trompet.nl > forum > Toon onderwerp - shuiven?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 14:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 13:59 

The Joker schreef:
En hoe vind je hem zelf spelen?
Helaas heb ik dankzij het weer op dit moment enorme kapotte lippen en (dus) embouchure problemen. Een serieus antwoord kan ik dus nog niet geven. Ik heb hem ook nog maar net een paar dagen. Ook kan ik niet vergelijken met de Jupiter. Ik heb begrepen dat er 2 versies van de Jupiter zijn: de oude had geen 7e positie, de nieuwe wel. Het lijkt er op dat de 7e positie op deze Thomann ook problematisch is. Maar ja, hoe vaak gebruik je die?

Je moet natuurlijk wel vooropstellen dat het geen serieus instrument is. Een echte sopraantrombone kost een veelvoud. Het is en blijft een show-instrument voor carnaval of voor kleine kinderen om trombone op te leren (dan natuurlijk wel in C met bassleutel aanleren!).

Het speelt op zich wel aardig (valt me niets tegen), maar daar speelt keuze van mondstuk natuurlijk ook erg mee Stemming mag met een schuif natuurlijk geen probleem zijn. Schuiven gaat prima. Ik wil proberen om wat ervaring op te doen door mee te spelen met ons jeugdorkest. Eens kijken hoe de overstap van goedkope schuiftrompet <-> Vincent Bach is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 17:15 

fb schreef:
Ik heb begrepen dat er 2 versies van de Jupiter zijn: de oude had geen 7e positie, de nieuwe wel. Het lijkt er op dat de 7e positie op deze Thomann ook problematisch is. Maar ja, hoe vaak gebruik je die?

Je bent in de war met de firebird, een schuif/ventieltrompet van Holton.

De Jupiter heeft gewoon 7 posities. Het ziet er naar uit dat de Thomann een kopie van de Jupiter is, dus die heeft ook gewoon 7 posities.

Bedenk wel dat je erg goede oren nodig hebt voor dit instrument, stemmend spelen is precies twee keer zo lastig als op trombone.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 20:06 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Je bent in de war met de firebird, een schuif/ventieltrompet van Holton.
Nope. Ik heb het echt over de Jupiter. Door de bouw van het instrument is de lage c# niet te spelen: de schuif valt er dan (bijna) uit. (Helaas dus) ook op deze Thomann.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009 19:38 

Ik heb een oudere Jupiter en kan met gemak de 7de positie, en dus de lage cis spelen.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2009 20:27 

Ik ben het niet met Yamahaddatdangezegd eens dat het twee keer zo moeilijk is om op een schuiftrompet zuiver te spelen als op een schuiftrombone. Omdat bij een schuiftrompet de lengte van de hoofdbuis maar de helft is, is het wel zo dat een bepaalde afwijking in mm van de juiste positie een twee keer zo grote onzuiverheid veroorzaakt als bij een trombone. Maar de posities liggen ook maar op de halve afstand van elkaar en het is gewoon gemakkelijker om op de juiste plaats uit te komen als je kleinere bewegingen moet maken.

Als de bewering van Yamahaddatdangezegd juist zou zijn dan zou het ook veel moeilijker zijn om op een viool zuiver te spelen dan op een contrabas. Nu speel ik toevallig contrabas en geen viool maar er zijn nogal wat onzuiver spelende contrabassisten.

Ik denk wel dat je van hogere tonen eerder hoort dat ze vals zijn maar je leert alleen maar zuiver spelen als je hoort wanneer iets vals is, dus wat dat betreft zou je op een schuiftrompet misschien zelfs nog wel gemakkelijker zuiver kunnen spelen dan op een schuiftrombone. Je moet alleen natuurlijk niet verwachten dat dat met een weekje oefenen al lukt, vooral niet wanneer je als trombonist aan veel grotere afstanden tussen de posities gewend bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2009 22:21 

Maar als je op een contrabas je vinger 2 mm te hoog of te laag hebt, is dat toch veel minder te horen aan de stemming dan wanneer je er bij een viool 2 mm naast zit?
Zo geldt dat volgens mij ook voor het verschil schuiftrompet/trombone.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2009 23:57 

Precies, de marges op een schuiftrompet zijn dermate klein dat het niet 2 x maar wel 10 x moeilijker (zelfs Phil Taylor gooit niet alleen 180'ers) is dan een trombone. Bovendien is volgens mij de schuif van een trombone meer dan 2x groter dan die van een schuiftrompetje (kan de mijne nergens vinden dus kan hem nu ook ff niet opmeten).
Bovendien gaat de vergelijking met een viool niet op omdat de fijne motoriek van vingers veel meer ontwikkeld is dan van de pols/elleboog.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2009 00:25 

trompet-schuiftrompet-trombone = viool-contrabas???

wederom een vergelijking van appelen en peren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur