trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe cd's Hargrove en Payton
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 07:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe cd's Hargrove en Payton
BerichtGeplaatst: 11 jun 2008 20:18 

Ik heb net de nieuwe cd's gekocht van Nicholas Payton (Into The Blue) en Roy Hargrove (Earfood).
Helemaal tegek.

Voor mij zijn dit toch wel twee supergiganten op jazzgebied, échte jazztrompettisten die vanuit de traditie hun eigen stijl en geluid hebben ontwikkeld.

Ik zag dat Nicholas Payton weer op zijn Bach speelt i.p.v. zijn Yamaha artist NY.
Kortom, aanschaffen die cd's!!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jun 2008 20:46 

Ik vind dat er nogal een groot verschil zit tussen Payton en Hargrove. Payton heeft heel wat meer te melden wat mij betreft.

In ieder geval kun je hier nog een live concert van Payton downloaden:

http://savagemusic.blogspot.com/2007/08 ... intet.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2008 08:11 

Ik vind Hargrove beter klinken. En ik heb solo's van hem gehoord die ik tot de beste reken die ik ooit gehoord heb. Het is een beetje meer outside en vernieuwend wat hij doet, waar Payton wat meer traditioneel melodisch speelt. Het is maar net waar je van houdt. Ik vind dus juist Hargrove wat meer te melden hebben. Niks ten nadele van Payton, want in de stijl waarin hij speelt is hij onovertroffen!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2008 20:21 

Vergis je niet in Payton. Op de nieuwe cd is hij behoorlijk hip bezig vind ik.
Zijn wat oudere cd's zijn wat traditioneler.

Van Hargrove vind ik dat hij goed "uit z'n dak" kan gaan. Vooral live is dat altijd het geval. Payton ook een paar keer live gezien, die geeft zich ook helemaal, iets waar bijvoorbeeld een Wynton Marsalis een puntje aan kan zuigen.
Harmonisch vind ik ook dat Payton meer te melden heeft. Luister maar eens naar de cd "Fingerpainting". Verschrikkelijk goed.

Ik vind beide trompettisten erg tegek.
Wie trouwens ook tegek is is Terell Stafford.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2008 20:47 

Welke solo's praat je dan over Roel? Daar ben ik dan wel benieuwd naar!

Ik heb opnames van Payton van bijv. het Northsea, waar hij fantastisch speelt. De cd Fingerpainting is ook geweldig. En op de cd waar hij tesamen speelt met Wynton en Hargrove steekt hij er toch ook met kop en schouders bovenuit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2008 21:36 

Helemaal mee eens Erik. Hargrove en Marsalis verbleken bij Payton. Ik neem aan dat je die cd 'Payton's place' track 2 bedoelt.

Het is jammer dat Nicholas Payton een beetje op de acherhoede is geraakt wat betreft een goed platenlabel. Bij Wynton en Roy Hargrove is duidelijk veel meer budget.
Bij Nicholas als jazzartiest zijnde betwijfel ik of hij ook bij niet- trompettisten zo'n hoog aanzien heeft als bijv. Roy Hargrove en Wynton Marsalis.

Op de cd Earfood speelt Roy Hargrove erg smaakvol bugel trouwens. Aanrader.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2008 22:45 

Wynton is dan ook 1 van de allerbeste trompettisten aller tijden, maar ik vind Payton smaakvoller jazz spelen. Er zit meer soul/blues in. Op de link die ik al gepost heb speelt Payton trouwens ook behoorlijk modern, met effecten e.d. ZIjn Sonic Trance cd vond ik niet zo goed.

Hargrove is wat mij betreft teveel gepushed door de platenmaatschappijen. In New York lopen heel wat trompettisten rond die ik veel beter vind spelen, maar die zijn niet commercieel genoeg voor de platenbazen. Ik denk dan aan John Swana, Ryan Kisor, Sean Jones, Terryl Stafford, Alex Sipiagin, Bryan Lynch en noem ze allemaal maar op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2008 23:13 

Ik zal eens op zoek gaan. Ik ken Payton alleen van Zigaboogaloo en Youtube, en van Hargrove heb ik momenteel alleen Havana thuis, die ik eigenlijk niet zo heel goed vind.
Als je ze op Youtube vergelijkt vind ik Hargrove altijd beter klinken, en vrijwel altijd sjieker spelen. Bij Payton denk ik altijd: "boh, als ik 100x zo goed was zou ik dat ook kunnen", en bij Hargrove: "dat zou ik nooit kunnen bedenken, wat hij nu speelt". Maar misschien staan er op youtube betere Hargrove-opnames dan Payton-opnames.

Ik denk overigens niet dat je op dat niveau kunt spreken van beter of slechter, het is gewoon een smaakkwestie. Ik denk bijvoorbeeld dat wat jij, Erik, slecht vindt aan Hargrove, dat dat mij juist heel erg aanspreekt, omdat wij qua jazzgeluid heel erg van smaak verschillen. Daarom hou jij ook van de Oiram-sound, en ik ook, maar toch veel meer van de Inderbinen-sound. Je snapt denk ik wel wat ik bedoel: niet dat die instrumenten standaard zo klinken, het ligt aan de speler, maar het is toch een beetje de kant die deze toeters op willen. Payton speelt op een Yamaha die ik persoonlijk niet zo geweldig vind voor jazz, en hij klinkt nog tamelijk standaard-trompetgeluid-achtig. Hargrove speelt Inderbinen en klinkt bij tijd en wijlen vrijwel zonder boventonen, ik vergelijk het wel eens met een altfluit. Dat vind jij minder, en ik juist super! Gelukkig zijn smaken verschillend!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur