trompet.nl > forum > Toon onderwerp - cornet revival?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 11:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 10:51 

@ Delano
Ik ben het voor het grootste deel met je eens, maar heb toch een paar vragen.
Wat is nu eigenlijk je kernpunt? Dat in het verleden veel meer cornet gespeeld werd is voornamelijk een gevolg van het feit dat die veel eerder uitgevonden is dan de trompet, dus veel beter verkrijgbaar. Dat de trompet daarna de cornet heeft verdrongen, is misschien ook wel een Darwinistisch gegeven. In de jaren '20 toen de trompet op het toneel verscheen, speelden ze nog zonder versterking. De trompet was daarbij in het voordeel.
En we weten niet waarom Bix cornet speelde, misschien een bewuste keuze vanwege de flexibiliteit en subtiliteit van de cornet, maar misschien had hij ook voor de trompet gekozen als hij wat later geboren was omdat dit nu eenmaal beter werkt in een onversterkte omgeving.

De bugel heeft zijn intrede later gedaan, zeker in de jazz. En om instant subtiel en warm te spelen is een bugel makkelijker in de toonvorming dan een cornet. Plus dat het contrast met de trompet van een bugel groter is dan de cornet. Vergelijk maar opnamen van het Metropole Orkest of Count Basie met 4 bugels met de Black Dyke met zoveel cornetten (ff afgezien van het stijlverschil natuurlijk). Dan zijn we trouwens ook meteen aangekomen bij de uitvinding van de bucket-mute. De jazztrompettisten van vroeger (en nu!!) behoorden niet tot de best betaalde werknemers, en dus was er geen geld voor een bugel.

Profiel  

Berichttitel: cornet revival?
BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 12:43 

Eerst even de feiten: de trompet is veel ouder dan de cornet. De bugel en de cornet zijn voor het eerst rond 1830 gemaakt. E.e.a. is na te lezen onder de rubriek "geschiedenis"van deze site. Uit diezelfde rubriek heb ik wel geleerd dat aan het eind van de 19e eeuw de cornet de trompet min of meer had verdreven uit de orkesten en ook dat de cornet veel heeft betekend voor het meer solistisch maken van deze instrumenten (Alban). Omdat de cornet gezien werd als soloinstrument en de trompet als orkestinstrument zou dat wel eens de reden kunnen zijn dat in de oude jazz de cornet zo prominent aanwezig was.
Dan Bix, als je de verschillende biografieen over Bix leest dan blijkt dat hij vaak geprest is om de cornet in te ruilen voor een echte trompet maar hij heeft dat altijd categorisch verdomd, de cornet was "zijn baby" zei hij letterlijk.
Nu, wat is mijn punt.
Er is een bepaald soort trompetgeluid waar ik helemaal niet van hou. Net nog even in het kader v.e. andere topic naar een paar youtubes van Eric Miyashiro gekeken en geluisterd en ik kan voor dat geluid echt niet warm lopen. Dus dan ga je op zoek naar een ander geluid. Dat kun je denk ik op drie manieren bereiken: door erop te oefenen, b.v. met vergroting van de mondholte, ik ken hier geen theorie van maar bij mij werkt het enigszins, door mondstukkeuze en eventueel door het instrument. In verband met dit laatste heb ik hier de topic opgeworpen of de cornet niet een geschikte jazztoeter zou kunnen zijn als je toch naar zo'n mellow sound streeft. Wat verwacht ik als mogelijke reactie op deze vraag? Een mogelijk antwoord zou kunnen zijn van mensen die dat geprobeerd hebben: de cornet geeft wel een mellow sound maar het blijft te slap voor de moderne muziek, te weinig attack, dingen als dat.
Misschien moet ik hier aan toe voegen dat ik hierbij de trompet/cornet volledig vanuit een solistische hoek bekijk. Dat kan ik mij permiteren want ik doe het volledig voor de lol.
Verder ben ik oud-trombonist en dat zal mijn visie op het geluid ook voor trompet beinvloed hebben.
Als laatste punt wilde ik in mijn vorige post de stelling van Erik enigszins relativeren, de stelling dat er geen tendens is naar een wat donkerder geluid, daar heb ik ook het een en ander over gezegd dacht ik,
groeten, Delano
O ja, als ik weer voldoende eurootjes bij elkaar geschraapt heb ga ik denk ik wel een bugel kopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 14:10 

De trompet is inderdaad veel ouder dan de cornet en bugel, maar de invoering van de ventielen (19e eeuw) is door cornetbouwers/blazers eerder opgepakt. Vandaar de cornetvirtuozen van eind 19e eeuw. Trompettisten (toen een redelijk gesloten gemeenschap, met gildes en al!) deden al honderden jaren alles met hun embouchure, en vonden dat prima, totdat ze door de cornettisten lyrisch, technisch en muzikaal voorbijgestreeft werden.
In Arban deel zoveel (bij het introduceren van het legato spel) schrijft Jean Baptiste dan ook: "Waarom nemen zoveel trompettisten hun toevlucht tot lipbindingen ipv de ventielen te gebruiken" (terwijl ze dan eigenlijk verkeerde intervallen spelen)

Profiel  

Berichttitel: Re: cornet revival?
BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 14:25 

delano schreef:
In verband met dit laatste heb ik hier de topic opgeworpen of de cornet niet een geschikte jazztoeter zou kunnen zijn als je toch naar zo'n mellow sound streeft.

Laat ik hierop dan nog zeggen, dat als de cornet zo geschikt zou zijn voor die mellow sound er wel veel meer mensen op zouden spelen in de jazzmuziek. Blijkbaar is dat geluid niet zo populair bij de meesten. Maar er zijn altijd uitzonderingen en blijkbaar voel jij je daar meer bij aangetrokken.

Een mellow cornet sound, is nu eenmaal anders dan een mellow trompet of mellow bugel klank. Het is maar wat de persoon in kwestie beter bij dat specifieke stuk vindt passen.

Profiel  

Berichttitel: Re: cornet revival?
BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 16:18 

erikveldkamp schreef:
Dan ken je de goede opnames niet.

Kijk Erik, geniën als Chet Baker, Clifford Brown of Jarmo Hoogendijk kunnen mij zeker wel overtuigen van hun kunnen op de trompet, maar iets mindere goden lijken zich toch wel verdacht vaak snel te verliezen in testosteronturbo getrompetter terwijl ze wèl mooie lijnen blijken te kunnen uitzetten als ze hun bugel pakken.
Hoe komt dat? 't Zal zeker een factor zijn dat de tempi van de stukken voor met bugel vaak lager liggen; dan is het uitzetten van die lijnen natuurlijker makkelijker + dat de sound van de bugel wat inspirerender is om de romantische kant van je persoonlijkheid te uiten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 01:07 

Dus moet je gewoon naar de goede voorbeelden luisteren, die zijn er namelijk genoeg. Je had vanavond Ruud Breuls weer eens moeten horen op bugel en trompet. Allebeide solo's klonken wederom fantastisch!

Ik houd ook niet zo van die Arturo Sandoval solo's, tenzij het supergoed is zoals Maynard in de 50ger jaren. Maar om nou meteen te zeggen dat veel trompettisten beter soleren op bugel dan trompet gaat me veel te ver. Ik ken meer mooie trompetsolo's dan mooie bugelsolo's namelijk, ook in ballads.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 13:41 

Ruud is geswitched van een MR naar MHY beker op z'n Eclipse. Maar eigenlijk maakt dat bij spelers van dit kaliber niks uit. Die klinken gewoon goed op iedere trompet die ze in handen krijgen.

V.w.b. de bugel las ik een interview met Chris Botti. Die verklaard helemaal geen liefhebber van de bugel te zijn omdat de bugel, in tegenstelling tot de trompet, een veel smaller spectrum aan dynamische mogelijkheden heeft in vergelijing met de trompet. Hij zegt ook dat de meeste trompettisten naar de bugel grijpen voor een ballad omdat ze simpelweg geen mooie/donkere klank kunnen maken op hun trompet. Zit misschien wel wat in.....Wynton, Clifford, Lee en Miles hebben/hadden ook geen bugel nodig omdat zij gewoon waanzinnig mooi een ballad kunnen/konden spelen op hun trompet.

Maar ik moet zeggen dat Roy Hargrove wel héél erg mooi op de bugel klinkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 14:53 

Karel schreef:
Ruud is geswitched van een MR naar MHY beker op z'n Eclipse. Maar eigenlijk maakt dat bij spelers van dit kaliber niks uit. Die klinken gewoon goed op iedere trompet die ze in handen krijgen.

Dat klopt, hij speelde gisteren een geweldige solo op de van Laar bugel van Martijn de Laat inclusief Martijn's mondstuk omdat hij zijn eigen bugel vergeten was. Het was niet te horen dat ie niet op zijn eigen spullen speelde...

Vanavond (in de Philharmonie van Haarlem) zal ie zijn eigen bugel wel bij zich hebben. Eens kijken of ie daar nog beter op klinkt... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur