trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 11:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 nov 2008 17:30 

Christine schreef:

Een paar maanden geleden heb ik eens een halve repetitie gespeeld op mijn Conn 38A Victor Special uit 1936 met een aangepaste versie van een Connstellation 5CW mondstuk (aangepast voor een Conn short shank cornet; de 5CW is naar moderne maatstaven een vrij standaard trompet mondstuk, geen ondiepe screamer). De dirigent had het pas in de gaten toen ik het hem na afloop van de repetitie vertelde. Als je zelf op het instrument speelt hoor je het cornet geluid wel, maar temidden van een trompet sectie in een fanfare orkest over een paar meter afstand hoor je het verschil kennelijk niet, tenminste niet als je er niet verdacht op bent. Overigens, de 38A is een kleinere boring variant van de 80A Victor "Bix Beiderbeck" cornet.

Groeten, Christine

De Conn 38A Victor special lijkt meer op een trompet dan een cornet, zowel qua bouw als qua boring. dus veronderstel ik dat De klank dan ook verre van die van een typische engelse Cornet ligt (Besson souvereign, Yamaha xeno,...). daarbij komt nog eens dat als je altijd trompet speelt en dan je cornet neemt, je (meestal zonder het te beseffen) automatisch een trompetklank gaat maken op een cornet , en je gaat natuurlijk altijd proberen te spelen zodat je klank zich mengt met de rest van de trompetsectie dus is het niet zo verwonderlijk dat de dirigent niets merkt.

Besson Prestige (BE 2028)
Alliance RM2

Trompet:
Bach Strad 37 ML (Bb)
Yamaha Custom YTR-941L (C)
Yamaha Mark Gould

Bugel:
Hub Van Laar B2
Alliance 3

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 nov 2008 19:28 

Hee ik heb de eerste 2, bijna 3 jaar op zo'n oude besson cornet gespeeld. Een heel mooie mat verzilverde (als de vereniging er ooit vanaf wil wil ik me best op offeren :wink:).

Het verschil tussen trompet en cornet zit em wat mij betreft niet zo zeer in het donker of scherp klinken. Ik denk dat je het eerder moet zoeken in het extra stukje volume en shizzle of knetteren in de laagte dat een trompet kan bieden en net wat milder of subtieler (maar ook minder flexibel) geluid dat een cornet kan bieden. Een bugel immeteren doe je er niet mee, dat kan op m'n 6310Z makkelijker bij een bescheiden volume.

Naast een scheurijzer als een 6310Z (kan zowel donkerder als scherper klinken, maar is altijd wat rauwer) klinkt die besson merkbaar milder.

Profiel  

Berichttitel: Re: cornet revival?
BerichtGeplaatst: 03 nov 2008 19:41 

[quote="erikveldkamp"]

Dan neem ik mijn piccolo wel mee in het vervolg. Die wordt ook erg ondergewaardeerd in de jazzmuziek...

Heb je James Morrison al gehoord op piccolo in de fugue nr 2 van J.S. Bach (dus niet de bouwer van de 37) in de jazzvariant? Op youtube: jamesmorrisonondotcom.

Overigens vind ik wel wat zitten in de stelling van Christine, 1 vd belangrijkste verschillen tussen trompet en cornet is cilindrisch vs conisch, wat moeten we dan denken van een stepbore-trompet?
groeten, delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2008 14:02 

Wat leuk, een cornet topic.
Niet genoemde voordelen van een cornet boven een trompet zijn de flexibiliteit en trefzekerheid van een goede cornet en voor akoestisch spelen de nabijheid van het geluid.
Behalve Ruby Braff, zijn kwartet opnames met gitarist George Barnes vind ik subliem, draai ik vaak een Concord LP Shortcake met Bill Berry op cornet en Warren Vache, Concord Super Band met Scot Hamilton op sax bijvoorbeeld.
Onlangs heb ik op EBay USA een Boston Musical Instruments three Star NE Plus Ultra cornet uit ca 1883 gekocht, meteen door laten sturen naar Rich Ita van BIW. Rich heeft hem wat gefatsoeneerd en by Anderson plating een valve job laten doen, ventielen beter dan nieuw. Voor 800$ all in heb ik een weergaloze toeter die met kop en schouders uitsteekt boven alles wat ik tot nu toe in mijn handen gehad heb, inclusief mijn Harrelson Muse die al een half jaar niet meer uit de koffer geweest is.
De boring is vrij groot, 12 mm ( .472 Inch) maar ik heb niet meer lucht nodig dan op een ML Strad 37, range is subliem, uithoudingsvermogen ongekend, ik krijg complimenten over de klankleur. Ík kende de reputatie van Boston van Trumpet Herald maar dit overtreft al mijn verwachtingen en zoveel beter dan mijn 1905 York Professional.
Als je de kans krijgt kopen!

Profiel  

Berichttitel: cornet revival?
BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 09:29 

Flexibiliteit was inderdaad nog niet genoemd als pluspunt van de cornet. In Amerika reisden vroeger cornettisten rond die een soort virtuoze circusnummers er mee opvoerden.

Ik kende de Boston cornet ook al omdat Doc Severinsen er op speelt zie:

http://www.cohenbrothers.org/cohenbroth ... _horns.htm

zie ook de uitgebreide beschrijving daarbij.

Nu even de cornettopic. Hoewel deze topic gestart is als een item over instrumenten blijkt het toch meer te gaan over sound en hoe die eventueel te bereiken. Volgens Erik is er geen significante ontwikkeling gaande naar een donkerder geluid behalve bij die paar procent blazers die Miles Davis willen imiteren. Zelf zou ik de deze sound overigens liever mellow noemen. Toch als je de jazz profesional interviews leest is de meerderheid van de trompettisten daar op een of andere wijze beïnvloed door Miles. Hij is een soort ijkpunt. Verder hoor ik bij jonge trompetblazers opvallend vaak de naam van Chris Botti vallen. En als trompettisten niet streven naar een donkerder (mellow) geluid waarom hebben ze dan bijna allemaal er een flügelhorn bij? Is dat niet Davis imiteren? Daar komt bij dat deze manier van spelen vaste wortels heeft in de jazzgeschiedenis. Vanaf 1925 is de jazztrompet gedomineerd geweest door Louis Armstrong, zijn macho stijl en geluid hebben direct het hele swingtijdperk gedomineerd. Van hem loopt een rechtstreeks lijntje naar Harry James en Maynard Ferguson enz.
Maar in 1925 klonk ook een ander geluid, de zilveren cornet van Leon Bix Beiderbecke.
Armstrong was bepaald niet gesteld op rivalen op de trompet. Toch sprak hij in lyrische bewoordingen over de sound van Bix na het bezoek aan een Paul Whiteman optreden.
Ook collega’s van Bix hebben altijd dat bijzondere geluid benadrukt, lees Eddie Condon er maar eens op na in We called it music. De aanpak van Bix was een totaal andere dan die van Armstrong, volkomen beheerste improvisaties, totaal relaxed en met een prachtige zingende mellow toon. Bix was een muzikantenmuzikant, d.w.z. zijn bekendheid bij het grote publiek was gering maar hij heeft een enorme invloed gehad op muzikanten. Zo loopt de lijn van Bix via eerst Rex Stewart en Ray Nance, later Bobby Hackett, Art Farmer en zelfs Lester Young naar Miles Davis. Miles heeft heel goed naar Bix geluisterd, bekend is ook dat hij mensen bezocht heeft die Bix nog gekend hadden. En het moet maar eens gezegd worden: in feite had Miles (tot zijn rockjazzperiode) een heel blank geluid.
Bix was een melancholicus, luister nog maar eens Krazy Kat van het Franklie Trumbauer orkest, waarbij Bix het hele orkest op sleeptouw neemt, de laatste noten zijn gewoon eng gevoelig. Miles heeft dat concept naar een absoluut ongekend niveau getild, Zeker met de harmon was hij in staat eenzame regenachtige straten neer te zetten.
Het gaat dus niet zozeer om Miles te imiteren, het gaat er om dat Miles een standaard heeft neergezet voor een mooi trompetgeluid. Ik neem aan dat Chet Baker en Chris Botti dat ook vonden en met ze hele volksstammen.
Groeten, Delano
P.S. Gisteravond op youtube een paar filmpjes van Morrisson, Faddis, Sandoval en Marsalis, samen op een podium, bekeken. En er gebeurde wat in zo'n situatie blijkbaar altijd bij trompettisten gebeurt: na een paar prachtige improvisaties beginnen ze toch weer de hoogst mogelijke nootjes eruit te piepen, het ging nergens meer over. Eigenlijk gewoon lelijk en kinderachtig

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 10:07 

delano schreef:
En er gebeurde wat in zo'n situatie blijkbaar altijd bij trompettisten gebeurt: na een paar prachtige improvisaties beginnen ze toch weer de hoogst mogelijke nootjes eruit te piepen, het ging nergens meer over. Eigenlijk gewoon lelijk en kinderachtig

Daarom zijn de meeste soli van trompettisten op bugel een stuk beter te pruimen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 10:35 

delano schreef:
Volgens Erik is er geen significante ontwikkeling gaande naar een donkerder geluid behalve bij die paar procent blazers die Miles Davis willen imiteren. Zelf zou ik de deze sound overigens liever mellow noemen. Toch als je de jazz profesional interviews leest is de meerderheid van de trompettisten daar op een of andere wijze beïnvloed door Miles. Hij is een soort ijkpunt.

Als je door Miles beïnvloed bent wil het nog niet zeggen dat je in zijn stijl en geluid verder gaat. Een goede solist neemt alle invloeden op als een spons en probeert dan zijn eigen geluid te vinden die bij zijn muziek past. Je gaat niet mellow spelen als je uptempo hardbop zit te spelen. Speel je een ballad, dan probeer je mellow te klinken.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat een solist meerdere sounds in zijn pallet heeft en die verschillende kleuren al naar gelang inzet bij de desbetreffende muziek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2008 10:39 

Theo van Kampen schreef:
Daarom zijn de meeste soli van trompettisten op bugel een stuk beter te pruimen.

Dan ken je de goede opnames niet.

Als je Freddie Hubbard een bugel solo hoort spelen dan denk je ook niet meteen dat ie op een bugel zit te spelen. Die klinkt bijna hetzelfde als zijn trompet.

En solisten zoals Clifford Brown, Lee Morgan, maar ook Wynton Marsalis, Nicholas Payton en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen, heb ik nog nooit op bugel gehoord. Desondanks vind ik hun soli wel te pruimen... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur