trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stomvi ventiel problemen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stomvi ventiel problemen
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 22:47 

Had in een ander topic gezegd dat ik een test deed bij aanschaf van een nieuw instrument aangaande de ventielen . Nou de test mag je vergeten.

Heb nu 3 stomvi's onder handen gehad en ALLE 3 hadden ze na enkele dagen last van hangende ventielen . Ben nu ten einde raad . Eerst een elite Eb/D die ik ingeruild heb voor een master die nog onderweg is.
Had tevens een elite piccolo gekocht en ondervond hier dus ook problemen mee , ook omgeruild voor een mahler die ik nu een 5 tal dagen heb en je geloofd het niet maar deze heeft nog slechtere ventielen dan de andere twee.
Dinsdag rij ik terug met de mahler picc maar weet nu niet meer wat te doen.
Iemand ervaring met picc's die me raad kan geven?

Trouwens vind ik nu dat de Elite net wat lekkerder spelen en klinken dan de mahler. Maar misschien is de master dan weer beter of zou ik toch de Kanstul eens uittesten of Schilke ?
Op Brass Review geraak ik geen stap verder daar zowel stomvi , Schilke als Kanstul er goed uit komen . Schilke heeft wel wat contra reviews maar de meesten lijken tevreden.

Het is toch wel straf dat alle drie de stomvi's zo'n problemen vertonen . Niks is zo vervelend als hangende ventielen . Ben je lekker bezig en daar gaat ie weer. ALs het thuis is is het minder erg maar als je een huwelijksmis aan het spelen bent is het echt balen. OOk ben je meer met de ventielen bezig dan met je uitvoering op de duur.

Het lijkt wel dat de instrumeneten die daar worden verkocht afdankertjes zijn van andere shops . Het probleem is ook dat er maar 1 instrument van dat merk aanwezig is en je geen vergelijk kan maken met andere van het zelfde merk .

Kanstul Signature1500A Copper
Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 23:18 

Hmm...

Misschien te makkelijk, maar zijn het niet gewone 'opstartproblemen'
Heb ik ook hegad met een nieuw instrument, destijd met een druppeltje Jif/Cif wat 'polijsten'. Alhoewel het op dit forum destijds tot behoorlijk commentaar leidde, werkte het prima.
Nieuwe ventielen moeten soms wat geholpen worden om lekker te gaan lopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2008 23:59 

Dat is nu net wat ik probeer te vermijden . Het kan als volgt omschreven worden: de eerste ventiel mag ik indrukken in alle richtingen. Daar bedoel ik mee dat je met je vingertoppen kan spelen of met platten vingers wat schever etc... Je drukt toch niet altijd de ventielen recht in .
De 2de en derde blijven hangen wanneer ik iets te schuin op de ventiel druk of wanneer je vibreert met je handen . Normaal doe ik vibratie met de lucht die ik erin blaas maar soms met de hand en dan blijven ze hangen.

Heb de instrumenten ook een volledige poetsbeurt gegeven maar dat helpt geen moer.

Sinds ik terug gestart ben met spelen heb ik nog niks anders dan problemen gehad met instrumenten . Het lijkt dat over de laatste 10 jaar er zoveel veranderd is dat het een kruistocht wordt om nog een goede instrument te vinden.
Heb in de laatste 30 jaar nog nooit zoveel problemen gehad. Van de 20 instrumenten die ik heb gehad zijn de laatste 5 een nachtmerrie . Vroeger nooit problemen mee gehad . Nee das een leugen . 1 keer maar dat was dan ook alles op 15 instrumenten.

Weet het niet echt meer wat te proberen .

Als nu de Master die onderweg is ook zo'n problemen vertoont dan geef ik het helemaal op.

Kanstul Signature1500A Copper
Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 05:55 
Moderator

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat je die instrumenten inruilt.
Want de Master, Mahler en Elite zijn heel verschillende instrumenten...

En wat ik ook niet zo goed snap is dat je binnen een maand die instrumenten alweer afdankt. Ventielen moeten gewoon inslijten, en naar je hand gaan staan. Dat dat bij de ene wat stroever gaat dan bij de ander is geen rariteit.

Heb je niet geprobeert om er bijvoorbeeld sterkere veren in te zetten?

De enige keer dat ik problemen heb meegemaakt bij een stomvi was dat de ventielgeleiders versleten leken. Kwestie van een setje koperen geleiders erin en het was weer als vanouds.

Je had allereerst ook eens kunnen proberen om met tandpasta je ventielen sneller te laten inslijten.

Staan hier genoeg tips.

Maar jij gaat meteen inruilen. Tja, dan zijn alle tips inderdaad een beetje weggegooid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 08:35 

of je rijdt naar Margraten. Bij HvL lopen de ventielen vanaf dag 1 als een trein. Niks inlopen extra polijsten of weet ik wat. Alleen in het begin wat vaker olie erop. that's all.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 08:41 

HanZsizzle schreef:
of je rijdt naar Margraten. Bij HvL lopen de ventielen vanaf dag 1 als een trein. Niks inlopen extra polijsten of weet ik wat. Alleen in het begin wat vaker olie erop. that's all.

Behalve dat Hub geen Es/D of piccolos verkoopt..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 08:45 
Moderator

Hij is bezig met een piccolo. En het eerste model wat ik probeerde was al heel erg goed.
Mocht ik mijn Stomvi ( 2e hands gekocht, nooit problemen mee gehad ) ooit wegdoen ( zeer onwaarschijnlijk, want ben er nog steeds verliefd op ) dan is Hub een grote kanshebber.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2008 08:48 

marnix schreef:
Hij is bezig met een piccolo. En het eerste model wat ik probeerde was al heel erg goed.
Mocht ik mijn Stomvi ( 2e hands gekocht, nooit problemen mee gehad ) ooit wegdoen ( zeer onwaarschijnlijk, want ben er nog steeds verliefd op ) dan is Hub een grote kanshebber.

Ach, was dat niet ook al altijd zo met je olds en je benge :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur