trompet.nl > forum > Toon onderwerp - es-trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 03:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2003 16:38 
Moderator

dat hangt inderdaad van de smaak van de dirigent af, soms van het stuk. Mijn persoonlijke ervaring is dat met een es trompet je makkelijker door het orkest heen komt, terwijl dat bij cornet harder werken is. Een cornet klinkt wel weer wat ronder en kan bij bepaalde stukken de voorkeur hebben. Mijn persoonlijke smaakis de es trompet, want ik kan er meer kanten mee op en in het njfo spelen we daarbij ook nog eens stukken waarbij de geschreven d3, en hoger vrij vaak voorkomen. Dit is op de trompet voor mij makkelijker haalbaar dan op cornet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2003 09:19 

marnix schreef:
dat hangt inderdaad van de smaak van de dirigent af, soms van het stuk.
Ik heb een poosje op een Es-bugel mogen spelen in een fanfare. Geweldig!
Mijn ervaring is, dat (als het gaat om de Es-cornet/bugel partij in fanfares) het vooral van het stuk afhangt of je Es-bugel, Es-cornet, Es-trompet of zelf Piccolo trompet speelt.
Componisten/arrangeurs schrijven de ene keer de partij nl. als extra (hoge) bugelpartij, de andere keer als extra trompet partij (dit maakt het deelnemen aan sectierepetities ook zo lastig). Dus in het eerste geval: Es-cornet (of liever: Es bugel), in het tweede geval: Es-trompet of piccolo trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2003 15:59 
Moderator

Op zich heb je een punt dat het vaak een verhoogde bugelpartij is, maar persoonlijk ben ik toch meer voor es trompet of al het niet anders kan es cornet, omdat dit makkelijker aanspreekt ( voor mij dan ) vaak makkelijker te stemmen is ( hoeft niet altijd ) en omdat ik ( alweer persoonllijk ) bij trompet minder beperkingen voel. Verder is het spelen van es trompet/cornet/bugel vaak meer het idee van een kleurtje extra geven dan alleen maar hoge noten eruit poepen. Op welke toeter je dat kleurtje maakt is een persoonlijke voorkeur van de dirigent of de speler. En om daar verder op in te gaan, het bespelen van een hoger instrument vergt zowiezo al meer moeite, dan ga ik niet nog eens es bugel en es trompet afwisselen, er zijn ook momenten dat je als speler tegen de componist mag zeggen :" tot hier en niet verder "

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2003 07:26 

marnix schreef:
er zijn ook momenten dat je als speler tegen de componist mag zeggen :" tot hier en niet verder "
Was het niet "Windows of the World" die tot de hoge C (of was het een D) gaat? "Cry of the Celts" in ieder geval wel. Dit soort stukken probeer ik er op een piccolo trompetje uit te piepen. Als het namelijk zo hoog geschreven is, hoor je toch geen verschil meer in klankkleur.

PS. Ik zie je eind november wel tijdens het dubbelconcert met het DFO.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2003 15:08 
Moderator

dat is geloof ik hett laatste deel, en deel vier, maar dat maakt niet uit. Het is me een keer op bes trompet gelukt, maar dat nooit meer.....Verder altijd es trompet, maar als je het makkelijker op piccolo hebt, dat is inderdaad een nuttig alternatief.

Ps tot dan, dan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2003 21:49 

Hebben we het nu over die trillers in deel 4 van Cry of the Celts (tot een D3/Es3)???
Die speel ik altijd op Bestrompet (niet dat ik wat anders heb :lol: ) maar dat gaat nog wel vrij gemakkelijk...

Beetje persen en dan wil het wel, het is wel fijn als het lukt :twisted: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2003 23:08 
Moderator

Hebben wij het hier over de gobelin versie?? want ik heb daarvan het origineel gespeeld en daar was cry of the celts niet zo belachelijk hoog hoor. Het zwaarste was deel 1 4 en 6

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2003 19:42 

Ja wij hebben het over de Gobelin versie en daar zit niet eens een deel 6 bij :? (en deel 4 is tacet) :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur