Kerkradenaar1988 schreef:
Ik wil graag even reageren op de stelling van 'De Ronde Van' die inhoudt dat hij vindt dat, wanneer je beroepsmusicus wil worden, je al je energie daarin moet steken, en je bij voorkeur geen andere studie zou moeten volgen.
Ik vind dat erg kort door de bocht. Zeker gezien de huidige situatie (en de te verwachten ontwikkelingen) in de muziekwereld lijkt het me uitermate verstandig om eerst een andere studie af te ronden. Zelfs al heb je ontzettend veel talent, een uitstekende mentaliteit, en wat er al niet meer nodig is om een baan als musicus veilig te kunnen stellen, ook dan moet je in je achterhoofd houden dat je carrière in één klap voorbij kan zijn (ik denk aan fysieke problemen). Het is een hoogst onzeker wereldje wat betreft 'baanzekerheid'. Ik durf te stellen dat het zelfs kortzichtig is om alles op je muzikale carrière te gooien, zeker wanneer je nog andere mogelijkheden hebt.
Ik reageerde op de specifieke situatie van Bonny. Zij is 22 jaar én nu met een andere
studie bezig waardoor ze niet voor 100% met haar trompetstudie en toelating kan bezig
zijn. Ik ga er maar even vanuit dat ze uiteindelijk 24 á 25 jaar zal zijn als ze inderdaad wordt toegelaten op het conservatorium, dat is rijkelijk laat. Het is lullig om te zeggen
maar je nivo hoeft niet zo erg hoog te zijn om in, Pak weg Alkmaar, Zwolle, Groningen,
Maastricht in het eerste jaar te worden aangenomen. We zitten met zo'n 13 (of meer?)
conservatoria of muziekhogescholen in Nederland, en al die scholen hebben leerlingen
nodig, dát is hun bestaansrecht. Ze zijn als de dood om opgeheven te worden. Het voordeel hiervan is dat heel veel mensen dan met muziek bezig kunnen zijn.
De nadelen zijn dat er leerlingen eindexamen doen die een veel te laag nivo hebben.
Het zal de scholen een rotzorg zijn of ál die leerlingen ook aan de bak komen.
Natuurlijk etaleren ze wel met hun beste leerlingen en nemen deze eventueel na hun studie in dienst, maar de rest? Ik heb echt héél veel afgestudeerde trompettisten
het vak uit zien stappen, enerzijds omdat de concurentie heel groot is, anderzijds omdat
ze eigenlijk nooit een fatsoenlijk nivo hebben gehaald.
Nog een ander nadeel, weet je wat een conservatoriumopleidig de leerling, maar vooral
ook de staat kost? Da's weggegooid geld als die mensen niet daadwerkelijk werkzaam
komen in dat beroep. Laat staan als je daardoor ook nog in een uitkeringssituatie belandt.
Natuurlijk is het anders als het een middelbare scholier betreft, éérst die studie afmaken,
maar op zo'n jong mogelijke leeftijd serieus met die trompet aan de slag als je er je beroep
van wilt maken.
We komen op deze site regelmatig de vraag van jonge trompetstudenten tegen;
zal ik wel of niet naar het cons gaan... Mijn antwoord is steeds; Denk je tegen de onzekerheid en evt. stress van dit vak te kunnen en kun je de discipline opbrengen om de rest van je leven te moeten blijven studeren en is trompetspelen het liefste wat je doet
en lijk je er ook aanleg voor te hebben? Ga ervoor!
Tegen al die anderen zeg ik; denk er heel goed over na, wellicht kun je je tijd en geld en
energie beter besteden als het om je toekomst gaat.