trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Feniks
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 05:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 291 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Niets teveel gezegd!
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 19:27 

Hans schreef:
Ladies and gentlemen .................... we got 'm :D

Afbeelding

Als regelmatige bezoeker van de toko van Hans was ik bekend met de ontwikkeling van zijn Feniks(en). Vandaag om 5 uur was het dan zover: ze zijn binnen! Kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben richting Hintham gereden :D . Tot mijn grote schrik trof ik twee verschillende types aan om uit te proberen: de Eolus en de Hades. Twee compleet verschillende trompetten qua klank en - voor een deel ook - uiterlijk. De Eolus is een echte allround trompet waar je volgens mij overal mee terecht kunt. Afhankelijk van het mondstuk wat ik gebruikte wijzigde de klank. Een heerlijke, gemakkelijk spelende trompet. Mijn persoonlijke favoriet is toch de Hades gebleken. Een prachtige leadtoeter. Lekkere lichte trompet die gemakkelijk aanspreekt zowel laag als - nog belangrijker - hoog. Het speelgemak op mijn Taylor is redelijk vergelijkbaar maar het lijkt allemaal net wat gemakkeliijker te gaan op de Feniks. Heeft waarschijnlijk ook met het gewicht te maken (scheelt ongeveer 300 gram) en de boring. De Taylor zit qua boring tussen ML en L dus kost wat meer lucht. Als je er éénmaal aan gewend bent dan is dat geen probleem, maar zoals vanmiddag merk je het verschil dus wel. De omhoog staande beker is een persoonlijke keuze, maar zeker functioneel erg interessant. Ikzelf speel vaak naar beneden waardoor het geluid niet altijd komt waar het moet zijn, maar op deze manier is dat redelijk gemakkelijk opgelost. Of ik uiteindelijk kies voor een omhoogstaande of normale stand van de beker weet ik (nog) niet. Tot slot moet ik er wel aan toevoegen dat het een persoonlijke mening is en anderen zullen (als daar überhaupt behoefte aan is) een eigen mening moeten vormen. Nu nog even een dilemma oplossen: Taylor of Feniks :wink: !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 19:48 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 18:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 19:52 

Maar dat is iets totaal anders, en niet te vergelijken met een gebogen beker. Een mondstuk buig je om de drukverdeling te verbeteren bij een overbite, niet om vanwege de projectie de beker horizontaal te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 20:01 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 18:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 20:47 

Nee absoluut niet.
Als je geen gebogen mondstuk nodig hebt, kun je er ook niet op spelen. Als je namelijk de hoogte in gaat en meer druk uitoefent, kom je met een gebogen mondstuk acuut in de problemen. Bij een normale bite (dus de mate waarin de boven- en ondertanden recht boven elkaar staan) speel je ongeveer 10' graden naar beneden, bij een overbite is dat meer (ong. 30' graden grosso modo).
Dat brengt echter ook weer spierspanningen met zich mee in bv de schouders e.d. omdat je gedwongen wordt met de armen dicht bij het lichaam te spelen. Dat heeft vervolgens ook weer gevolgen voor de ademhaling. Vandaar dat een gebogen mondstuk hierin kan helpen.

De schuine beker van de Hades is alleen bedoeld om bij een normale stand over de standaard heen te blazen ipv in je bladmuziek. Je bereikt dan veel beter het publiek. Bovendien, en zeker als lead bij hoge volumes, is dat tevens een gezonde oplossing, zowel voor jezelf als voor degenen die voor je zitten.
Ik ben dan ook op het idee gebracht om het zo te doen door degenen die voor me zitten 8O
Het is trouwens wel raar, voor je gevoel staat de beker haaks omhoog omdat je vanuit een andere hoek op je beker kijkt :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 21:32 

...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 22:20 

De situaties waarin jij terecht komt zijn zo'n beetje dezelfde als die van mij, en juist die situaties bieden een uitkomst als de beker wat omhoog staat. Niet voor iedereen natuurlijk, er zijn ook trompettisten die hun instrument juist heel erg horizontaal houden maar als je a vue aan het lezen bent is dat soms lastig, zeker met gekleurd kunstlicht.
Daarnaast speelt het probleem juist (voor zover je van een probleem kan spreken, ik heet geen Dave Monette) wanneer de trompetten staan en de trombones zitten. Ik weet niet of je er wel eens op gelet hebt, maar juist dan staat de beker gericht op het hoofd van de trombonisten. Ik heb de beker dan ook op hun verzoek laten buigen :lol:
Ik kan op deze manier relaxter spelen. Ik hoef me niet druk te maken of ik wel horizontaal sta te spelen en ik hoef geen noten te missen als de partijen weer eens belabberd uitgeschreven zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2008 22:32 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 18:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 291 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur