Christine schreef:
erikveldkamp schreef:
De vroegere meesters moesten al hun toeters ontwerpen op gevoel en ervaring en dat betekent dat de stemming, slotting e.d. toch minder secuur zijn.
Toegegeven dat men destijds niet de computer apparatuur had die tegenwoordig beschikbaar is, maar ik ben het niet helemaal eens met de woorden "gevoel en ervaring". Het natuurkundige en wiskundige hoe en waarom van blaasinstrumenten was destijds ook bekend en rekenen konden ze 70 jaar geleden ook erg goed. Er was minstens één fabrikant (maar waarschijnlijk meerdere) die een flinke research afdeling er op na hield.
70 jaar gelden hadden ze nog geen BIAS systeem die de trompet na kon meten en precies aan kon geven waar de zwakke punten zaten. Elke trompetbouwer kan wel de lengte van de trompet en zijn buizen opmeten maar daar ben je er nog lang niet mee.
Christine schreef:
Is het overigens ook niet zo dat je onderscheid moet maken tussen slechte intonatie en ontwerp keuzes?
Ik praat hier niet over de 3e pomp. Ik merk gewoon dat als ik biv. een nieuwe Yamaha, Eclipse, van Laar, Monette, e.d. speel dat de noten beter op hun plek zitten in vergelijk met al die vintage toeters die ik gespeeld heb. Dat wil niet zeggen dat ik die oude toeters wel erg mooi vond klinken en ook wel lekker vond spelen, maar de huidige generatie zijn technisch gewoon beter.