trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Marktplaats
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 14:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 244 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 07:43 

De Ronde Van schreef:
mi trompeta schreef:
erikveldkamp schreef:
mi trompeta schreef:
ach, hafaswing kan iedereen, dan is de stap naar lichte muzikant ook niet zo groot :roll:

Mooie term "hafaswing", die kende ik nog niet! "Swingen als een stacaravan" is hetzelfde geloof ik... :lol:
Afijn, we dwalen wat af van het topic...

Haha, erik meen je dat serieus! Nou, het schoolvoorbeeld van hafa-swing: De Black Dyke, met James Morrison als solist :P Okee, het is een brassband, maar dan moet het voor de gelegenheid maar hafabra swing heten..
http://www.youtube.com/watch?v=Dz3qHs_ulzI
Veel plezier ermee, en kijk het even tot het einde uit, als je dat uithoudt :P Zelfs ik als klassieko heb daar moeite mee, wat een harken :mrgreen:

Je moet inderdaad een klassieke muzikant zijn, je hoort blijkbaar niet dat de
ritmesectie behoorlijk lekker swingt, en vond ik Morrison op dat filmpje van de week met Jon Faddis en Wynton Marsalis, nog zo smakeloos spelen, hier istie echt waanzinnig swingend op die trombone, al is het grappig om wederom te constateren dat hij, zodra die weer hoog uitpakt op die trompet, time verliest, maar dat maaktie wat mij betreft toch wel weer ruimsschoots goed met die snoeiharde G3's met één hand... :wink:
Overigens was er een tijd geleden die dicussie over het niet swingen van klassieke orkesten, m.i. door het niet inhuren van de juiste mensen, dát is bij dit orkest veel beter gedaan. De pianist en bassist zijn duidelijk ingehuurd (staan ook in smoking i.p.v. zo'n orkestpakje) en de drummer (wel met orkestkostuum) speelt gewoon goed, ingehuurd of niet... Blijft over het koper, da's vooral het ontbreken van de know how wat swing betreft bij de dirigent, in 1 of 2 repetities laat ik die gasten 3 keer meer swingen, met wat simpele tips.

Dat de ritmesectie swingt hoor ik zelf natuurlijk ook wel, maar in het kader van de hafaswing doel ik natuurlijk op de begeleidende brassband die erbij zit. Over James en zijn trio niks te klagen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 08:32 

Hafaswing heeft altijd te maken met dat ze de noten te kort spelen. Als ze de 1e achste breder maken komt de 2e achste iets later waardoor het vanzelf iets meer gaat swingen. Maar ook de 2e achste is meestal te kort.

Alle korte noten in swingmuziek zijn altijd vet kort, dus met een beetje vlees eraan... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 08:49 

erikveldkamp schreef:
Alle korte noten in swingmuziek zijn altijd vet kort, dus met een beetje vlees eraan... :wink:

idd de dirigent van een orkest waar ik speel loopt altijd te zeiken dat t niet kort genoeg is. Zijn idee van swing is een steriel 8e punt 16e ritme waarbij de 8e punt niet echt breed is en de 16e duidelijk losgemaakt moet worden.

Dus uiteindelijk hoor je: knip knip knip knip knip knip knip :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 09:05 

Dat is dus hafaswing, een soort antiswing...

Misschien moeten jullie hem eens een gratis les swingen aanbieden op zijn verjaardag!

In de bebop worden de de 2e en 4e achtste ook een accentje gegeven. Als je dan in een uptempo (boven kwart is 200) zit te spelen, dan zijn de achsten bijna recht, maar het voelt toch als swing omdat je de 2e en 4e achsten (in een groepje van 4 achtsten) een accentje geeft.

Je kunt ook de 2e aan de 3e achtste binden, de 4e aan de 5e, 6e aan de 7e, 8e aan de 1e van de volgende maat, etc. Dat wordt meestal gedaan in combinatie met de accentjes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 11:55 

erikveldkamp schreef:
In de bebop worden de de 2e en 4e achtste ook een accentje gegeven. Als je dan in een uptempo (boven kwart is 200) zit te spelen, dan zijn de achsten bijna recht, maar het voelt toch als swing omdat je de 2e en 4e achsten (in een groepje van 4 achtsten) een accentje geeft.
Je kunt ook de 2e aan de 3e achtste binden, de 4e aan de 5e, 6e aan de 7e, 8e aan de 1e van de volgende maat, etc. Dat wordt meestal gedaan in combinatie met de accentjes.

Dit zijn een paar van de simpele tips waarover ik het had.
Hiermee maak je iedere (big)band beter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2008 18:34 

En in de categorie hafaswing: een nieuwe winnaar!!!
Voor velen van u geen onbekende denk ik:

Watch and enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=3sHLwepnmpk&feature=related

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2008 18:39 

nee man... dit is jazz!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2008 18:56 
Moderator

Of het styilistisch allemaal klopt weet ik niet, en de muziek zelf is van het Josti niveau, maar hell, die man weet me telkens weer te raken met zijn afgewerkte spel. Elk nootje is gewoon mooi aangezet, en klinkt zoooo mooi.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 244 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur