trompet.nl > forum > Toon onderwerp - muziekwetenschap?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 03:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 13:28 

hey cin, die samenwerking bestaat niet... ze zijn wel zo ver dat er wat onderhandelingen zijn (al 3 jaar) maar zet hier aub je zinnen niet op, want dit bestaat gewoon nog niet. Er zou ook een overkoepelende opleiding komen van muziekwetenschap utrecht en conservatorium utrecht, maar op de een of andere manier komen ze er nooit over uit wie welk vak moet geven en wat nou precies beter is.

De hele interpretatie over muziek is anders op beide opleidingen en ik denk dat ze er nooit uit komen om 1 hele studie hiervan te maken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 13:38 

Ok, bedankt Roy :)

Ik had nog wel wat gevonden op internet hierover (nouja, eigenlijk heel weinig waardoor ik al dacht dat het lulkoek was).

Aangezien exacte vakken toch niet mijn ding blijken te zijn, ga ik ook niets meer met die vakken doen :lol: .
Ik wil nu muziekwetenschap studeren, met als master "educatie en communicatie". Het lijkt me namelijk erg leuk om muziekles te geven op middelbare scholen (als muziekleraar heb het daar namelijk nog wel goed haha, je zou maar als wiskundeleraar aan de bak komen :wink: ).
Conservatorium laat ik (voorlopig) ff zitten, ik zou er heel veel leren (en dat wil ik eigenlijk ook wel heel graag), maar ik heb denk ik toch liever een wat vastere baan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2008 07:52 

Als je muziekles wilt gaan geven in het middelbaar onderwijs, kun je gewoon naar het conservatorium en dan de richting 'schoolmuziek' (althans, zo heette dat in mijn tijd)
Bijkomend voordeel is dat je ook als bijvak 'trompet' kunt doen.
Ik zou zeggen, praat er 'ns met je trompetleraar over

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2008 07:59 

het antwoord van mijn trompetleraar is heel duidelijk:

laatst vroeg hij waarom ik eignelijk nog les had via de muziekschool.
(zo slecht doe ik het nou toch ook weer niet? 8O )
Hij zei dit:
Ja joh, al dat schoolse klassieke gedoe is toch helemaal niks voor jou?

Hij vindt dat ik naar het conservatorium "moet", lichte muziek. Hij is er heilig van overtuigd dat ik het dan nog ver ga schoppen (maar, dat moet je ongeveer lezen net als dat papa zegt dat zijn kind alles kan :wink: )

Hij zegt dat hij verplicht is om me klassiek les te geven, maar dat hij ziet dat ik eigenlijk veel liever jazz en dat soort dingen speel. Dat is ook de reden waarom ik de laatste tijd (naast het klassieke D examen gedeelte) vaak wat improviseer terwijl hij piano speelt (hij vindt dat heel stiekem ook leuk :wink: ).
En hij heeft eigenlijk wel gelijk, niet dat ik een hekel heb aan al die etudes en dat soort dingen hoor (je leert er heel veel van)..maar vaak is dat het gewoon net niet.

Maar, al zou ik besluiten om het te proberen....ik ben voor komend jaar toch al te laat met aanmelden (en bijbehorende audities).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2008 15:05 

toet'n!! schreef:
Hij vindt dat ik naar het conservatorium "moet", lichte muziek. Hij is er heilig van overtuigd dat ik het dan nog ver ga schoppen (maar, dat moet je ongeveer lezen net als dat papa zegt dat zijn kind alles kan :wink: )

Ik hoop toch dat je muziekleraar het iets objectiever kan bekijken, als het goed is heeft hij er ook voor gestudeerd :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2008 18:52 

toet'n!! schreef:

Hij zegt dat hij verplicht is om me klassiek les te geven, maar dat hij ziet dat ik eigenlijk veel liever jazz en dat soort dingen speel. Dat is ook de reden waarom ik de laatste tijd (naast het klassieke D examen gedeelte) vaak wat improviseer terwijl hij piano speelt (hij vindt dat heel stiekem ook leuk :wink: ).
En hij heeft eigenlijk wel gelijk, niet dat ik een hekel heb aan al die etudes en dat soort dingen hoor (je leert er heel veel van)..maar vaak is dat het gewoon net niet.

het kan aan mij liggen hoor, maar overal waar ik les had was alles mogenlijk. als ik een periode veel in een bigband speelde, deden we veel lichte muziek, jazz standards etc,
als ik naar een klassiek concert toe werkte met het symfonie orkest, speelde we klassiek. en daarnaast de technische studies.
ik vraag me af waarom hij verplicht is om klassiek les te geven. ik heb wel een leraar gehad die toegaf dat hij zelf zo klassiek geschoolt is, dat hij het lastig vind om jazz en swing goed uit te voeren, maar een verplichting om iets op de klassieke manier aan te leren heb ik nog nooit van gehoord.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2008 21:01 

zo is dat blijkbaar afgesproken....daar weet ik verder ook niets van.
Maar hij zal dat best niet zonder reden zeggen, terwijl hij weet dat ik liever wat anders speel....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2008 09:29 

Bepaal jij als leerling niet zelf welke richting je uit wilt? Het klinkt als; hallo ik wil trompet spelen, ja maar ik moet je verplicht klarinetles geven.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur