trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Conn Connstelation 38 B
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 13:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2008 10:54 

erikveldkamp schreef:
camel schreef:
Een docent zei me ooit: al speel je het op tuba, als het goed klinkt, en mengt en stemt, maakt het mij niet uit waar je op speelt.

Gaat dat dan alleen voor klassiek op??

Nee, maar zoals ik al zei vind ik dat een Connstellation niet mengt in de pop of bigband secties van tegenwoordig. Datzelfde geld voor een Taylor Custom of een Monette Ajna en meer van dat soort toeters.

Kijk de secties maar na van de bekende bigbands, dat soort toeters zul je daar niet vinden.

De meeste toeters mengen dus wel goed, ik had het hier dus over die paar uitzonderingen. Dat gaat dus maar over minder dan 1% van het totale trompet aanbod.

Daarbij komt dat de toeters meestal niet het probleem zijn, maar de trompettisten...

Kijkend naar de klassieke wereld, zie je ook vaak veel dezelfde soort toeter, om dezelfde redenen. Ik refereer ook eigenlijk meer naar de uitzonderingen die de regels bevestigen.

dat verloor ik ook een beetje uit het oog.

Nu is Yamaha heel erg hip. Samen met de nieuwe Bach New York. Ik zie nu al relatief veel Yamaha's te koop staan van minder als 2 jaar oud.
Geeft te denken, nietwaar? Lijkt me allemaal wat ragegevoelig te zijn.

The man behind the gun is vaak het probleem ja.

En ik denk dat we het erover eens zouden kunnen zijn als je zegt: een allround trompet ( zoals jijzelf hebt, en ik ook ) is eigenlijk het beste voor sectie spel, waar je ook speelt.

Desalniettemin blijft een Connstellation een mooi instrument. Voor de liefhebber.

:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2008 11:07 

Een paar jaar geleden speelde de hele trompetsectie van het Lincoln Jazz Orchestra op Monette trompetten. Daar zijn ze nu geloof ik weer vanaf gestapt. Waarschijnlijk kon Wynton ze voor een zacht prijsje regelen.. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2008 11:23 

camel schreef:
Ik speel binnenkort het 7tet van Ewazen.

De instrumenten:

Yamaha 6345
Lawler
Kanstul 1501
Kanstul 1502
Bach 37
Kanstul Mariachi
Bach 43

Toegegeven: er zitten geen echt zware toeters tussen, maar wel allemaal heel uiteenlopende instrumenten. En toch mengt het best goed. Dit is dan more or less een klassiek stuk muziek, dus zal het verschil erin liggen dat je in een big band anders moet luisteren en mengen?

De Kanstul Mariachi is een kopie van de Connstellation, dus die valt een beetje buiten de boot.
Maar als je aan elkaar gewent bent zal het wel meevallen denk ik. Zeker als die de lagere partijen speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2008 19:41 

De connstellation speelt heel goed. Zal 'm nog een eindje houden. Bedankt voor de reacties!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2008 23:38 

Karel schreef:
Een paar jaar geleden speelde de hele trompetsectie van het Lincoln Jazz Orchestra op Monette trompetten. Daar zijn ze nu geloof ik weer vanaf gestapt. Waarschijnlijk kon Wynton ze voor een zacht prijsje regelen.. :wink:

Er is niets tegen een trompet sectie met de lichte versies van Monette, dat hadden ze ook in de laatste jaren bij Ferguson's band. Maar die zwaardere varianten werken niet goed in een bigband. En volgens mij ook niet in een symfonieorkest, zelfs de grootste diehards zoals Manny Laureano speelt nu op een P1 omdat de dirigent die Ajna ook niet goed vond klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2008 23:13 

erikveldkamp schreef:
Daarbij heb je nog dat toeters zoals de Connstellation, maar ook de Martins en meer van dat soort legendes, niet de best stemmende toeters zijn. Zeker niet als je ze vergelijkt met moderne toeters. Je moet er ook veel harder op werken.

Is dat niet gedeeltelijk een kwestie van het geschikte mondstuk vinden of laten maken, vooral m.b.t. de stift? "Vintage" trompetten (en cornetten) willen nog wel eens afwijkende mondstuk specificaties hebben.

Dat geldt in elk geval wel voor Conn trompetten van voor 1958 (serienummer lager dan ongeveer 700,000), zo heeft Kanstul een keer op mijn verzoek voor me uitgezocht. In dit geval scheelt het in mijn ervaring niet in intonatie, maar bijvoorbeeld wel in weerstand (en dat geld al helemaal voor Conn cornetten van voor ongeveer 1958).

Groeten, Christine

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2008 23:57 

erikveldkamp schreef:
De Ronde Van speelt ook op een Connstellation, maar in de sectie gebruikt hij altijd zijn Bach. Dat mengt nu eenmaal veel beter dan die Conn.

Herstel; Bijna altijd...
Afgelopen 10 dagen weer heerlijk op de Connstellation gespeeld,
welliswaar op 4e trompet, maar toch...
Als de "Cat" van huis is, maakt de rest van de sectie rare sprongen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2008 01:49 

Christine schreef:
Is dat niet gedeeltelijk een kwestie van het geschikte mondstuk vinden of laten maken, vooral m.b.t. de stift? "Vintage" trompetten (en cornetten) willen nog wel eens afwijkende mondstuk specificaties hebben.

Het heeft er vooral mee te maken dat de moderne toeters tegenwoordig met moderne technieken ontwikkeld worden zoals BIAS waar ik het al vaker over gehad. De vroegere meesters moesten al hun toeters ontwerpen op gevoel en ervaring en dat betekent dat de stemming, slotting e.d. toch minder secuur zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur