Yamahaddatdangezegd schreef:
BertS schreef:
Mengen betekent niet dat je allemaal hetzelfde geluid hebt, maar voor mij betekent mengen dat de verschillende instrumenten goed samenklinken
erikveldkamp schreef:
Voor mij niet.
Als een sectie goed mengt betekent dat voor mij dat de sectie als 1 blok klinkt. Het verschil in geluid en kleine intonatieverschillen zullen een sectie allen maar beter laten klinken bij het publiek. Het is vaak een zwakker totaal geluid als je 4x hetzelfde hoort.
Staat hier niet twee keer hetzelfde? Volgens mij zijn jullie het wel eens. Ik ben het in ieder geval met jullie allebei eens.
Ja, toen ik het antwoord van Erik las, dacht ik 'Dat bedoel ik precies!'. De instrumenten hoeven niet allemaal hetzelfde te klinken, als het samen maar als een blok klinkt.
Nu kun je de vraag stellen, wat is mengen. Gaar het alleen om de klank of tellen er meer dingen mee.
Ik vind dat als 1 trompettist uit de sectie er een andere articulatie of frasering op na houdt, je per definitie ook al minder goed mengt. Het gaat mij dus zeker niet alleen om de klank. Ik denk ook dat Erik dat bedoelt met 'De bespeler is veel belangrijker dan het instrument'. Intonatie, frasering, articulatie, klank etc. tellen allemaal mee.