trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Courtois Eb flugelhorn
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 11:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 12:51 

Het lijkt me ( ik weet dit niet zeker ) dat als de Es-bugel net zo was doorontwikkeld als de es-cornet of es-trompet, dat die instrumenten veel meer gebruikt zouden worden.

Maar je leest altijd over nieuwe modellen es-cornet ( en trompet ) maar nooit over een nieuw model es-bugel.

Inderdaad de afzetmarkt is te klein. En ik vind in een fanfare een estrompet of cornet ook niet verkeerd klinken eigenlijk.

Maar als antiquiteit is het leuk om erbij te hebben...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 12:56 

Es hoog kopers in fanfare, mja soms mag dat wel, maar dan moeten bv sopraansaxen zwijgen ;-)
Maar in elk nummer dat engelen geluid, mmmmmm, als gebombardeerde lead van twee Big Bands heb ik het liever voor het Bb geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 13:01 

Zeluesus schreef:
Es hoog kopers in fanfare, mja soms mag dat wel, maar dan moeten bv sopraansaxen zwijgen ;-)
Maar in elk nummer dat engelen geluid, mmmmmm, als gebombardeerde lead van twee Big Bands heb ik het liever voor het Bb geluid.

Maar dat zijn 2 verschillende dingen die je noemt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 13:31 

gelijk heb je, waarvoor mijn excuses.

Maar in veel werken voor fanfare speelt de Es vaak gewoon de bugel of trompet melodie mee of een octaafje hoger. Dat engelengeluid hoeft er voor mij niet in elk stuk bij, een Bb kan best ook zo hoog spelen, maar dan heb je wel een ander geluid natuurlijk, en daar doelde ik op. Hoor liever Bb dan C of Es of D.
Nuja smaken en kleuren....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 15:49 

Ik vind gebruik van es-cornet/trompet juist een verrijking voor de fanfare sound! Mits met mate gebruikt en dat zal in veel gevallen betekenen dat het voor iemand een dubbel-instrument wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 19:12 

Tja, eigenlijk hoort die eb partij in een fanfare natuurlijk door een eb bugel gespeeld te worden. Eb trompet is ook nog wat, maar een cornet hoort er natuurlijk niet in thuis... Zoals al eerder werd genoemd is door het beperkte gebruik van de eb bugel (in de traditionele, Italiaanse orkesten zie je ze nog wel regelmatig langskomen), er weinig ontwikkeling geweest in de productie van deze instrumenten.

Ik ben voor een eb bugel revival! Wie doet er mee?? :D
(en nou nog een redelijk exemplaar vinden...) :roll:

P.S.: ook de bugel met kwartventiel is niks nieuws (Courtois, Getzen, Couesnon maken ze al sinds mensenheugenis), maar krijgt de laatste tijd wat meer aandacht door het gebruik ervan door Sergei N.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 20:57 

vroeger was het heel standaard om een es bugel te gebruiken, met had niet beter, of de opties waren te duur.
Er waren dan ook relatief veel componisten/arrangeurs die voor es bugel geschreven, het was min of meer standaard.

De opmerking dat een es cornet niet in een fanfare hoort vind ik nogal onzinnig. Juist omdat een goeie esbugel net zo zeldzaam is als een levende dodo, is de escornet bij uitstek geschikt. Iets milder dan de trompet, dus kan makkelijker dan een trompet meekleuren met de bugelsectie, en als het eens moet uithalen, dan lukt dat op escornet ook nog wel.

Ik meen te weten dat de estrompettist van de toenmalige tkbw altijd op es cornet zat te spelen, en ook de es van tkkmar speel ook heel verdienstelijk op zijn nieuwe Schilke cornet.

Ik ben juist een voorstander van 2 es instrumenten. 1 es trompet, voor als het hard en hoog mee moet snoeien, en 1 es cornet voor de subtielere passages...

De esbugel is een inmiddels achterhaald idee. Ze zijn ook nooit doorontwikkeld zoals de cornet en de trompet dat wel zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009 21:48 

hey,

Er ligt zelfs nog een Es cornet ook thuis, waar het bewuste 1 1/2C mondstuk bij steekt!
Maar wegens weigering van inruilen kostuum voor waarborg van 25Eur, blijft alles mooi op zijn plek. Maar dit volledig ter zijde!

Ik weet dat Mahillon er vroeger mondstukjes voor maakte, afgedraaide trompetmondstukken meestal...Ook bij het leger zal er nog het één en ander liggen (op de Mahillon bugeltjes staat het Belgisch embleem, gemaakt voor het Belgische leger...)

Waar ik op doelde met de 4 ventiel bugels is dat de bugelfamilie weer schijnbaar uitbreidt maar op de betere manier....De sopraansaxen zijn er al en de trompetten/es trompet/piccolo...whatever...hebben alles in huis om het gewenste effect te verkrijgen.
Mssn was het een eenmalige actie voor bepaalde werken, ik vond het allessinds zeer mooi dik klinken in sectie met de 2e en 3e flugels...

Bruno Tilz heeft ook goede mondstukjes in alle maten en soorten (grotere cornet shift, of flugelshift)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur