Roadracer schreef:
Had in een ander topic gezegd dat ik een test deed bij aanschaf van een nieuw instrument aangaande de ventielen . Nou de test mag je vergeten.
.
Sterker nog, ik was 'm gelijk al vergeten.
't Lijkt wel alsof jij problemen aan je kont hebt hangen. Da's natuurlijk niet leuk, maar wellicht iets om over na te denken.
Venielen zijn niks meer dan een stelletje zuigers die in passende cylinders heen en weer moetten schuiven. Tussen de cylinderwand en de zuiger (in ons geval ventiel) dient een filmpje dunne olie zitten dat kan functioneren in een vochtige omgeving: WD-40 werkt dus niet! Ik zou de oplossing hier zoeken.
Probeer 's wat andere soorten olie uit. Spacefiller, Al Cass, Binak 495, La Tromba, etc etc. Wel steeds je ventielen en de cylinders even schoonmaken met een niet pluizende doek voor je van olie verandert. De cylinders reinigen door de doek er van boven naar beneden doorheen te trekken,
Ik heb 's een trompet gehad met een hangend 2de ventiel. Deze trompet was overigens uitgerust met een Bauerfeind ventielmachine -dus dezelfde als VanLaar in z'n toeters soldeert- Niets hielp. zelfs is tie naar de fabrikant teruggeweest. Probleem bleef.... Toen Binak 495 erin en 't probleem was opgelost.
Ik geloof eerlijk gezegt niet zo in ventielen schuin enz. indrukken: De tweedehands toeters (o.a. Bach, Courtois, Getzen, King, Selmer, Keilwerth) die ik al dan niet meer in mijn bezit heb hebben nooit problemen gehad met hangende ventielen. Weet jij veel hoe de vorige eigenaren de ventielne indrukten?
Als je zelf aan de gang gaat met leppen zou ik overigens voor tandpasta kiezen ipv Cif of Vim. Wel lekker veel spuug erbij a.u.b. dan glijdt 't lekkerder: Spuug en kwat maken alls lekker glad!
Maar mocht je toch de moed opgeven dan raad ik je aan om naar Hans Brassimport te gaan en over te stappen op Getzen. Die maakt immers de hele flikkersezooi van gewone Bes tot en met hoge Bes en Getzen, da's bekend, die hebben de Besten Ventielen Ter Wereld.