trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet-Hoorn-klarinet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 13:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 11:21 

Bedankt Theo voor je reactie! Je hebt inderdaad gelijk. Ik had al meer gehoord dat als het niet bevalt dat je na een half jaar of een jaar gerust over kan stappen naar een ander instrument. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 11:57 

Theo, je hebt gelijk, mijn excuses. Ik had mijn bericht aan Marnix over PB moeten doen, en dat heb ik ook gedaan nu.

Aan Ilse: Ik had eens ooit een leerling die, toen ze de trompet voor het eerst in handen had, meteen een hoge G speelde, kraakzuiver met een goed geluid en veel volume. Ik heb haar aangeraden trompet te gaan spelen aan de hand van dit incident (het was op zo'n soort harmonie-open dag waarbij kinderen allerlei instrumenten kunnen uitproberen). Bij mijn weten speelt ze nog steeds. Doordat het in het begin al zo gemakkelijk ging was ze ook steeds goed gemotiveerd, en daardoor ging ze ook weer sneller vooruit. Als jij diezelfde klik met de klarinet hebt, zou ik zeker niet lang twijfelen.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 12:48 

Nee inderdaad. Ik heb besloten om klarinet te gaan spelen :D Het voelde zo.... zo... vertrouwd. Denk dat dat komt door die 2 jaar blokfluit. (ondanks dat dat meer dan 10 jaar geleden is) En ik had vrijwel direct geluid uit en heb er toch even op kunnen spelen. Het lijkt me wel redelijk moeilijk... Al die kleppen en gaatjes enzo! Phoe! Maar ik ga er voor!

Wel leuk om te lezen van die leerling met die trompet. De leraar bij wie ik hoorn/trompet les heb gehad kon me niet vertellen of dat ik er aanleg voor had. Moest ik eerst maar geluid uit die instrumenten krijgen :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 15:06 

Citaat:
Ik had eens ooit een leerling die, toen ze de trompet voor het eerst in handen had, meteen een hoge G speelde, kraakzuiver met een goed geluid en veel volume

hoef je alleen nog maar laag te leren spelen, ideaal :lol: :lol:

Er zijn dacht ik methodes die van dit principe uitgaan (dus eerst boven de balk en dan de lagere tonen). Klinkt eigenijk best logisch.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 18:24 

Ilse1985 schreef:
Wat een reacties zeg! Ben daar ook heel erg blij mee en heb het allemaal doorgelezen! :D
Ondertussen heb ik proeflessen gehad. De leraar voor hoorn deed ook trompet dus dat was een beetje van beide. Maar omdat ik er geen geluid uit kreeg hebben we meer op de hoorn geoefend (was makkelijker om er geluid uit te krijgen volgens leraar) En op het mondstuk geoefend. Het kwam er uiteindelijk op te neer dat ik met een hoorn mee naar huis ging. Ondanks dat het al redelijk laat op de avond was toch gelijk die hoorn voorzichtig uit de koffer gehaald en geprobeerd. Tot mijn stomme verbazing kwam er geluid uit van heb ik jou daar!

Vandaag heb ik proefles klarinet gehad. Ik dacht dat ik daar ook geen geluid uit kon krijgen. Voor het eerst in me leven had ik een klarinet vast en het voelde echt goed... Zo vertrouwd (vanwege me blokfluit verleden denk ik) Effin... Na uitleg hoe je moest blazen probeerde ik het... En huppa! Ik had er gelijk geluid uit! Ik was compleet verbaast! Ik heb hem eerst 'open' mogen spelen en daarna steeds een gaatje er bij zeg maar. Van hoog naar laag. Voor een eerste keer vond ik het totaal niet slecht gaan! Er kwam gewoon geluid uit! Het voelde zo warm en zacht en mooi!

Nu ben ik dus heel erg gaan twijfelen. 1 ding staat vast, trompet word het in ieder geval niet. Nu is het zo dat ik op de hoorn eigenlijk nog niet fatsoenlijk heb kunnen spelen. Op de klarinet vandaag wel en dat klonk helemaal super! Nu moet ik dus echt gaan kiezen! En het liefst zo snel mogelijk beslissen want als ik voor de hoorn kies krijg ik donderdag al les en anders moet ik hem donderdag inleveren en krijg ik zaterdag les in Klarinet... Pfff... Moeilijk... heel moeilijk!

Mijn vrouw speelt klarinet én hoorn, dus als je niet kan kiezen....... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 19:25 

Nee, mag er maar eentje kiezen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2008 23:49 

Ilse1985 schreef:
Nee inderdaad. Ik heb besloten om klarinet te gaan spelen :D Het voelde zo.... zo... vertrouwd. Denk dat dat komt door die 2 jaar blokfluit. (ondanks dat dat meer dan 10 jaar geleden is) En ik had vrijwel direct geluid uit en heb er toch even op kunnen spelen. Het lijkt me wel redelijk moeilijk... Al die kleppen en gaatjes enzo! Phoe! Maar ik ga er voor!

Wel leuk om te lezen van die leerling met die trompet. De leraar bij wie ik hoorn/trompet les heb gehad kon me niet vertellen of dat ik er aanleg voor had. Moest ik eerst maar geluid uit die instrumenten krijgen :oops:

hihihihihi goed keus, goede keus, het echte jammerhout wind je meteen om den vinger :mrgreen: veel suk6 van een klarinetfan en dat je die macho's maar snel een poepie mag laten ruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2008 08:32 

Whahahhaa

Nou dat zal nog wel even duren voor je iets leuks en fatsoenlijk kan spelen (lees: 1 a 2 jaar)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur