trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verschil lichtgewicht en een normale trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 14:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2008 22:52 

Bert Kremer schreef:
Ik heb jarenlang op een Schilke X4 gespeeld (zowel C als Bes), nu heb ik een Vincent Bach "72, maar heb toch soms het gevoel dat de toon niet direkt komt. Het instrument voelt wat stijf aan vergeleken met de Schilke, maar heeft wel een vollere klank. Misschien moet ik gaan zoeken naar een instrument wat er tussen in zit; bijv. VB in een LR uitvoering.

Wat beviel er niet aan de X4 dat je op zoek bent gegaan naar een andere?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2008 08:37 

Ja, groter dan een X4 krijg je ze bijna niet.

Grappig, je opmerking over stijf aanvoelen. Ik begrijp precies wat je bedoeld met die vollere klank versus de stijfheid...Ik had laatst toevallig hetzelfde.
Ik speel een Schilke B1, die erg vrij doorblaast, boven de C3 wordt hij echter redelijk dun qua toon. Laatst pakte ik mijn oude Yamaha 6335 en die klonk over het hele bereik sowiezo voller, maar bleef in de hoogte ook lekker "dik" klinken. Bovendien klikten de noten er boven de C3 veel zekerder in. Het nadeel vond ik de stijfheid van het spelen, ik moest meer werken op de Yamaha, mijn lucht stroomde voor mijn gevoel minder lekker door. Al met al heeft dit rondneuzen op zolder naar mijn oude Yamaha er wel voor gezorgd dat ik binnenkort maar eens ga shoppen voor een toeter met een combi van de eigenschappen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2008 16:24 

Zo zie je maar dat een trompet een persoonlijk ding is. Ik speel al jaren op een Schilke B7L en ik heb nog nooit ervaren of iemand horen zeggen dat de toon boven de C3 dun wordt, integendeel, terwijl die dezelfde beker heeft als de B1. Op een X4 zou ik doodgaan, en Bert vindt hem kleiner aanvoelen dan een ML Yamaha. Zoveel embourchures, zoveel voorkeuren ... :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2008 21:12 

De Schilke X4 heb ik helaas, jaren geleden, verkocht omdat ik h'm niet meer gebruikte.
En daar heb ik nog altijd spijt van. Ik heb altijd de indruk gehad het instrument de luchtstroom stuurde, en dat miste ik bij de Yamaha. Daar ging de lucht er zo maar doorheen; bijna geen weerstand. Dat had ik ook bij de v. Laar trompetten. Door het gebrek aan weerstand werd mijn tooncontrole ook steeds minder, vooral bij het solistisch spelen. Daarom heb ik nu een Vincent Bach; iets meer weerstand ( dan een v. Laar)en een iets vollere klank (dan een Schilke), maar voor mijn gevoel zou het nog beter moeten kunnen. Gemakkelijker aanspreken bedoel ik. Vandaar mijn vraag.

Voor op straat een Van Laar uit 1999?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2008 22:08 

Hub maakt ook modellen die meer weerstand hebben, de B4.1 en de B5.1 bijvoorbeeld. Die zitten dichter in de buurt bij een Bach qua weerstand maar spreken veel gemakkelijker aan.

Maar je kunt natuurlijk ook een lichtgewicht Bach kopen. Keuze genoeg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2008 22:28 

Zou er niet een beetje teveel keuze zijn?

Zomaar even een losse filosofie ertussen door smijten....

Als ik puur naar mezelf kijk,

Op mijn lijstje staan.

Schilke B7
Kanstul 1501
Hub v Laar B6
Eclipse Medium Red
Stomvi Elite
Hades ( Hans? Alround model )
Olds Recording ( mocht ik ooit eens een goeie tegen het lijf lopen )
Yamaha Mark II
Selmer ( Hans? welke toet was dat, die zo lekker was ? Ik onthoud al die namen niet meer )
Good ol' Strad 37 of 43

Tja, dat zijn best wel hele diverse trompetten. En dan heb ik het puur en alleen over Bes instrumenten, over C zal ik het maar niet hebben.

Als ik een container met geld zou hebben zouden deze instrumenten in elk geval in mijn voortuin staan. Hoeveel keuze moet je hebben voordat je door de bomen het bos niet meer ziet?

Maar dit is geheel off topic verder....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2008 00:28 

Op 2 na heb ik ze hier allemaal :lol:
De Selmer was de Sigma, een nog onontdekte diamant. Een erg goede trompet voor klassiek en HaFa. Ik pak hem zelf regelmatig als ik bv Charlier of Arban zit te doen hier :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2008 08:33 

camel schreef:
Zou er niet een beetje teveel keuze zijn?

Dat is zeker zo....ik ga komend jaar eens op zoek naar een nieuwe. Maar als niet prof denk ik dat met al die keuze de details qua verschil gewoon langs mij heen gaan, op een gegeven moment heb je gewoon (helemaal als je geen prof bent) een goeie toeter voor jou als individu gevonden, klaar. En dan kun je beter je tijd in spelen stoppen dan blijven zoeken naar de ultieme toeter. Ik denk dat iedereen wel eens heeft gedacht dat het aan zijn toeter lag, maar in 99% bleek het dan uiteindelijk toch de speler zelf te zijn waardoor het net effe niet ging. Ik heb in ieder geval wel een aantal keer de neiging gehad dat ding van 4 hoog naar buiten te gooien...en dan bleek ik het toch weer zelf te zijn :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur