trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar piccolo is uit...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 10:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van Laar piccolo
BerichtGeplaatst: 30 sep 2008 15:31 

Prachtig geluid zeg uit die piccolo.
Bij zoiets heb je gelijk weer het gevoel van dat zou ik ook wel willen hebben.
Of het bezit van een piccolo praktisch is onder alle omstandigheden.
Ik denk het niet. Maar ja ik heb wel eens meer geld uitgegeven voor niet erg praktische
zaken. Het gaat uiteindelijk om het plezier,dat je er aan beleeft.
Daarbij komt, dat het mss toch mogelijk is om hem zo maar eens te gebruiken.
Voor een solo misschien ?

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel: Re: Van Laar piccolo
BerichtGeplaatst: 30 sep 2008 16:56 

Antoni Hopmann schreef:
Prachtig geluid zeg uit die piccolo.
Bij zoiets heb je gelijk weer het gevoel van dat zou ik ook wel willen hebben.
Of het bezit van een piccolo praktisch is onder alle omstandigheden.
Ik denk het niet. Maar ja ik heb wel eens meer geld uitgegeven voor niet erg praktische
zaken. Het gaat uiteindelijk om het plezier,dat je er aan beleeft.
Daarbij komt, dat het mss toch mogelijk is om hem zo maar eens te gebruiken.
Voor een solo misschien ?

Ik moet mij hierbij aansluiten. Mijn bugel is in feite een bij instrument. Mijn oude Bach heb ik voor een mooie prijs kunnen verkopen en ik had mezelf verteld alleen de goedkopere modellen B1 t/m B3 Van Laar te proberen. Maar als op de tafel dan ook een Oiram en model Ack van Rooijen ligt, is het moeilijk om daarvan af te blijven.

En als je er dan eenmaal op speelt..... tja. Dus je komt met het idee de goedkoopste bugel te kopen en je bestelt uiteindelijk de duurste. Maarja, het geeft inderdaad iedere keer weer zo ontzettend veel plezier en daar gaat het bij mij uiteindelijk om.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2008 09:34 

De Hub van Laar piccolo is m.i. wel een van de makkelijkste piccolo's op de markt. Heeft iets meer diepte in het geluid dan bijvoorbeeld de Schilke, en laat zich iets makkelijker door de speler leiden. Daarentegen is de Schilke weer iets makkelijker in de hoogte.
Vergeleken met de Stomvi is de Hub van Laar iets makkelijker te intoneren, maar moest ik op de Hub van Laar wat meer werken om de klank rond te houden.
Voor zover ik het vergelijk met de Yamaha kan maken, vind ik de Hub van Laar makkelijker naar mijn hand te zetten. Van Kanstul weet ik alleen maar uit verhalen dat het goeie toeters zijn, het vergelijk zelf zou ik niet kunnen maken.

Hub van Laar had ook zijn eigen pijpjes ontwikkeld, toen ik daar met een maatje was, en die bevielen mij beter dan de Yamaha pijpjes die er ook inpassen.

Als mijn Stomvi aan vervanging toe is ( en dat kan nog wel even duren ) is deze piccolo een grote kanshebber.

Een goeie piccolo is niet duur, maar je betaald er wel veel geld voor. Als je een goedkope piccolo koopt, zit bij die koop een hoop ellende. Stemmingsproblemen, gebrek aan comfort. Het is niet voor niks de moeilijkste toeter om te maken. Zitten vele uren onderzoek en proberen in. En dat merk je aan de prijs. En omdat die dure instrumenten dat wel in zich hebben spelen mensen als Hardenberger, Andre, Harjanne, Touvron, etc ook op de duurdere instrumenten.

Een piccolo is niet hetzelfde als een bugel.
Een bugel is als "bijinstrument" vele malen makkelijker te beheersen dan een piccolo.

Enerzijds zou je op de piccolo meer uren moeten maken om te wennen aan het instrument, anderzijds, als je dat zou doen, zou je jezelf kapot spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2008 22:18 

camel schreef:
Een goeie piccolo is niet duur, maar je betaald er wel veel geld voor. Als je een goedkope piccolo koopt, zit bij die koop een hoop ellende. Stemmingsproblemen, gebrek aan comfort. Het is niet voor niks de moeilijkste toeter om te maken. Zitten vele uren onderzoek en proberen in. En dat merk je aan de prijs. En omdat die dure instrumenten dat wel in zich hebben spelen mensen als Hardenberger, Andre, Harjanne, Touvron, etc ook op de duurdere instrumenten.

Dat gaat voor elk instrument op. Ik heb ook niet het idee dat Hub veel langer bezig is geweest om deze piccolo te ontwikkelen in vergelijk met zijn bugels of Bb en C trompetten. Elk nieuw model kost wel een paar jaar voor dat ie uit de ontwikkelingsfase is. Hub's piccolo heeft lang op zich laten wachten omdat ie er geen prioriteit aan heeft gegeven, hij had het te druk met het wegwerken van alle orders op zijn andere instrumenten. Maar het prototype was vorig jaar al af.

Bij bedrijven zoals Yamaha, Schilke en Bach zijn de piccolo's meestal wel duurder omdat het geen massa product is. Dus dat betekent dat de productiekosten hoger liggen. Bij een kleine bouwer maakt het denk ik niet zoveel uit of ie die week nu een paar piccolo's of bugels moet bouwen. Dat kost hem evenveel tijd en energie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2008 22:31 

Als je er zo over denkt wordt het misschien tijd om je onderschrift te veranderen.
Overgings dacht ik dat je een mindere ervaring had met Kanstul.
Welcome back trouwens.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur