trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verschil lichtgewicht en een normale trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 13:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 16:26 

Bert Kremer schreef:
Maar op een carnavalstoeter speel je geen pp (solo) in een symfonie-orkest: daar had ik juist problemen mee op een normale trompet. De toon kwam niet direkt bij zachte inzetten.

Dat is ook een kwestie van gewenning aan, en veel op studeren.
Wat ik uit mijn eigen ervaring weet is, dat het op een zwaar of een lichtgewicht instrument toch lastig blijft. Heb je net zitten beesten in de hoogte, moet je weer een heel zacht subtiel stukje spelen.

Ik zou als ik jou was kijken naar een zo simpel mogelijke middle of the road trompet, zo egaal mogelijk van klank. En dan niet teveel nadenken over licht-zwaar-boring-lak-zilver-blabla, maar gewoon: doet het instrument wat ik wil, is het ondersteunend, is het zuiver.

Dat soort dingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2008 16:43 

Of iets makkelijk aanspreekt heeft niet alleen met het gewicht te maken maar ook met vele andere zaken. Ik heb wel eens een Harrelson trompet getest, en dat was een behoorlijk zware trompet maar sprak super snel aan. Maar die vond ik weer niet mooi klinken en was niet erg functioneel.

Ik heb ook niet het gevoel dat mijn zwaardere Oiram slechter aanspreekt dan mijn lichte CF. Waarschijnlijk omdat ik er aan gewend ben om veel te wisselen tussen instrumenten en mondstukken. Kwestie van oefenen dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 02:10 

@ Bert,

Je zou de Yamaha 8335LA eens moeten proberen, ik denk dat die een heel eind in de richting komt van wat je zoekt, of anders een Schilke B1, S22 of S32

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 03:09 

Hans schreef:
@ Bert,

Je zou de Yamaha 8335LA eens moeten proberen, ik denk dat die een heel eind in de richting komt van wat je zoekt, of anders een Schilke B1, S22 of S32
Tja... die zou ik ook wel willen proberen haha... tis ook maar net in welk budget je zit...

ik denk dat twee dingen gigantisch door elkaar gegooid worden.
wat bert zoekt is een toeter die makkelijk aanspreekt! niet een lichtgewicht toeter die vooral bedoelt is om als lead op te spelen. En wat dat betreft is het gewoon proberen... Tis misschien bijna vloeken maar kijk als je budget niet gigantisch is eens naar de middenklasse jupiters. Ik vond deze, ondanks dat ik wist geen jupiter te willen, GIGANTISCH licht aanspreken. Tis natuurlijk ook al lang niet meer zo dat dit prut-instrumenten zijn.
Ik heb toen oa een Jupiter 812RL in mijn handen gehad, en dat speulde heul niet verkeerd hoor! Ik vond hem wat te zwaar/diep klinken en dergelijke maar het is maar net wat je mooi vind en waar je naar op zoek bent!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 11:22 

Hans schreef:
@ Bert,

De Yamaha en de Schilke B1 heb ik al geprobeerd. Bij de Yamaha miste ik weerstand en bij de Schilke B1 kan ik mijn "lucht niet kwijt".
Met die andere 2 Schilkes heb ik geen ervaring. Ik heb begrepen dat de luchtweerstand meer vergelijkbaar is met een Bach maar hoe zit dat met de klank?
Hans heb jij ook de Bach trompetten in de winkel?

Voor op straat een Van Laar uit 1999?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 11:55 

Ik begrijp dat je je Bach wel fijn vindt maar iets zoekt wat makkelijker aanspreekt. Dan zou je kunnen kijken naar de HvL 4.1, Yamaha 9335NY, Eclipse MR/MY. Of natuurlijk gewoon een nieuwe Bach uitproberen. Die zijn namelijk erg goed. Mijn ervaring is wel dat een trompet met een L-boring niet per definitie "opener" aan voelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 15:39 

Karel schreef:
Ik begrijp dat je je Bach wel fijn vindt maar iets zoekt wat makkelijker aanspreekt. Dan zou je kunnen kijken naar de HvL 4.1, Yamaha 9335NY, Eclipse MR/MY. Of natuurlijk gewoon een nieuwe Bach uitproberen. Die zijn namelijk erg goed. Mijn ervaring is wel dat een trompet met een L-boring niet per definitie "opener" aan voelt.

ben ik met je eens. Ik vind wel de LR modellen opener aanvoelen dan de standaard modellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008 18:30 

erikveldkamp schreef:
De B4 spreekt volgens mij erg goed aan. Dus dat hoeft niet verbeterd te worden. Zoals ik al zei heeft de B4.1 meer weerstand, net zoals een Bach ML37.....

Ik heb ook even op een B4 naast een B4.1 mogen spelen, de B4.1 speelde juist een stuk lichter(minder weerstand), moet wel bijgezegd dat de B4.1 net nieuw was en de B4 een jaar of 2.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur