trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verschil lichtgewicht en een normale trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 13:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: verschil lichtgewicht en een normale trompet?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2008 21:56 

Is er een verschil in aanspreken, van een lichtgewicht trompet t.o.v. een normale trompet? Zo ja waaruit blijkt dat verschil?

Voor op straat een Van Laar uit 1999?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 nov 2008 22:57 

Als je 2 dezelfde trompetten in een standaard uitvoering en in een lichtgewicht uitvoering zou testen zul je merken dat het lichtgewicht model sneller aanspreekt, meer hoog in het geluid heeft en wat minder weerstand heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2008 14:35 

Als je zo'n 20 jaar op een lichtgewicht trompet gespeeld hebt, veranderd dan je blaastechniek? Heb je dan, als je overstapt naar een normale trompet, meer moeite om de trompet te laten klinken?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2008 14:43 

Dat licht eraan op welke lichtgewicht je gespeeld hebt en welke nieuwe je trompet je wilt gaan spelen.

Maar waarom zoek je niet gewoon een trompet die je lekker vind spelen en mooi vindt klinken? Dan kijk je later maar eens wat de specificaties van die toeter zijn.

Ik heb overigens een lichtgewicht, standaard gewicht en een zware trompet en vind ze allemaal even prettig spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2008 15:20 

Ik heb jarenlang op een Schilke X4 gespeeld (zowel C als Bes), nu heb ik een Vincent Bach "72, maar heb toch soms het gevoel dat de toon niet direkt komt. Het instrument voelt wat stijf aan vergeleken met de Schilke, maar heeft wel een vollere klank. Misschien moet ik gaan zoeken naar een instrument wat er tussen in zit; bijv. VB in een LR uitvoering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2008 19:05 

Het verschil tussen zo'n Schilke en een Bach is erg groot. Maar dat heeft niet alleen met het gewicht te maken. Een Bach heeft ook veel meer weerstand dus blaast wat minder makkelijk door.

Een oplossing is dan een lichtere Bach in een reversed uitvoering, of evt. de nieuwe Yamaha 8335LA. Maar je zou ook aan een van Laar B2, B5 of B6 kunnen denken. De B6 heeft net als de Schilke rechte doorgangen in het ventielhuis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2008 21:31 

Die Yamaha heb ik laatst eens geprobeerd, maar dit instrument voelde "te groot". Die luchtweerstand van de Bach vind ik wel fijn. Bij de Schilke heb ik ook altijd het gevoel gehad dat de luchtstroom goed gestuurd werd. Dat mis ik op de instrumenten van "van Laar". Dus ik moet misschen toch eens een andere Bach proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2008 21:57 

Als je een Schilke X4 gewend bent snap ik niet dat je een andere trompet nog te groot kan vinden maar dat zal dan wel aan mij liggen.

In ieder geval zou je ook nog een Schilke S22 kunnen proberen. Die serie is Schilkes poging om wat meer op een Bach te lijken. Ze hebben dus wat meer weerstand dan de B of de X serie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur