieuw initiatief: de nieuwe Tony Scodwells, gebouwd in Oostenrijk bij Schagerl met luxe opties als rose brass bell en sterling silver leadpipes voor 1500 dollar compleet met case enz.
De bells en ventielen worden NIET in Oostenrijk gemaakt, ik vermoed het verre oosten.
Ze zullen geintroduceerd worden op de ITG binnenkort. Het worden het Boston model, een wat donkerder allround toeter en het Las Vegas model als meer leadachtig instrument. Als ze echt goed zijn zijn de prijzen ERG concurrerend. Ze zullen alleen verkrijgbaar zijn via het Washington Music Centre van Chuck Levine. Wat Tony Scodwell er nog aan doet is onduidelijk.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2009 10:37 

Ik vraag me altijd af waarom merken als Lawler, Scodwell, Flip Oakes, en Sonare hier nauwelijks tot niet te krijgen zijn....

Deze merken zouden prijs/kwaliteit in Europa een goede afzetmarkt hebben. Aan de andere kant zie je dat Hub, en Taylor en Eclipse vrij veel naar Amerika versturen.

Ik denk dat dit voor de Yanks een gemiste afzetkans is...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2009 11:10 

Nu ik erover nadenk: de Sonore wordt gebouwd in Duitsland, de (nieuwe) Scodwells in Oostenrijk, moet toch mogelijk zijn ze via de rechtstreekse weg naar Nederland te krijgen.....

Profiel  

Berichttitel: Re: amerikaanse aanpak van de trompetmarkt
BerichtGeplaatst: 05 mei 2009 11:12 

delano schreef:
nu is er een nieuw initiatief: de nieuwe Tony Scodwells, gebouwd in Oostenrijk bij Schagerl met luxe opties als rose brass bell en sterling silver leadpipes voor 1500 dollar compleet met case enz.

Lijken die Scodwells dan op de nieuwe T-3000 van Schagerl? Standaard met Sterling Silver mondbuis en Gold Brass beker, voor knap 1000 euro.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2009 15:33 

Ik zie even niet wat er nu zo speciaal is aan Amerikanen die hun spullen ergens anders inkopen. Hoe denk je dat bijv. Adams dat doet met hun Manchester Brass lijn? Die kopen ook gewoon hun spullen bij (o.a.) Kanstul in naar hun specificaties en zetten dan een andere naam erop.

De goedkopere modellen van Schagerl komen ook gewoon uit een andere fabriek (in Azië) en dan zetten ze hun eigen naam erop. Net zoals Yamaha en Bach dat ook doen met hun studentenmodellen.

Er is niets nieuws onder de zon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 08:36 

Ik heb niet beweerd dar er qua bouwen echt iets nieuws onder de zon zou zijn, ik heb meer het idee dat er een nieuw marktsegment aan het ontstaan is: een nieuw soort intermediate.
De bestaande intermediates zijn vaak studententrompetten met iets luuks erop en dan voor de dubbele prijs. De proftrompetten hebben de laatste jaren de neiging, vermoedelijk door concurrentie, steeds duurder uitgevoerd (b.v. vergulden) en kwalitatief beter geproduceerd te worden. Daarmee worden ze ook steeds duurder, een mooi voorbeeld daarvan is Yamaha met de artist-serie (Chigaco, NY). Door deze ontwikkeling onstaat er ruimte in het midden van de markt: een trompet op professioneel niveau maar dan goedkoper (en waarschijnlijk minder duurzaam) geproduceerd, eventueel door onderdelen goedkoop in te kopen.
Hierbij komt dat de aziatische bedrijven zo langzamerhand in staat zullen zijn zeer aanvaardbare bekers, ventielen e.d. tegen een lage prijs te kunnen produceren.
Als dat laatste een feit is, zijn er dus nieuwe omstandigheden die maken dat zo'n gat in het midden van de markt adequaat gevuld kan worden.
Oorspronkelijk dook B&S in die markt met de Challenger II maar die moesten toch rap veel duurder worden. De Yamaha 6310Z (8310Z?) hoort daar ook een beetje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 08:43 

Ik zou alleen niet durven stellen dat bijvoorbeeld de Sonaré minder duurzaam is. Ventielen en beker van B&S en de leadpipe van Osmun of zo'n soort gozer. Schijnt erg goed te zijn. En ik denk zomaar, als ik naar de afkomst kijk, dat het instrument wel eens langer zou mee kunnen gaan dan de gemiddelde Yammie.... ( Theo, kom op. Pak ze!!! :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2009 09:00 

De T3000 van Schagerl kende ik (nog) niet, klinkt inderdaad veelbelovend:

http://www.schagerl.at/new_pages/aktuel ... 203000.pdf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur