trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Adagio for Strings
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 20:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 10:25 

Barber maakte volgens mij zelf ook arrangementen voor andere instrumenten dan "strings" en hechte ook zijn persoonlijke goedkeuring aan instrumentaties (iig voor klarinetensemble). Hij zou, denk ik, weinig problemen hebben met een uitvoering door koperkwartet.

Tempo,....., tja, te snel, maar voor mijn oren iig beter dan de verkrachting van het stuk door Tiësto!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 10:38 
Moderator

Verkrachting is verkrachting... Of het nu door Tiesto is ( wat heeft het gebons van die vent uberhaupt met muziek te maken???? ) of door een kwintet dat het niet op tempo durft te spelen?

Het origineel is overigens voor Strijkkwartet, geloof ik. Barber zelf heeft het voor orkest geinstrumenteerd ( mooier, vind ikzelf, dan komt de muziek echt beter uit, klinkt minder kaal ).

Door een brassband zou het ook heel mooi kunnen, maar dan zonder dat konijnenneukvibrato...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 11:50 

marnix schreef:
Verkrachting is verkrachting... Of het nu door Tiesto is ( wat heeft het gebons van die vent uberhaupt met muziek te maken???? ) of door een kwintet dat het niet op tempo durft te spelen?

Ben ik dus helemaal met je eens. Het gekozen tempo door dit ensemble is waardeloos, het gebruik door Tiësto verwerpelijk!

Citaat:
Het origineel is overigens voor Strijkkwartet, geloof ik. Barber zelf heeft het voor orkest geinstrumenteerd ( mooier, vind ikzelf, dan komt de muziek echt beter uit, klinkt minder kaal ).

Klopt inderdaad. Het is het tweede deel uit z'n eerste strijkkwartet (1936) dat hij later voor strijkorkest heeft geinstrumenteerd. Eigenlijk heb ik het "origineel" nooit beluisterd, dus of de orkestversie mooier is weet ik niet, binnenkort toch maar 'ns een opname van een strijkkwartet opsnorren.

Citaat:
Door een brassband zou het ook heel mooi kunnen, maar dan zonder dat konijnenneukvibrato...

Ik heb een fanfare arrangement gespeeld waarin de dirigent nog veel dubbele partijen uit had gehaald. Tergend langzaam gespeeld (je bent kapot aan het eind) maar nog steeds Adagio for Toeters ipv Strings. Wordt het daardoor minder mooi? Mijns inziens niet, waarmee ik overigens geen pleidooi houd om geen origineel werk meer spelen, integendeel!! Maar dat ik een heel andere discussie.

Laatst bijgewerkt door flugel op 16 apr 2008 12:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 12:00 
Moderator

flugel schreef:
quote="marnix"]Verkrachting is verkrachting... Of het nu door Tiesto is ( wat heeft het gebons van die vent uberhaupt met muziek te maken???? ) of door een kwintet dat het niet op tempo durft te spelen?

Ben ik dus helemaal met je eens. Het gekozen tempo door dit ensemble is waardeloos, het gebruik door Tiësto verwerpelijk!

Citaat:

Klopt inderdaad. Het is het tweede deel uit z'n eerste strijkkwartet (1936) dat hij later voor strijkorkest heeft geinstrumenteerd. Eigenlijk heb ik het "origineel" nooit beluisterd, dus of de orkestversie mooier is weet ik niet, binnenkort toch maar 'ns een opname van een strijkkwartet opsnorren.

Citaat:

Ik heb een fanfare arrangement gespeeld waarin de dirigent nog veel dubbele partijen uit had gehaald. Tergend langzaam gespeeld (je bent kapot aan het eind) maar nog steeds Adagio for Toeters ipv Strings. Wordt het daardoor minder mooi? Mijns inziens niet, waarmee ik overigens geen pleidooi houd om geen origineel werk meer spelen, integendeel!! Maar dat ik een heel andere discussie.[/quote]

Je moet als dirigent denk ik niet zozeer gaan strepen in de bezetting van een fanfare. Moet hier heel hard werken aan de piano gedeelten. Aan een hele brede, open en warme klank. De grootste sterkte is dan denk ik MF, en niet sterker dan dat. Dus heel veel piano. Een enkel instrument klinkt dan kaal, liever een hele sectie die op de toppen van hun zachte kunnen zit, dan 2 mensen die het zacht kunnen, maar een beetje kaal klinken. Zo heeft ooit een dirigent eens geexperimenteerd: en hij wilde in een bepaald koraal meer bassen, terwijl dat koraal ook heel verstild was. Uiteindelijk zaten ze met 12 bassen in dat koraal. En mooi zacht dat het was 8)

Verder gaat er uiteraard niks boven dit origineel :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 12:50 

Nou ja, beter Adagio for Strings te snel (zonder het met jullie oneens te willen zijn: ik vind het, ondanks dat het blijkbaar te snel is, wel heel mooi en muzikaal gespeeld), dan in een dronken bui (hoop ik voor ze) te denken dat ze Soul Bossa Nova ook wel "even" kunnen spelen. Erg jammer, vooral de trompetsolo...

http://nl.youtube.com/watch?v=xq3xUoQLH ... re=related

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 20:06 

Ik ken het van The Canadian brass enondanks dat dat een koperkwintet is spelen die het toch schitterend mooi, hoor!

Laats bij vrije geluiden een saxofoonkwartet gehoord die het speelden en dat vond ik al een stuk minder!
Maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat ik maar moeilijk naar een saxofoonkwartet kan luisteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 20:08 
Moderator

Toch is het stuk geschikter voor saxen dan voor koper vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2008 22:16 

Dehaanmuziek schreef:
Ik ken het van The Canadian brass enondanks dat dat een koperkwintet is spelen die het toch schitterend mooi, hoor!

Laats bij vrije geluiden een saxofoonkwartet gehoord die het speelden en dat vond ik al een stuk minder!
Maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat ik maar moeilijk naar een saxofoonkwartet kan luisteren.

Amstel Saxofoonkwartet heeft het stuk een jaar of 2 terug ook gespeeld tijdens het Prinsengrachten concert (talent boven water ofzo). Ik vond dat ook heel erg gaaf. Misschien komt dat wel gewoon door het stuk...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur